hoe kun je een demo geven AED

Auteur Topic: hoe kun je een demo geven AED  (gelezen 3400 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

whiter

  • Gast
Gepost op: 2 januari 2006, 17:41:24
Ik heb toch een beetje problemen met de Medtronic CR plus (trainer) die onze vereniging heeft aangeschaft hoe kun je met dit apparaat nu een volledige demo geven zonder de afstandbediening te gebruiken. Dat gaat gewoon niet je moet altijd de elektrodenknop indrukken anders gaat dit apparaat echt niet verder met zijn handelingen. Of zie ik dit verkeerd. Ik kan geen instelling vinden om de trainer automatisch verder te laten gaan. :(




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2006, 19:13:46
Ik heb toch een beetje problemen met de Medtronic CR plus (trainer) die onze vereniging heeft aangeschaft hoe kun je met dit apparaat nu een volledige demo geven zonder de afstandbediening te gebruiken. Dat gaat gewoon niet je moet altijd de elektrodenknop indrukken anders gaat dit apparaat echt niet verder met zijn handelingen. Of zie ik dit verkeerd. Ik kan geen instelling vinden om de trainer automatisch verder te laten gaan. :(

Waarom stel je die vraag hier ?, je stelt wel een boel basale handleiding lezen vragen ?, niet dat dat erg is, maar kan je ze dan niet beter posten, in de EHBO locatie van dit forum.. ? Ik neem aan dat je je als AED instructeur hebt laten opleiden ?, daar word dit soort zaken vaak behandeld.

De Medtronic CR plus trainer, kan niet de controle voor het correct aanbrengen van de trainingselectrodes overslaan..

Voor een life demonstratie, gebruiken juist iemand als regiseur, die niet mee doet met de demonstratie, die de afstandbediening gebruikt op het moment dat de electrodes worden aangesloten.. Je kan dat van een redelijke afstand doen..
Stel even dat er iets tijdens je demo mis gaat of iets meer tijd kost.. dan zou de AED gewoon door gaan met de demo.. En dan slaat je demonstratie nergens meer op..


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2006, 20:39:01
Hey Peter,

ken jij al je AED's direct? Wees blij dat er iemand voor uitkomt en gewoon de vraag stelt en niet denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft. Ik zelf liep ook altijd te klooien met de instellingen van de CR+, maar na een paar trainingen gaat het zoals het hoort.

Whiter,

helaas heeft de CR+ geen demo module die alles achter elkaar door ramelt. Je zal altijd de afstandsbediening moeten gebruiken om de electrodes te "activeren". Ik leg hem altijd hem altijd onder de hand van de pop bij de demo.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2006, 23:02:39
Hey Peter,

ken jij al je AED's direct? Wees blij dat er iemand voor uitkomt en gewoon de vraag stelt en niet denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft. Ik zelf liep ook altijd te klooien met de instellingen van de CR+, maar na een paar trainingen gaat het zoals het hoort.

De AED's die ik gebruik ken ik redelijk goed, in ieder geval goed genoeg om er trainingen mee te doen, en ik lees de gebruiks aanwijzingen natuurlijk goed en bij de instructeurs meetingen schenken we natuurlijk aandacht hoe we dat het meest effectief in de les of tijdens demonstraties kunnen gebruiken..
En ik snap best dat mensen vragen hebben, en ik vind het ook best dat hier op het forum stelt..  En ik ben natuurlijk bereid om ze te beantwoorden.. Maar het viel me op dat veel van de vragen die Whiter stelt gewoon in het handleiding staan..

En je kan mensen op twee manieren helpen,  antwoord geven op elke vraag die ze stellen, of ze vertellen waar ze antwoorden op hun vragen kunnen vinden..  En ik snapte niet waarom de vraag gesteld werd die in het ambulance gedeelte van het forum, ipv waar de vraag nu staat..  ;D


whiter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2006, 12:24:32
De AED's die ik gebruik ken ik redelijk goed, in ieder geval goed genoeg om er trainingen mee te doen, en ik lees de gebruiks aanwijzingen natuurlijk goed en bij de instructeurs meetingen schenken we natuurlijk aandacht hoe we dat het meest effectief in de les of tijdens demonstraties kunnen gebruiken..
En ik snap best dat mensen vragen hebben, en ik vind het ook best dat hier op het forum stelt..  En ik ben natuurlijk bereid om ze te beantwoorden.. Maar het viel me op dat veel van de vragen die Whiter stelt gewoon in het handleiding staan..

En je kan mensen op twee manieren helpen,  antwoord geven op elke vraag die ze stellen, of ze vertellen waar ze antwoorden op hun vragen kunnen vinden..  En ik snapte niet waarom de vraag gesteld werd die in het ambulance gedeelte van het forum, ipv waar de vraag nu staat..  ;D

Peter ik heb inderdaad een vraag gesteld die in de handleiding stond maar ik had de handleiding verkeerd begrepen (monitoring). Toch lees ik dat jij er goed inzicht  heb op dit apparaat, ze hebben het op blazijde 23 over reanimatietijd 1 en reanimatietijd  2 ik zou echt niet weten wat ik daar mee aan moet weet wat ze hier mee bedoelen. ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2006, 13:17:29
Peter ik heb inderdaad een vraag gesteld die in de handleiding stond maar ik had de handleiding verkeerd begrepen (monitoring). Toch lees ik dat jij er goed inzicht  heb op dit apparaat, ze hebben het op blazijde 23 over reanimatietijd 1 en reanimatietijd  2 ik zou echt niet weten wat ik daar mee aan moet weet wat ze hier mee bedoelen. ;)

Bij mij staat op pagina 17 van de handleiding, draft (mei 2002) het volgende, En ik zal het direct vertalen

CPR Time 1 : is de tijd instelling die bedoeld is onstaat na 3 x schok geadviseerd, of een schok geadviseerd na een serie no-schok advised..
CPR Time 2 : is de tijd instelling na een Geen schok advised.

CPR Time 1 en 2 kan je instellen op 15, 30, 45, 60, 90, 120 en 180 seconden..

Hier kan je trainer ook aanpassen voor de verschillende protocollen.
CPR Time 1 en 2 staan bij de ERC 2000/ NRR 2003 richtlijnen op 60 seconden..
CPR Time 1 en 2 moeten naar de 120 seconden volgens de ERC 2005/NRR 2006 richtlijnen..

Verder zal je voor de ERC2005/NRR2006 richtlijnen een Custom shock protocol moeten instellen, een aanbevolen shock protocol voor training zal zijn..

Bar nr. 1 Shock advised
Bar nr. 2 No-shock advised, CPR time 2
Bar nr. 3 Shock advised
Bar nr. 4 Shock advised
Bar nr. 5 Shock advised
CPR time 1.
Bar nr. 6 Shock advised
Bar nr. 7 Shock advised
Bar nr. 8 Shock advised
Bar nr. 9 No-shock advised, CPR time 2. (Je kan hier ook aangeven dat er weer circulatie is.)
Bar nr. 0 Einde scenario..

Zo komt de nieuwste protocollen meer tot hun recht...


whiter

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2006, 15:06:40
Bij mij staat op pagina 17 van de handleiding, draft (mei 2002) het volgende, En ik zal het direct vertalen

CPR Time 1 : is de tijd instelling die bedoeld is onstaat na 3 x schok geadviseerd, of een schok geadviseerd na een serie no-schok advised..
CPR Time 2 : is de tijd instelling na een Geen schok advised.

CPR Time 1 en 2 kan je instellen op 15, 30, 45, 60, 90, 120 en 180 seconden..

Hier kan je trainer ook aanpassen voor de verschillende protocollen.
CPR Time 1 en 2 staan bij de ERC 2000/ NRR 2003 richtlijnen op 60 seconden..
CPR Time 1 en 2 moeten naar de 120 seconden volgens de ERC 2005/NRR 2006 richtlijnen..

Verder zal je voor de ERC2005/NRR2006 richtlijnen een Custom shock protocol moeten instellen, een aanbevolen shock protocol voor training zal zijn..

Bar nr. 1 Shock advised
Bar nr. 2 No-shock advised, CPR time 2
Bar nr. 3 Shock advised
Bar nr. 4 Shock advised
Bar nr. 5 Shock advised
CPR time 1.
Bar nr. 6 Shock advised
Bar nr. 7 Shock advised
Bar nr. 8 Shock advised
Bar nr. 9 No-shock advised, CPR time 2. (Je kan hier ook aangeven dat er weer circulatie is.)
Bar nr. 0 Einde scenario..

Zo komt de nieuwste protocollen meer tot hun recht...



Kijk daar zit het verschil in. Wat jij schrijft staat niet in mijn handleiding de AED is net 3 maanden oud

Ik lees net in het boekje van de NRR richtlijnen 2002  blz 18 dat er verschil wordt geadviseerd tussen als er geen shock wordt afgegeven ( 3 minuten cpr) en als er wel en shock wordt geadviseerd (1 minuut cpr).
Jammer dat nieuwe handleiding niet zo uitgebreid is als de oude.

Maar nu lees ik dat het weer verandert met de nieuwe richtlijnen


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2006, 15:11:33
Bar nr. 1 Shock advised
Bar nr. 2 No-shock advised, CPR time 2
Bar nr. 3 Shock advised
Bar nr. 4 Shock advised
Bar nr. 5 Shock advised
CPR time 1.
Bar nr. 6 Shock advised
Bar nr. 7 Shock advised
Bar nr. 8 Shock advised
Bar nr. 9 No-shock advised, CPR time 2. (Je kan hier ook aangeven dat er weer circulatie is.)
Bar nr. 0 Einde scenario..

Zo komt de nieuwste protocollen meer tot hun recht...

Bij de 2005 richtlijnen bestaat elk shockblok uit 1x defibrilleren en vervolgens 2 min. CPR.

Ik ben benieuwd wanneer de fabrikanten dat gaan aanpassen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2006, 15:54:49
Bij de 2005 richtlijnen bestaat elk shockblok uit 1x defibrilleren en vervolgens 2 min. CPR.

Ik ben benieuwd wanneer de fabrikanten dat gaan aanpassen.

Beste Rene, je triggerde me, want wat ik zei klopte niet helemaal.. en de CR+ Trainer zoals die nu word uitgeleverd kan helemaal niet zomaar aangepast worden naar  het nieuwe protocol.
Bij het aantreffen van een shockable ritme is het NRR 2003 protocol

Setup ->
Analyse ->(No)Shock geadviseerd -> Shock -->
Analyse ->Shock geadviseerd -> Shock -->
Analyse ->Shock geadviseerd -> Shock -->
Analyse -> CPR Time 1 (60/90 seconden)


Dat word dus bij NRR richtlijn 2006:
Setup ->
Analyse ->Shock geadviseerd -> Shock --> CPR Time 1 (120 seconden)
Analyse ->Shock geadviseerd -> Shock --> CPR Time 1 (120 seconden)
Analyse ->Shock geadviseerd -> Shock --> CPR Time 1 (120 seconden)
enz..


Ik heb de shock protocollen en instelligen van de andere trainers nog niet goed bekeken, maar dat word dus ook de trainers anders laten configureren met een software update..

In de zover ik weet moeten alle trainers CR+ trainers zal dat ook een aanpassing moeten komen,  (Tussentijds even een telefoontje met medtronic gedaan.., En alle medtronic apparatuur zal een software upgrade moeten krijgen.. maar bijzonderheden daarover komen pas de komende maand..)