Dappere stratenmakers grijpen dief
WADDINXVEEN - En niemand die een poot uitsteekt, luidt een veelgehoorde klacht van slachtoffers. Daarover had de 29-jarige...
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00095/stratenmakers_95880h.jpgDeze stratenmakers hebben een tasjesdief in de kraag gevat. FOTO LIESBETH VAN DER VIS
...Waddinxveense die dinsdagmiddag werd beroofd van haar tas, geen klagen. Drie stratenmakers grepen de 20-jarige tasjesrover met hulp van een automobilist in de kraag.
Na een wilde tocht door de Justus van Effenstraat, de Staringlaan en de Brederolaan hebben de stratenmakers de dader te pakken gekregen. ,,Onderweg gooide hij z’n petje en z’n jas weg. Op een gegeven moment ging hij op een bankje zitten en deed hij alsof er niks aan de hand was. Toen hebben we hem kunnen pakken,’’ vertelt Jan Slingerland die samen met zijn maat Marcel Oosterlaken en nog een collega de operatie ’tasjesdief’ op touw hadden gezet. ,,Even waren wij hem kwijt, maar een automobilist wist waar die knul liep en hadden we hem weer in de smiezen.’’
Het kostte de mannen echter wel de nodige inspanningen. ,,Het valt niet mee om een sprintje te trekken met veiligheidsschoenen van bijelkaar twee kilo,’’ zegt Oosterlaken. ,,Wij zijn er wel gelijk achteraan gegaan.’’
De 29-jarige vrouw en haar 9-jarige dochtertje werden op de Justus van Effenstraat beroofd. ,,Wij waren daar aan het werk toen dat vrouwtje langs liep. Wij zeiden nog goeiedag ook. Ze was net de hoek om toen wij haar hoorden gillen. Ik ben gaan kijken en mijn maten gingen meteen achter die vent aan. Ik ben bij het kind gebleven want haar moeder was ook een stukkie achter die gozer aangerend,’’ weet Slingerland.
,,Ga toch werken voor je geld, man. Zei ik tegen hem,’’ vertelt zijn maat Oosterlaken. ,,Weet je wat hij zei: zo verdien ik m’n geld toch veel gemakkelijker. Ik sprong uit m’n vel.’’ Oosterlaken kan er nog giftig om worden.
Met behulp van een oplettende flatbewoner kon ook de gestolen tas weer teruggevonden worden. De politie was snel ter plekke om de tasjesrover in te rekenen.