Man van ’brandweerhuis’ vertrekt
RIDDERKERK
Voor een buitenstaander lijkt het een kleinigheidje, voor de Ridderkerkse brandweermannen was het nagenoeg een halszaak.
Huub van der Weide, scheidend brandweercommandant, weigerde de laatste vier jaar te spreken van een Ridderkerkse brandweerkazerne. „Voor mij was het een brandweerhuis,’’ verklaart hij . Het was tekenend voor zijn taak, zegt Van der Weide. De commandant verlaat per 1 april het Ridderkerkse korps om aan de slag te gaan bij de regio Zuid-Holland Zuid.
„Ik heb me er vier jaar voor ingezet om van de kazerne een huis te maken, waar Ridderkerkers terecht konden. Het woord kazerne straalt iets geheims uit, iets dat is afgeschermd. Veel Ridderkerkers en de gemeente zélf liepen hier tegenaan. Het is mijn taak geweest de brandweer toegankelijk te maken voor buitenstaanders. Die klus is geklaard,’’ zegt hij.
Van der Weide wijst op de informatieavonden, de open dagen, maar ook op het lanceren van de afdeling risicobeheersing en veiligheid binnen het gemeentehuis.
„Dat zijn sprongen vooruit geweest. Ambtenaren weten wat hier allemaal gebeurt en hebben hier zelf een grote rol in. Die nauwere samenwerking was mijn taak. Nu deze is uitgevoerd, kan ik verder. Ik ben geen man om op de winkel te gaan passen.’’
Toch kreeg Van der Weide niet iedereen mee met de term ’brandweerhuis’ en de hieraan klevende openheid. „Maar grosso modo is de taak volbracht.’’
Wel vallen er stevige woorden bij zijn aanstaande vertrek. Het korps spreekt van een ’ongelukkig’ moment. De brandweer van Ridderkerk treedt, net als 22 gemeente in deze regio, toe tot de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond.
De Ridderkerkse vuurvechters vallen daardoor vanaf 2008 waarschijnlijk onder de nieuw te vormen brandweerregio. „Mijn vertrek komt in dat opzicht inderdaad niet op een gelukkig moment. Maar het is goed als iemand hier mijn taken overneemt. Een frisse wind is weer nodig. Bovendien: het is geen geheim dat ik hier niet lang zou blijven zitten. Ik ben een manager voor concrete taken, niet iemand die lang blijft hangen.’’
Van der Weide moet bij Zuid-Holland Zuid de samenwerking tussen de korpsen in de regio versterken. „Weer een uitdaging dus. Ik heb dat nodig, geen van de partijen was gebaat bij een enorm lang verblijf.’’
Zijn opvolger is nog niet bekend gemaakt.
Bron: AD.nl