http://www.ad.nl/utrecht/amersfoort/article215680.eceTandartsbezoek eindigt in cel
Door DIMITRI TOKMETZIS
AMERSFOORT - Het halfjaarlijkse tandartsbezoekje van het gezin Strik eindigde dit keer in het gevang.
De Amersfoortse familie Strik, vlnr: Alma, Eddie en hun zoontje Fabian. FOTO RUBEN SCHIPPER
Vader Eddie en moeder Alma werden door de politie aangezien voor twee gewapende overvallers. Ten onrechte. ,,Een normaal excuus kan er niet eens vanaf.’’
De buil op zijn rechterjukbeen en de rode striemen in zijn nek verraden dat Eddie Strik (38) afgelopen dinsdag niet zonder geweld is gearresteerd. De politie houdt het op verzet bij aanhouding. Strik erkent dat zijn medewerking ’ niet optimaal was’. Hij wijst echter op het het enorme verrassingseffect van het kordate politieoptreden.
Rond één uur ’s middags vertrekken vader en moeder met hun zoontje Fabian (4) van hun Nieuwlandse woning naar de tandarts in de stad. Op hetzelfde moment wordt in Soest een 38-jarige man door een gemaskerde man en vrouw een flinke som geld afhandig gemaakt. De politie rukt hierop massaal uit op zoek naar het geboefte, dat zich in een ’rood autootje’ uit de voeten maakt. Even later draaide Eddie zijn rode Volkswagen Golf bij Amant de Van Asch van Wijkstraat op. Een politiebus blokkeert hem echter de weg. Direct daarna wordt hij ingesloten door vier politieauto’s. Agenten in kogelvrije vesten trekken de voorste portieren open en sommeren hem de motor af te zetten. ,,Ik weigerde eerst. Ik vroeg wat er aan de hand was en wat ze van me wilden. Ze vroegen het nog een keer en toen deed ik het maar. Ik stapte uit en vroeg weer wat er aan de hand was. Ik had echt geen idee. Een agent probeerde me in de boeien te slaan. Ik schrok. Draaide me om.
De agenten dachten waarschijnlijk dat ik agressief was. Toen doken ze op me. Mijn keel werd dichtgeknepen en ik moest mee naar het bureau.’’ Bij Alma gaat het rustiger. ,,
Een wat oudere agent zei al dat ze de verkeerde hadden, want hij zag onze zoon zitten. Maar de andere agenten luisterden daar niet naar,’’ verzucht ze. Het gezin moet mee naar het bureau. Eddie moet zijn schoenen uitdoen, spullen inleveren en de cel in, maar weet nog steeds niet waarom. Een uur later laat de officier van justitie hem vrij.
De proces-verbalen voor de knuppel die in de auto lag (’een kleintje hoor, nog nooit gebruikt’) en het verzet bij aanhouding worden verscheurd. ,,Dat ze zich vergisssen kan ik me best voorstellen. Dat het een spannende situatie was voor de agenten ook. Maar op zijn minst had ik een excuus verwacht en niet dat je zo op straat wordt gezet. Als je op klaarlichte dag uit je auto wordt gehaald heb je daar wel recht op lijkt me. Ik ben nooit in aanraking gekomen met de politie. Ik heb zo’n behandeling niet verdiend.’’ De politie spreekt van een ’vervelende samenloop van omstandigheden’, waarbij een flink excuus op zijn plaats was geweest. Waarom dat niet gebeurd is, kan een woordvoerder niet zeggen. De werkelijke daders van de overval zijn nog niet gepakt.