Onderstaand is niet echt een pers bericht, maar meer een column die ik vond op de digitale media:
Koplampen en bonnetjesdwang Uitgegeven: 6 december 2006 07:37
Als jij een automobilist bent, wil ik met de deur in huis vallen door je een gewetensvraag te stellen: kun jij de koplamp van je auto vervangen? De kans is groot dat je deze vraag net als ik ontkennend moet beantwoorden. Geeft niets, want gelukkig kunnen we ons troosten met de gedachte dat we hierin niet alleen staan. Door Dennis Oosterwolde/Autoblog.nl
Mission Impossible
Door de jaren heen is het vervangen van een koplamp voor een groot deel van de automobilisten al lang geen basale aangelegenheid meer, maar eerder een 'Mission Impossible' geworden. En toch worden we genadeloos afgerekend voor deze hiaat in onze algemene ontwikkeling, althans, dat ondervond ik vrij recent.
Verwende leaserijder
Als leaserijder ben ik natuurlijk een verwend nest. Als er iets aan mijn auto mankeert, dan rijd ik langs de garage of ik laat mijn auto ophalen en kan dan volstaan met slechts twee woorden: "hé maken." Wanneer het klaar-terwijl-u-wacht-principe niet opgaat, staat er altijd een nette vervangende auto klaar en het enige dat ik hoef te doen is ergens een krabbeltje te zetten en ik ben weer mobiel.
Als verwend nest maak je natuurlijk je handen niet vuil aan zoiets onbenulligs als het vervangen van een koplamp. Daarvoor rijd je de volgende ochtend zonder afspraak gewoon even langs de garage.
Bonnetjesdwang
Een prima plan, zolang je in de tussentijd geen overijverige agent tegenkomt die hard werkt aan zijn persoonlijke target en nog niet door heeft dat de bonnetjesdwang al een poosje is afgeschaft. En ja hoor, alsof de duvel ermee speelde, in mijn binnenspiegel een mooi rood knipperend lichtkrantje met de tekst: stop politie.
Eenmaal aan de kant werd mij gevraagd of ik enig idee had wat de aanleiding zou kunnen zijn voor het spontane en knusse samenzijn. Aangezien de vraag niet in multiple choice vorm gesteld werd, gokte ik op een routinecontrole, maar ondertussen wist ik natuurlijk wel beter. Ik werd vriendelijk gewezen op mijn kapotte koplamp. "Jeetje, dat moet dan zojuist gebeurd zijn", zal niet de meest originele smoes zijn, maar veel tijd om na te denken krijg je op zo’n moment niet.
Reservelampen
Even leek het erop dat het setje reservelampen in het dashboardkastje mijn redding zou worden. Je bent immers verplicht om zo’n reservesetje bij je te hebben, ook in het geval van die dure xenonlampen. Schappelijk als oom agent was (de politie is je beste vriend), werd mij de gelegenheid geboden om ter plekke in het donker, in de stromende regen de koplamp te vervangen.
Ondanks dat mij nog niet eerder is verweten een onbetrouwbare kop te hebben, werd er helaas geen genoegen genomen met de belofte dat ik de volgende ochtend als eerste naar de garage zou rijden om de lamp te laten vervangen.
Dilemma
Ik werd voor een dilemma gesteld: De koplamp ter plekke vervangen of een boete van 50 euro incasseren. Nou vooruit, dan maar even de motorkap open en de bestuurdershandleiding erbij, want die 50 euro hebben we dan snel verdiend. De man in het blauw was zelfs zo sportief om het zaakje bij te schijnen met zijn king-size flashlight.
Slechts een korte blik was voldoende om mij te realiseren dat dit absoluut geen klusje voor mij was. Anders dan klepje open, lamp eruit, lamp erin, klepje dicht, zou dit een complete operatie worden. Tegen beter weten in heb ik nog wel wat staan te pielen, maar dat was toch vooral bedoeld om een stukje medelijden te creëren.
Verlossende woorden als "ach, laat maat zitten joh" bleven helaas uit en de motorkap ging onverrichte zaken weer dicht. Op datzelfde moment kwam het bonnenboekje tevoorschijn. Een indringende doch beleefde discussie kon het tij niet keren. "Nog een prettige avond", waren de laatste worden van de man met de pet die iedereen past.
Complot
Bij de auto's van tegenwoordig wordt er onder de motorkap geen plekje meer onbenut gelaten. Alles wordt zorgvuldig en professioneel volgestouwd. Probeer dan nog maar eens op een normale manier een koplamp te vervangen. Bij de auto van een collega van mij moest zelfs de complete voorbumper worden gedemonteerd om een xenonlampje te vervangen.
Zouden automonteurs bij hun sollicitatie wellicht worden geselecteerd op de omvang van hun handen? Deze ontwikkeling zal ook justitie niet onopgemerkt gebleven zijn. Daarom vind ik het ook zo bezopen dat men in deze situaties ongestoord blijft bekeuren. De coulance was erg ver te zoeken. Zou het dan wellicht een complot zijn om de schatkist en de garagehouders te spekken?
www.nu.nl