http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=41023ma 17 apr 2006 | 36 reacties
Terreinwagens veel sneller over de kop
AMSTERDAM - Terreinwagens, vanwege de vierwielaandrijving ook wel aangeduid als 4x4, gaan bij een ongeval twee keer zo snel over de kop als een gewone auto.
Dat blijkt uit een Amerikaanse studie waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in 'Via Secura', het tijdschrift van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Het veiligheidsgevoel is voor liefhebbers van terreinwagens één van de voornaamste redenen om te kiezen voor dit voertuigtype. Maar dat veiligheidsargument wordt ondermijnd door een recente Amerikaanse studie, uitgevoerd door Dennis Durbin, het 'Hospital of Philadelphia'.
Verwondingen
De artsen bogen zich over ongevallen die zich voordeden tussen 2000 en 2003 en waarbij ongeveer 4000 passagiers jonger dan 16 jaar betrokken raakten.
" Terreinwagens gaan bij een ongeval twee keer zo snel over de kop", aldus de auteurs van de studie. "Als het voertuig kantelt, lopen kinderen bovendien drie keer zoveel gevaar op ernstige verwondingen. Dit toegenomen risico zorgt ervoor dat de voordelen van het gewicht en de afmetingen van het voertuig verdwijnen ", zegt dr. Durbin.
Deskundigen van het Instituut voor Autobranche en Management (IVA) in Driebergen plaatsen kanttekeningen bij de uitkomsten van de Amerikaanse studie. "Of je meteen de conclusie moet trekken dat er geen enkel voordeel op veiligheidsgebied zou zijn, vind ik twijfelachtig. Je hebt meer massa dan de meeste andere weggebruikers om je heen en in geval van een gewone aanrijding ben je dus vaak in het voordeel." "SUV-bouwers houden daar ook weer rekening mee. Volvo geeft de XC90 bijvoorbeeld een speciale dwarsbalk aan de voorkant, zodat kleinere auto's er niet onder kunnen schieten. En veel van de SUV's - toch duurdere auto's - hebben standaard stabiliteitsregeling, waardoor je meestal niet eens in het 'kantelgebied' komt. Ik heb het dan over gewoon rijden natuurlijk; bij een crash kan de balans van de SUV worden verstoord en dan spelen er dus andere invloeden mee", aldus de 4x4-deskundige.