http://www.gelderlander.nl/dgbinnenland/article268625.eceKorpschef voelt zich ‘in zijn nek gespuugd’
Door HENK VAN GELDER
ARNHEM - De vier klachten over discriminatie, machtsmisbruik en intimidatie zijn door de politietop van Gelderland - Midden ‘naar eer en geweten’ afgehandeld. Dat zegt korpschef Jos van Deursen tijdens een interne bijeenkomst.
Korpschef Jos van Deursen van Gelderland- Midden: dit pikken we niet. Archieffoto: Hans Broekhuizen/De Gelderlander
Hoofdcommissaris Jos van Deursen mag van de korpsbeheerder, Arnhems burgemeester Krikke, niet ingaan op vragen van de media. Intern op een themadag voor leiddinggevenden heeft de korpschef echter fel uitgehaald naar vier voormalige leidinggevenden, onder wie twee inspecteurs van Marokkaanse komaf.
Deze klagers zijn volgens hem ‘gefrustreerd’ en De Gelderlander schrijft onzin. Zijn toespraak is heimelijk opgenomen. De Gelderlander beschikt over een geluidsopname.
„Eén ding weet ik zeker. Er wordt niet gediscrimineerd in Gelderland- Midden. En het eerste incident wat ik aantref, dan is morgen actie om er iets aan te doen. Dus ik werp het verre van mij en jullie moeten het verre van jezelf werpen. Het is niet eerlijk dat ons dit soort dingen in de schoenen worden geschoven. Maar het staat wel in de krant.“ Bizar, aldus de korpschef.
Eerder stelde korpsbeheerder Krikke in een brief aan de klagers dat er geen sprake is van ‘institutionele discriminatie’. De burgemeester zag niets in nader onderzoek. Later veranderde ze van mening. Een commissie moet nu toch de klachtenafdoening gaan onderzoeken. Van Deursen wacht dat af. Hij zegt dat hij integer en zorgvuldig heeft gehandeld. Aan de klagers is op bepaalde punten zelfs excuses aangeboden.
Volgens de korpschef wordt hij onterecht aan de schandpaal genageld. ,,Je ziet onjuistheden, je ziet zinnen uit hun context gehaald, je ziet verbindingen gelegd die er niet zijn. Dan is terecht de reactie: maar dit pikken we toch niet. Dat moet je rectificeren naar de krant.“
Hij suggereert namens de burgemeester en de hoofdofficier van justitie te spreken. „Wij hebben als driehoek gezegd: we vinden dit zeer ernstige aantijgingen. Wij zijn van mening naar eer en geweten te zijn omgesprongen en de afdoening daarvan gedaan hebben. Dus we gaan niet reageren.“
Van Deursen vraagt zich af wat ‘mensen bezielt om naar die pers te stappen’. Hij meldt de doodstille zaal zich ‘shit’ te voelen. „Een paar dagen na die ellendige koppen in de krant, voel ik me eigen strijdbaarder. Ik denk sodemieter: we laten ons niet in de nek spugen. Daar waar geen reden voor is.“