Uit de media 2006

Auteur Topic: Uit de media 2006  (gelezen 378709 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1640 Gepost op: 11 september 2006, 22:11:38
Overtuig je zelf



Meer info en foto's bij 112groningen

Ziet er toch vrij degelijk uit. Ik ben beniuwd hoe er dan toch nog zo'n grote hoeveelheid gewonden kan zijn....
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1641 Gepost op: 11 september 2006, 22:29:23
Ziet er toch vrij degelijk uit. Ik ben beniuwd hoe er dan toch nog zo'n grote hoeveelheid gewonden kan zijn....

Ik hoop dat zo'n wand ook nog een beetje energie absorbeerd.... anders gaat het echt niet goed... en knalt de motor er gewoon overheen (waarom zou de vangrail / geleiderail toch altijd zo verbogen zijn....  ;) ;) ;))


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1642 Gepost op: 11 september 2006, 22:51:27
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=38957

Vliegtuigbom in Rotterdam-Lloydkwartier
In het Rotterdamse Lloydkwartier hebben bouwvakkers maandag een vliegtuigbom uit de tweede wereldoorlog gevonden.
uitgegeven: 15:09 11-09-2006 gewijzigd: 18:09 11-09-2006

De bom lag in een bouwput aan de Lloydkade. Het zou gaan om een Duitse bom van 500 kilo.Het bouwbedrijf had al een vermoeden dat er misschien een bom uit de oorlog zou liggen en was er specifiek naar op zoek gegaan.

De directe omgeving werd afgezet in verband met de vondst van de bom en het Explosieven Opruimings Commando van de Landmacht werd ingeschakeld. Het projectiel werd later op de dag tot ontploffing gebracht.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1643 Gepost op: 11 september 2006, 23:00:09
Ziet er toch vrij degelijk uit. Ik ben beniuwd hoe er dan toch nog zo'n grote hoeveelheid gewonden kan zijn....
Houten plaat tussen 2 palen zonder noemenswaardige steun in het midden.... dus als ie belast wordt buigt ie door en zal hij tussen de palen uitschieten.... gok ik dan op basis van de beperkte beelden..... als je dan achter die plaat staat heb je het echt niet prettig denk ik ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Sander-K

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 370
Reactie #1644 Gepost op: 11 september 2006, 23:13:24
Diefstal door Ambulance voorkomen

Hoofddorp – Maandagavond rond 20:00 uur hebben de medewerkers van de ambulance een diefstal van goederen weten te voorkomen.

Bij een autobedrijf aan de autoboulevard aan de Kruisweg in Hoofddorp had een inbreker geprobeerd in te breken.

De inbreker is hierbij op heterdaad betrapt door een toevallig voorbijrijdende ambulance. De inbreker schrok zo erg van de ambulance dat hij de gestolen koffer met autopapieren en sleutels liet vallen en er vandoor ging.

Het personeel van de ambulance waarschuwde de politie die direct een grote zoektocht in de omgeving startte. Bij deze zoektocht door de politie in de omgeving is de inbreker niet gevonden.

Bron: www.abradio.nl / www.regiozone.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1645 Gepost op: 12 september 2006, 16:18:21
'Nederland niet klaar voor grote ramp'

AMSTERDAM - Nederland is slecht voorbereid op een grote ramp. Dit stellen verschillende experts deze week in het vakblad voor de overheid PM.
De Schipholbrand van vorig jaar oktober is volgens Ben Ale, Hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding aan de Technische Universiteit in Delft, een schoolvoorbeeld van hoe het mis kan gaan. Het zou daar onduidelijk zijn geweest wie de leiding had.
Rob de Wijk, hoofd van het conflict- en veiligheidsprogramma van instituut Clingendael, deelt die mening. "Er is nog geen helder concept van rampenbestrijding." Volgens De Wijk weten professionals uit het veld wat ze moeten doen, maar de mensen daarboven niet. "Niemand heeft het hele overzicht."

Rampenoefening
Ook zou er in Nederland veel vaker een rampenoefening gehouden moeten worden. Ale vergelijkt het 'maximaal één keer per jaar' oefenen van Nederlandse burgemeesters met de maandelijkse oefening in New York. "Daar zouden we een voorbeeld aan moeten nemen.
Alleen al het overstromingsrisico is reden genoeg om regelmatig te oefenen. De kans dat we onderlopen is een reëel risico. Gevaarlijke stoffen, terroristische aanslagen en voetbalrellen komen daar nog bij."

Kritiek
Het conceptvoorstel van de Wet op de veiligheidsregio's dat enkele maanden geleden is rondgestuurd, krijgt in het artikel ook kritiek te verduren. "We zijn al een heel klein landje en dan gaan we 25 regio's neerzetten, dat is veel te veel", zegt voormalig brandweercommandant Kees te Boekhorst. "Londen is één regio met twaalf miljoen inwoners."
Het ministerie van Binnenlandse Zaken zegt in een reactie dat de regering al langer bezig is de 'bestuurlijke drukte' aan te pakken. "Dat geldt zeker in de rampenbestrijding", zegt woordvoerder Frank van Beers. "Want ook het kabinet erkent dat we er nog niet zijn, en dat het beter moet."
Van Beers benadrukt dat de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor beslissingen in één hand komt te liggen bij de bestrijding van grote rampen.
www.nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1646 Gepost op: 12 september 2006, 22:59:53
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006/09/art000001C6D69E4CF2DC5B.html

Kort buitenlands nieuws

In Jemen zijn zeker vijftig mensen omgekomen na een verkiezingsbijeenkomst in een stadion. Bij het verlaten van het stadion brak paniek uit. Ruim zeventig mensen zijn gewond geraakt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1647 Gepost op: 13 september 2006, 00:08:11
http://www.ad.nl/binnenland/article622836.ece

Officier eist drie jaar celstraf na het overlijden van baby bij straatrace

LELYSTAD - Officier van justitie S. Buis heeft gisteren in Lelystad drie jaar celstraf en acht jaar rijontzegging geëist tegen...
... twee automobilisten van 24 en 25 jaar oud. Tijdens hun straatrace op het Creilerpad in Creil in de Noordoostpolder op 10 juni dit jaar kwam door een ongeval een achttien dagen oude baby om het leven.

Volgens justitie is er sprake van doodslag, omdat de twee mannen tijdens de wedstrijd bewust het risico hebben genomen dat er doden konden vallen.

De twee racers staan ook terecht voor poging tot doodslag op de moeder en haar 2 jaar oude zoontje.

De moeder raakte zwaargewond bij het ongeval. Dat gebeurde vlak voor haar woning aan het Creilerpad. Ze wilde oversteken, maar zag de auto’s ‘als monsters’ op zich afkomen. Een van de verdachten botste tegen de moeder en de kinderwagen met baby.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1648 Gepost op: 13 september 2006, 16:00:04
Brandweer treft lijk aan op brandstapel
Maartensdijk - De brandweer van Maartensdijk heeft dinsdagmiddag tijdens bluswerkzaamheden stoffelijke resten van een mens aangetroffen. De brandweer werd gealarmeerd voor een buitenbrand op de Maartensdijkseweg in Maartensdijk.


Tijdens het blussen van de brand trof de brandweer tussen de haardblokken de stoffelijke resten aan van een menselijk lichaam. De technische recherche is tot laat in de avond bezig geweest met een uitgebreid technisch en tactisch onderzoek. Over de identiteit van het slachtoffer en over de toedracht is nog niets bekend.

www.nu.nl


13:56:48 13-09-06 22 G BRAN P 2 BUITENBRAND MAARTENSDIJKSEWEG 1 BILTHOVEN ( BHV ) conferentieoord Renova
609131356480706582      0706582 BRW Bilthoven ( OvD )

16:41:05 12-09-06 22 G BRAN P 2 BUITENBRAND MAARTENSDIJKSEWEG 1 BILTHOVEN ( BHV ) conferentieoord Renova (Classificatie: middelbrand)
609121641050706594      0706594 BRW Maartensdijk ( Postcommandant )
609121641050706591      0706591 BRW Westbroek ( HV Groep )
609121641050706585      0706585 BRW Bilthoven ( Blusgroep 2 )
609121641050706584      0706584 BRW Bilthoven ( Blusgroep 1 )
609121641050706582      0706582 BRW Bilthoven ( OvD )

16:27:33 12-09-06 22 G BRAN P 2 BUITENBRAND MAARTENSDIJKSEWEG 1 BILTHOVEN ( BHV ) conferentieoord Renova
609121627330706595      0706595 BRW Maartensdijk ( Blusgroep )
609121627330706594      0706594 BRW Maartensdijk ( Postcommandant )
609121627330706582      0706582 BRW Bilthoven ( OvD )


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1649 Gepost op: 13 september 2006, 20:23:19
http://visserijnieuws.punt.nl/?id=298635&r=1&tbl_archief=

Geen straf, wel kritiek na ramp SL 27


‘Een tuchtrechtelijke maatregel voor de schipper en de machinist van de SL 27 Johannes uit Stellendam voor de ondergang van hun vissersschip is niet van toepassing. Het schip brandde zeer waarschijnlijk uit door oververhitting in de kabelgoot van de machinekamer en dat kunnen we hen niet verwijten.
 
Maar de raad heeft wel ernstige kritiek op hen wat betreft de bestrijding van de ramp; deze was echt zeer beneden de maat.’ Dat zei mr. U.W. baron Bentinck als voorzitter van de Raad voor de Scheepvaart eind vorige week in zijn uitspraak over de ramp met de SL 27 op 22 juni 2005 ter hoogte van Den Helder.
 
 
Schipper en mede-eigenaar Johannes van Seters en zijn machinist/stuurman Roger Padmos verschenen als betrokkenen voor de raad. Verder waren R.H. Pap en A.F.T. Varga van de IVW als getuige-deskundigen aanwezig om hun licht te laten schijnen over deze ramp, die niemand het leven kostte, maar waarbij het schip uitbrandde.
 
De bemanning bracht het er levend van af dank zij de hulp van niet minder dan zestien te hulp schietende schepen, plus twee heli’s en een vliegtuig.
 
De sportvissersboot Het Sop was het eerst ter plaatse. Later nam Hr.Ms. Van Nes de leiding van de rampenbestrijding op zich. Dit fregat nam ook de bemanning aan boord, toen het de mannen letterlijk te heet onder de voeten werd en men het volgens de kapitein onderdeks luid hoorde knetteren.
 
De ramp gebeurde 22 juni 2005, toen de in 1983 gebouwde boomkorkotter halverwege een trek was bij Den Helder. Rond 14.30 uur had schipper Van Seters de wacht. De andere vier bemanningsleden lagen te kooi.
 
Daar hoorde een van de matrozen een vreemd geluid uit de machinekamer. Het leek of de blower werd gespoeld, maar dat kón niet, want de machinist lag ook te kooi. De matroos snelde naar de brug en riep: ‘Er doet wat op.’ Dat is (Noord-)Zeeuws voor: er is wat aan de hand.
 
De schipper begon meteen te halen en machinist Roger Padmos spoot in zijn onderbroek richting mk, waar hij de blower hoorde ‘blaffen’. Bij opening van de mk-deur vloog een vlam voorlangs de trap. Padmos naar de brug: ‘Brand in de mk en ik ga er niet meer in.’
 
Het ging toen allemaal erg snel: de schipper dacht de halon-brandbestrijding te hebben geactiveerd, wat niet waar bleek te zijn, niet alle SOS-afsluiters konden nog worden gesloten, waardoor de hoofdmotor bleef draaien. Omgeven door veel rook verzamelde men zich onder de bak en probeerde per portofoon de Kustwacht te bereiken. Dit lukte pas, toen een matroos met een portofoon in de mast was geklommen.
 
‘Pas een uur na het uitbreken van de brand’, zoals raadlid E. Bakker opmerkte. En waarom was de halon niet geactiveerd? De schipper: ‘Er was een hendel en ik wist niet precies hoever je die moest overhalen.’
Waarop de getuige-deskundigen van de IVW later opmerkten, dat je minstens met je bemanning met enige regelmaat de handleiding moet doornemen en droog kunt oefenen zonder het gevaar je halon kwijt te raken. Halon mag niet meer worden bijgevuld en moet dan worden vervangen door een milieuvriendelijker systeem. De IVW is helemaal niet tegen halon, integendeel zelfs. Maar VROM wel, zo bleek op de zitting.
 
Rook en steekvlam
Zowel de IVW als de KLPD heeft gezocht naar de oorzaak van de ramp.
‘Nadat we veel hadden uitgesloten, bleef kortsluiting in de goot voor de elektrische leidingen in de machinekamer de enige optie’, zei inspecteur R.H. Pap. Kortsluiting kan ontstaan door overbelasting van een van de kabels in de goot, maar dan krijg je allereerst (mogelijk giftige) rook. Maar hoe kon het dan, dat de machinist praktisch geen rook zag toen hij de deur van de mk opende, maar wel een steekvlam? En die overbelasting, waardoor kwam dat dan, door weerbarstige visgrond bijvoorbeeld?
 
Van het laatste had hij niets gemerkt, zei de jonge machinist Padmos op de zitting. Wel kwam hij ten overstaan van raad en de IVW met een nieuw idee ter onderbouwing van kortsluiting: kon het niet zijn dat hij geen rook had waargenomen, doordat de blower de eerste rook nog had weggezogen? En was die vlam niet ontstaan door het openen van de deur? Heel goed mogelijk, zeiden de getuigendeskundigen.
 
Kabelproblemen
Op de zitting kwam naar voren, dat de bekabeling op schepen (ook in gebouwen trouwens) aandacht verdient, of deze nu nieuw is of oud. Oud is niet eens erg, zeiden de IVW mannen, zolang je er maar niet aan gaat zitten. Raadslid Bakker wees op twee recente rapporten van de Britse MAIB over twee Engelse vissers, die óók vergingen na brand in de bekabeling.
 
Zeer recent zijn ook de waarschuwende Nederlandse rapporten over de bekabeling van bajesboten. Hier zijn de goedkoopste toegestane pvc leidingen gebruikt, die in principe brandwerend zijn, maar als ze eenmaal branden extreem veel rook en levensgevaarlijke dampen als chloorgas afgeven.
 
De raad zal in zijn schriftelijke uitspraak uitvoerig ingaan op de brandbestrijding op vissersschepen. De schipper maakte de mondelinge uitspraak, een half uur na de lange zitting, niet meer mee. Afgezien van het feit dat hij aangeslagen was, had hij ook een afspraak bij zijn tandarts op Goeree-Overflakkee, zei hij. En die liet hij niet lopen, omdat hij veel last in zijn mond had.
 
Zijn schip is naar de sloop en hij beraadt zich over een nieuw of ander schip. Het ligt ook aan de vooruitzichten in de visserij.
Bron : Schuttevaer.