http://www.destentor.nl/vechtdal/article732000.eceDedemsvaarter ontpopt zich als razende reporter
door RUUD DE JAGER
12 OKTOBER 2006 - DEDEMSVAART - Eigenlijk heeft Johan Snoyer uit Dedemsvaart zijn beroep gemist. Staat hij te schoffelen in dienst van Larcom, dan denkt hij eigenlijk maar aan één ding: nieuws, nieuws en nog eens nieuws.
http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00337/Obsolete_337879h.jpgRazende reporter Johan Snoyer legt op zijn driewieler per jaar toch al gauw 8.000 kilometer af in zijn jacht naar nieuws in zijn woonplaats Dedemsvaart en omliggende dorpen , Balkbrug, Slagharen en Ommen. Foto BUREAU UIJLENBROEK
Maar pas op, hij kan zich razendsnel ontpoppen in een andere gedaante. Net als Superman die zichzelf omtovert van duffe kantoorklerk tot held. Zo kan Johan Snoyer veranderen in een razende reporter en op z’n driewieler springen op weg naar Breaking News.
Een interviewtje met collega Johan Snoyer is leuk. Spontaan trekt hij z’n hele arsenaal aan journalistenspullen tevoorschijn: een handvol piepers van diverse brandweerkorpsen, zijn trouwe digitale camera, een telefoon voor de tips en uiteraard een hypermodern stukje navigatie-apparatuur van de firma TomTom. Want Johan Snoyer neemt als razende reporter geen genoegen met half werk. Als hij iets doet, dan doet hij het ook goed. Hij zal de weg niet kwijtraken na de melding van iets bijzonders. Het ontbreekt er nog maar aan dat hij een straalmotor op zijn driewieler heeft. Maar zelfs zonder motorische aandrijving komt het nu al voor dat hij eerder bij een brand arriveert dan de brandweer. Zelfs midden in de nacht of met ‘dikke onweer’ wordt zijn verslaggeversinstinct acuut gealarmeerd.
Opvallend bordje
Sinds ruim een maand rijdt de 33-jarige plantsoenendienstmedewerker met een opvallend bordje rond: derazendereporter.tk, oftewel het adres van een eigen internetsite. Snoyer: ‘Een internetsite met .nl kost geld en met .tk niet. Ik heb nu al meer dan 200 bezoekers op mijn site gehad! Vroeger met die scanners was het allemaal wat makkelijker, maar ik heb zo mijn oplossingen. Zo heb ik mijn eigen tiplijn. Als mensen een brand of ongeval zien dan kunnen ze me bellen.’
In Dedemsvaart, waar Snoyer geboren en getogen is, ontgaat hem uiteraard niets. Maar ook in Balkbrug, Ommen, Lutten of Slagharen staat hij zijn mannetje. En als het moet zelfs nog verder, want als een soort regionale Willibrord Frequin zijn er voor hem geen grenzen. Op jaarbasis legt hij bijvoorbeeld fluitend 8.000 kilometer af om zijn nieuwsfoto’s te schieten. Eenmaal bij het ongeval of de brand ontplooit hij tegenwoordig ook verslaggevende taken. Snoyer: ‘Eenmaal op de plek ga ik meteen informatie inwinnen. Bij omstanders, bij de politie, vaak lukt dat.’ Vervolgens verwerkt Snoyer die gegevens voor zijn website. Soms nog met een typefoutje links en rechts, maar daar wordt aan gewerkt.
De razende reporter is vrijwel dagelijks voor een praatje te vinden bij de rijwielspeciaalzaak van Henk Gort in Dedemsvaart. ‘Het is gewoon gezellig hier. Ik ben hier kind aan huis.’ Henk Gort junior en Henk Gort senior hebben Snoyer ook voorzien van een tweede driewieler, zijn reservevoertuig. Het peperdure exemplaar van de Thuiszorg vertoonde met al die kilometers nog wel eens mankementje en dan zat de razende reporter vanwege reparaties zo maar drie weken zonder vervoermiddel. Dat kon natuurlijk niet. Dus matsten ze hem met een reserve reportermobiel, waardoor hij ten allen tijde in actie kan komen. En soms komt zijn kameraad Stefan Prins hem per automobiel afhalen om naar bedreigde gebieden te reizen.
Johan Snoyer geniet zichtbaar als hij over zijn grootste hobby vertelt. Op zijn site staan overigens niet alleen ‘gruwelfoto’s, maar ook pure nieuwsfoto’s zoals de sloop van een gebouw en graffiti van jeugd in Dedemsvaart die zich blijkbaar stierlijk verveelt. Dat hij wel eens negatief commentaar krijgt neemt hij op de koop toe. Als je met een spastische linkerkant geboren wordt en ook nog eens last hebt van epilepsie, dan ontwikkel je vanzelf een brede rug waarvan alles afglijdt.
Praktisch probleem
Eén praktisch probleem kwelt hem momenteel. Wat te doen als er tijdens zijn werkzaamheden voor Larcom ineens groot nieuws voordoet en hij eigenlijk zijn hart zou moeten volgen en meteen als razende reporter op pad zou moeten gaan? Snoyer: ‘Daar moet ik toch eens met mijn baas over praten.’ Op de vraag hoe die baas dan heet: ‘Dat is Ben Zwiers, ehh, de heer Zwiers. En ik ga heus niet voor elk wissewasje weg. Er moet wel echt iets aan de hand zijn.’ Als deze wens ook nog gehonoreerd wordt heeft Snoyer nog één hartenwens. ‘Wat ik nog heel graag zou willen is een perskaart. Dat is mijn droom.’