http://www.ad.nl/rotterdam/article94090.eceZaaleigenaren boos over sluiting na schietpartij
Door DÉNIS VAN VLIET
ROTTERDAM - Rotterdamse zaaleigenaren vrezen de dupe te worden van de ruzies die Kaapverdische groepen onlangs voor hun deuren hebben uitgevochten.
De schietpartij aan de Galvani-straat in de nieuwjaarsnacht is in een maand tijd het tweede geweldsincident na afloop van een Kaapverdisch feest. Tot woede van de eigenaren moesten de zalen waar de feesten werden gehouden ‘vrijwillig verplicht’ hun deuren sluiten van de gemeente, ook al vonden de ruzies voor zover bekend buiten die zalen plaats.
Uitbater Cedi van De Hooiberg is woedend dat de gemeente hem dreigt met sluiting naar aanleiding van de schietpartij waarbij zondagochtend vroeg voor de deur van zijn zaak een zwaargewonde viel. „Als een klant van de Bijenkorf buiten iemand doodsteekt, dan wordt toch ook niet meteen de Bijenkorf gesloten? Het is goed mogelijk dat een van de vechtersbazen de bewuste avond in mijn zaak is geweest, maar zeker is dat hij zich hier binnen keurig heeft gedragen. Als mensen buiten iets uithalen, dan is het de politie die daar tegen moet optreden.’’
Na de schietpartij in de Galvani-straat volgde spoedoverleg met de gemeente over een voor de avond van 1 januari gepland feest. „De gemeente zei dat ze mijn vergunningen zouden intrekken als ik dat feest niet uit eigen beweging zou afgelasten, dus eigenlijk ben ik vrijwillig verplicht geweest dat feest af te gelasten. De Surinamers die mijn zaal hadden gehuurd willen nu geld zien. Begrijpelijk.’’
Over de motieven van de schietpartij wil de politie niets zeggen. Cedi en Roel Verwey van Sociëteit Sun-Club vermoeden dat de ruzie verband houdt met spanningen binnen de Kaapverdische gemeenschap.
In de zaak van Verwey was drie weken terug, na afloop van een Kaapverdisch feest, ook een incident waarbij een wapen werd getrokken. De zaak is sindsdien gesloten. „Nighttown en Off Corso worden ook niet gesloten als daar voor de deur wat gebeurt. Waarom onze zaken wel?’’ vraagt Verwey zich af.
De gemeente bevestigt binnenkort te bespreken met Cedi en Verwey hoe het verder moet met hun zaken. Op de lezing van Cedi dat hij en zijn personeel niets te maken hebben met het schietincident van zondag, zegt een woordvoerster: ,,Dat is voor de muziek uitlopen. De politie onderzoekt de zaak.’’
Cedi geeft wel toe dat vlak voor de schietpartij een bezoeker ruzie had met een portier van De Hooiberg, waarbij de portier klappen opliep. Ook is een slachtoffer van de schietpartij De Hooiberg ingevlucht. „De klappen hadden iets te maken met een ruzie om een jas en wat dat slachtoffer betreft: je kunt zo iemand niet laten doodbloeden, vind ik.’’