Uit de media 2006

Auteur Topic: Uit de media 2006  (gelezen 373213 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #1630 Gepost op: 10 september 2006, 20:52:50
Kamer voor herkenningsteken ME'er

Uitgegeven: 10 september 2006 13:39
Laatst gewijzigd: 10 september 2006 17:28

HILVERSUM - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de herkenbaarheid van leden van de Mobiele Eenheid (ME) van de politie vergroten. Dat kan door een klein nummer of ander teken op bijvoorbeeld de helm. Als een ME'er zich zou hebben misdragen, wordt het op die manier makkelijker om te achterhalen wie hij of zij precies was.

Het CDA en de PvdA lieten zondag weten dit pleidooi van de Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, te delen. Voor mensen die te maken hebben gehad met excessief geweld van de politie, is het volgens Brenninkmeijer moeilijk een klacht in te dienen omdat ze de identiteit van de betrokken agenten niet kennen.


Hij pleitte er daarom in het tv-programma Buitenhof opnieuw voor identificatie van ME'ers mogelijk te maken. Die zouden op de helm een klein nummer kunnen dragen.

Zo'n herkenningsteken mag er echter niet toe leiden dat relschoppers zich op basis daarvan storten op een specifieke ME'er, waarschuwde PvdA-Kamerlid Piet Straub. Ook vindt hij dat acties van de ME standaard moeten worden opgenomen vanuit de commandowagen zodat de beelden achteraf zijn terug te zien.

Geweldspiraal

Brenninkmeijer zei in Buitenhof dat de politie soms te hard optreedt en dan bijdraagt aan de geweldspiraal. "Hooligans maken het de politie erg moeilijk, maar van de politie mag je professionaliteit verwachten", aldus de ombudsman. "In sommige gevallen was dat optreden niet professioneel." Hij gaf als voorbeelden het politieoptreden bij twee voetbalwedstrijden, een in Arnhem (Vitesse-FC Den Bosch) en een in Amsterdam (Ajax-Feyenoord).

Voorzitter Aad Meijboom van de Raad van Hoofdcommissarissen is ontstemd over de uitspraken van Brenninkmeijer. Ook is Meijboom verbaasd dat de ombudsman zijn uitspraak via de media speelt en geen contact heeft opgenomen met de beroepsgroep zelf. Dat liet Meijboom zondag bij monde van zijn woordvoerder weten.

Hij wees erop dat de politie zeer terughoudend omgaat met geweld. Uit onderzoek is volgens de voorzitter gebleken dat het geweld in de samenleving toeneemt, ook tegen de politie, maar dat de politie daar niet meer geweld tegenover zet.

Meijboom bestrijdt niet dat er gevallen zijn waarbij de politie buitenproportioneel is opgetreden. Mensen kunnen daarover een klacht indienen bij de ombudsman en ook de Raad van Hoofdcommissarissen treedt er tegen op. Brenninkmeijer veralgemeniseert de incidenten nu en doet alsof de politie er maar op losslaat, aldus Meijboom. "Dat beeld bestrijden wij."

Veiligheid

Minister Johan Remkes (Binnenlandse Zaken) liet eerder dit jaar naar aanleiding van hetzelfde pleidooi van de ombudsman om identificatie al weten de herkenbaarheid van ME'ers omwille van hun eigen veiligheid niet te willen vergroten. Zo denkt de minister er nog steeds over, aldus zijn woordvoerder zondag.

De wedstrijd Vitesse-FC Den Bosch waar de ombudsman naar verwees, werd overigens al in februari 2002 gespeeld. Afgelopen april verscheen zijn kritische rapport over het optreden van de politie destijds. Na afloop van het duel had de politie ongecontroleerd en excessief geweld gebruikt, aldus Brenninkmeijer.

www.nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1631 Gepost op: 10 september 2006, 20:58:06
Kamer voor herkenningsteken ME'er

Uitgegeven: 10 september 2006 13:39
Laatst gewijzigd: 10 september 2006 17:28

HILVERSUM - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de herkenbaarheid van leden van de Mobiele Eenheid (ME) van de politie vergroten. Dat kan door een klein nummer of ander teken op bijvoorbeeld de helm. Als een ME'er zich zou hebben misdragen, wordt het op die manier makkelijker om te achterhalen wie hij of zij precies was.

(...)

www.nu.nl

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12211.0  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1632 Gepost op: 10 september 2006, 22:00:51
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=755619/sc=41eb07

Tien gewonden bij grasbaanraces in Uithuizen
Gepubliceerd op zondag 10 september 2006
UITHUIZEN(ANP)- Tien mensen zijn zaterdagavond gewond geraakt bij grasbaanraces in het Noord-Groningse Uithuizen. Een 27-jarige motorrijder raakte de controle over zijn motor kwijt toen een andere deelnemer hem van achteren aanreed. De motorrijder schoot vervolgens door de afzetting heen en kwam in het publiek terecht.

De motorrijder en zes toeschouwers werden overgebracht naar een ziekenhuis. Een van hen is zwaargewond. Drie andere personen uit het publiek werden ter plaatse behandeld aan hun verwondingen. De organisatie laste de rest van de wedstrijd af.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1633 Gepost op: 10 september 2006, 22:29:37
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=755619/sc=41eb07

Tien gewonden bij grasbaanraces in Uithuizen
Gepubliceerd op zondag 10 september 2006
UITHUIZEN(ANP)- Tien mensen zijn zaterdagavond gewond geraakt bij grasbaanraces in het Noord-Groningse Uithuizen. Een 27-jarige motorrijder raakte de controle over zijn motor kwijt toen een andere deelnemer hem van achteren aanreed. De motorrijder schoot vervolgens door de afzetting heen en kwam in het publiek terecht.

De motorrijder en zes toeschouwers werden overgebracht naar een ziekenhuis. Een van hen is zwaargewond. Drie andere personen uit het publiek werden ter plaatse behandeld aan hun verwondingen. De organisatie laste de rest van de wedstrijd af.

Ik ben heel benieuwd hoe de situatie daar was. Ik mag toch aannemen dat de organisatie op zo'n gebeurtenis geanticipeerd heeft door een degelijke afzetting te bouwen. (Ben bang van niet, gezien het aantal gewonden :-\)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #1634 Gepost op: 10 september 2006, 22:49:13
Stroomstoring noordwest twente

Door een storing zitten honderden huishoudens in Losser, De Lutte, Beuningen en Overdinkel zonder stroom.

De storing is rond half tien zondagavond onstaan in een verdeelstation in Losser. Volgens ooggetuigen zou daar een explosie zijn geweest. Energiebedrijf Essent heeft nog geen idee wat de explosie en de daaropvolgende stroomstoring heeft veroorzaakt. Evenmin is bekend hoe lang het duurt eer de stroomstoring is verholpen.

Deze week werd er bekend dat Essent een onderzoek gaat doen naar de vele stroomuitvallen.

Bron : RTV Oost

Het gaat maar door...gisteren lag ook al alles plat in dit deel van Twente. :(


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1635 Gepost op: 10 september 2006, 23:55:42
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=38938

Illegale houseparty in Alblasserdam
Aan de Ruigenhil in Alblasserdam is zondagochtend vroeg een illegale houseparty beëindigd.
uitgegeven: 19:09 10-09-2006 gewijzigd: 19:09 10-09-2006

Er waren 150 tot 200 mensen aanwezig. Bij aankomst van de politie weigerden die weg te gaan. Pas toen de Mobiele Eenheid werd ingeschakeld, kozen ze partygangers eieren voor hun geld. De ME'ers hebben niet hoeven ingrijpen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1636 Gepost op: 11 september 2006, 09:59:06
Ik ben heel benieuwd hoe de situatie daar was. Ik mag toch aannemen dat de organisatie op zo'n gebeurtenis geanticipeerd heeft door een degelijke afzetting te bouwen. (Ben bang van niet, gezien het aantal gewonden :-\)

Overtuig je zelf



Meer info en foto's bij 112groningen


Politiefan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
Reactie #1637 Gepost op: 11 september 2006, 10:53:35
10-09-06 11:44

DEN HAAG - Op de Grote Markt in Den Haag zijn vrijdag- op zaterdagnacht twee mannen aangehouden omdat ze een vuurwapen bij zich hadden. De politie werd getipt door een getuige, die de Hagenaars van 32 en 24 jaar met het vuurwapen had gezien.
 
Toen de mannen werden aangesproken door agenten gaf één van hen een agent een duw en ging er vandoor. Tijdens zijn vlucht gooide hij het vuurwapen weg. Nadat de politie hem had ingehaald sloeg hij een agent meerdere keren op zijn hoofd. Met hulp van collega's kon hij alsnog worden aangehouden. Het vuurwapen is onder een bankje teruggevonden. De agent liep diverse verwondingen en een hersenschudding op.

www.rtvwest.nl


Politiefan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
Reactie #1638 Gepost op: 11 september 2006, 10:57:11
zo 10 sep 2006, 19:22  

Zeker acht verkeersdoden in het weekeinde
    
RIJSWIJK - Zeker acht mensen zijn dit weekeinde door verkeersongevallen om het leven gekomen.

In de nacht van vrijdag op zaterdag vloog in Heeswijk Dinther een auto uit de bocht en botste tegen een boom. Een 23-jarige passagier kwam om het leven. De bestuurder raakte lichtgewond. De politie hield hem aan omdat hij had gedronken.

Een 79-jarige man uit Alkmaar overleed zaterdag nadat hij in zijn woonplaats met zijn invalidewagen in een sloot terecht was gekomen. Een fietser trof de man aan.

Een 23-jarige vrouw uit Garderen was zaterdag het slachtoffer van een motorongeluk in haar woonplaats. Ze zat achterop de motor, die tegen een stilstaande auto botste. De vrouw viel op de weg, een tegenligger kon haar niet meer ontwijken. De bestuurder van de motor, de man van de vrouw, raakte gewond.

Een 81-jarige man uit Borne verloor het leven doordat hij in Weerselo met zijn auto eerst met hoge snelheid op de stoep terechtkwam en vervolgens tegen een boom botste. Zijn 76-jarige vrouw werd in kritieke toestand naar een ziekenhuis gebracht.

Zondagochtend verongelukte een nog onbekende automoblist op de A4 ter hoogte van Roelofarendsveen. De auto raakte van de weg en botste tegen bomen. Vermoedelijk was de man bij een inhaalmanoeuvre de macht over het stuur kwijtgeraakt.

Een 24-jarige man uit Hooge Zwaluwe kwam zondag ten val met zijn brommer in het nabijgelegen Lage Zwaluwe. Hij raakte met zijn hoofd een stoeprand en overleed ter plaatse. De man droeg geen helm.

Door een auto-ongeluk in Oosterwolde kwamen zondagavond twee personen om het leven. De auto reed op de Drie Tolhekken, een weg tussen Oosterwolde en Drachten, tegen een boom en werd in tweeën gespleten. Beide inzittenden overleden ter plaatse. De toedracht van het ongeval en de identiteit van de slachtoffers zijn nog onbekend.
 
www.telegraaf.nl


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #1639 Gepost op: 11 september 2006, 15:49:58
ALBLASSERDAM – Op zondagmorgen 10 september 2006 was bij de politie de melding binnengekomen dat er een illegale houseparty aan de Ruigenhil, onder de brug bij de Noord was. Ter plaatse gekomen bleek dat er zo’n 150 tot 200 personen aanwezig waren. Omdat zij niet van plan waren te vertrekken, werd de Mobiele Eenheid ingeschakeld. Toen die ter plaatse kwam vertrokken alle personen vrijwillig en heeft de ME niet in actie hoeven komen.

da's 2 keer om de hoek bij mij... hmm, geloof dat ik een feestje gemist heb ::)