http://www.tctubantia.nl/voorpagina/article832718.ece‘Het brandde vreselijk in m’n gezicht’
Jongen gewond door Croftybom
Door Jelle Boesveld
NEEDE - Je pakt nietsvermoedend een frisdrankflesje op van de straat. Een tel later ontploft de fles met een enorme knal, waarbij uiterst bijtend en brandend natronloog in je ogen en gezicht terechtkomt. Het overkwam Marc Phillip Leuverink (15) uit Neede. ‘Ik had wel blind kunnen zijn.’
http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/00357/ogen_357727h.jpgHuisarts Wolff onderzoekt de deels verbrande ogen van Marc. Foto Charel van Tendeloo
Marc Phillip is vrijdagmiddag vrij. De vmbo-scholier van het Assink Lyceum in Eibergen gaat met zijn broertje Dylan en vrienden Mick en Manuel de straat op. Om de hoek, vlakbij zijn huis op de Rutgerinkdijk zien de jongens een frisdrankflesje in de goot liggen. ‘Leuk, voetballen!’, denkt Mick. Hij trapt het flesje voor de grap naar Marc Phillip. Die pakt het flesje niets vermoedend op met de bedoeling om het met een keeperstrap weg te schoppen. Zover komt het niet. Want met een enorme knal ontploft de fles in zijn hand. ‘Ik zat met een buurvrouw in de kamer koffie te drinken’, vertelt moeder Claudia. ‘We vlogen allebei van schrik overeind toen we die dreun hoorden. Het leek wel een bom! Even later kwam Marc Phillip aanrennen: z’n gezicht zag er vreselijk uit. Ik vroeg nog: was het rotje? Nee, zei hij. Een fles. Maar het brandt, het brandt!’
Marc Phillip rent naar de wasbak en probeert met water het bijtende goedje van zijn gezicht af te spoelen. ‘Het brandde vreselijk. In m’n ogen, in m ‘n haar, op m’n mond. Het deed overal ontzettend zeer!’
Zijn moeder bedenkt zich geen moment: zet haar gewonde zoon in de auto en scheurt naar de artsenpost in Neede. Daar constateert de huisarts verbrandingen op huid, lippen en in de ogen van de tiener, die meteen worden uitgespoeld. ‘Ik had wel blind kunnen zijn’, weet Marc Phillip. ‘Het geluk was dat het vlak bij huis gebeurde. Ik kon meteen met water m’n gezicht afspoelen. Als ik eerst een kwartier had moeten lopen waren de brandwonden veel erger geweest.’
Marc Phillip krijgt zware pijnstillers en zalf voor z’n rode en opgezette gezicht mee naar huis. Eten en drinken gaat haast niet, want ook zijn mond is verbrand en zijn lippen zijn flink opgezwollen. ‘Ik moest ‘m met een rietje voeren’, vertelt moeder Claudia.
Ze is nog steeds helemaal van slag door het incident. ‘Als je als moeder je kind daar zo gewond ziet liggen en je weet dat ‘ie pijn heeft, dan word ik heel emotioneel. Natuurlijk, je ziet dit soort dingen wel eens op SBS6. Dan denk je: ach dat gebeurt in de grote stad. Maar dit is Neede!’
‘We hebben onze kinderen altijd geleerd voorzichtig te zijn met vuurwerk. Maar voor dit soort dingen kun je niet waarschuwen. Je gaat er toch niet van uit dat in een flesje een bom zit verstopt? Wie doet zoiets nou? Wie legt zo’n ding daar neer vlak bij een basisschool en een kinderdagverblijf. Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurt, als een klein kind zo’n fles oppakt..’
Met Marc Phillip gaat het weer wat beter. De huisarts is net voor controle langs geweest en heeft gezien dat de wonden goed helen. ‘Ik hou er waarschijnlijk geen blijvende schade aan over.’ Wel moet hij voorlopig een zonnebril dragen, omdat zijn beschadigde ogen fel licht nog niet kunnen verdragen.
Zijn vriend Mick heeft twee dagen aan zijn bed gezeten, omdat ‘ie zich schuldig voelde dat hij het flesje wegtrapte. ‘Volkomen onterecht’, vindt Claudia. ‘Laten de daders zich maar schuldig voelen. Ik hoop dat de politie ze snel pakt. Niet om ze zwaar te straffen, daar gaat het ons niet om. Wel om ze duidelijk te maken dat ze dit nooit, maar dan ook nooit meer mogen doen.’