Strandwachter en reddingvest

Auteur Topic: Strandwachter en reddingvest  (gelezen 2575 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 29 december 2006, 21:44:23
Een aantal vragen m.b.t. gebruik van reddingvesten en een mogelijke discussie over zin en onzin. Dit o.a. n.a.v. de vraag die weer ieder jaar gesteld wordt door de Blauwe Vlag controleur naar met name reddingvesten.
Heeft bij jullie strandreddingsbrigade ieder zijn eigen goedgekeurde reddingvest of zijn er een aantal voor algemeen gebruik?
Heeft de strandwachter dit altijd verplicht om tijdens patrouillegang of statische patrouilles zodat het altijd wordt gebruikt bij een dienstverlening waarbij de strandwachter te water gaat?
Wordt er aan boord van de vaartuigen altijd een reddingvest gedragen?
Zijn er ook reserve vesten aan boord voor de eventueel te vervoeren drenkelingen?

Kees  8)




Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #1 Gepost op: 30 december 2006, 09:02:57
Kees,

Ja
Ja
Ja
Nee

Goed uiteinde,

Res  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #2 Gepost op: 30 december 2006, 10:11:15
Kees,

Net als mijn voorganger:
ja
ja
ja
nee

Allemaal een goede jaarwisseling


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 30 december 2006, 11:23:25
Mijn dank voor de reactie heren.
Bij ons hebben we geen eigen vest maar een aantal gemeenschappelijke welke alleen op de vaartuigen worden gebruikt. Ook bij ons zijn er geen vesten voor evt. derden aan boord. Voor de patrouilles maken we gebruik van rescuecan of tube zonder persoonlijk drijfmiddel.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 30 december 2006, 12:10:50
Een aantal vragen m.b.t. gebruik van reddingvesten en een mogelijke discussie over zin en onzin. Dit o.a. n.a.v. de vraag die weer ieder jaar gesteld wordt door de Blauwe Vlag controleur naar met name reddingvesten.

 
Heeft bij jullie strandreddingsbrigade ieder zijn eigen goedgekeurde reddingvest of zijn er een aantal voor algemeen gebruik?


Kees,

Ja

Goed uiteinde,

Res  8)

Leg mij eens uit wat je met "ja" bedoelt bij een keuzevraag (of dit of dat).

Zullen we naar Mac Donnalds of naar het Hilton?

Ja, leuk... ::)

Henk

Overigens zweren wij bij de bekende automaten (eigen veiligheid eerst), ieder zijn eigen gekeurde vest op (open zee) gewicht en hebben wij altijd twee automaten extra op de boot voor verstekelingen, fotografen en ander gespuis. Ieder draagt altijd zijn zwemvest ook slechts in de buurt van de boot alleen in de caferatia mag even uit want ander komen er vlekken op (vooral bij Gert-Jan) die er zo moeilijk uit te halen zijn. Als we (gecontroleerd) te water gaan gaat het redvest )en uit, we kunnen redelijk zwemmen en een automaat is bij het zwemmen niet handig. We overwegen nog aanschaf van rescuevesten.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 30 december 2006, 13:36:01
Uitkijk,

het dragen van een reddingsvest bij ons wordt aan de strandwachten zelf overgelaten. Het dragen van de vesten wordt niet verplicht, maar bij lange catamaranwedstrijden, lekkere golven en dergelijke omstandigheden wordt men vriendelijk verzocht deze te dragen. Daarbij komt ook nog eens dat de een verschillend beleid is op de twee reddingsposten, terwijl dezelfde reglementen van toepassing zijn.
Wij hebben gemeenschappelijke reddingsvesten en dus niet op de man geschreven.
En ja, in de Rampeneenheid van RN KNBRD hebben wij vesten voor de evacuee's, maar verder in de hulpverleningsboten en snelle patrouilleboten is er geen vest voor een gereddene.

RR (manual operated only)
Elke hulpverlening start met communicatie.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #6 Gepost op: 30 december 2006, 21:42:11
Heeft bij jullie strandreddingsbrigade ieder zijn eigen goedgekeurde reddingvest of zijn er een aantal voor algemeen gebruik? --> Algemeen gebruik, want de indeling verandert per inzet en is ook afhankelijk van vrijwilligers, die de vaste krachten aanvullen en ondersteunen. Niet iedereen is tegelijk op het strand, dus het zou weggegooid geld zijn om voor iedereen een vest te kopen. In principe zijn de vesten meestal wel per dag afgesteld op de vaarpatrouille, maar dat wil nog wel eens wijzigen, waardoor je moeilijk of te gemakkelijk in je vest komt. Wellicht een puntje voor komend seizoen.

Heeft de strandwachter dit altijd verplicht om tijdens patrouillegang of statische patrouilles zodat het altijd wordt gebruikt bij een dienstverlening waarbij de strandwachter te water gaat? --> In principe wel, maar als de vesten 'op' zijn, omdat er nogal wat mensen aan het varen of patrouilleren zijn, dan is een rescue-can verplicht.

Wordt er aan boord van de vaartuigen altijd een reddingvest gedragen? --> Natuurlijk.

Zijn er ook reserve vesten aan boord voor de eventueel te vervoeren drenkelingen? --> Nee, maar dat lijkt me ook niet echt nodig.

Groeten,
Mark


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2007, 15:38:48
Omdat er zoveel reacties komen gelijk maar een extra vraagje, is het gebruikelijk dat bij strandwachtexamens alle kandidaten tijdens de zwemonderdelen een reddingvest dragen en zo ja vinden jullie dit de beste oplossing tijdens het onderwater zwemmen en in hoeverre ervaren jullie de huidige onderwater zwemtest als een zinnige eis die onder gecontroleerde omstandigheden plaatsvindt?

Bij ons is dit alles dus niet het geval (we hebben simpelweg niet zoveel redvesten) en zie ik voor het onderwaterzwemmen liever dat er minstens gebruik wordt gemaakt van drijvertjes aan een koord wat met een paalsteek om het lichaam wordt meegevoerd, zodat men aan de oppervlakte altijd ziet wat de onderwaterzwemmer doet en men dus in kan grijpen als er iets vreemds gebeurt.

Kees  8)


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2007, 22:48:26
Omdat er zoveel reacties komen gelijk maar een extra vraagje, is het gebruikelijk dat bij strandwachtexamens alle kandidaten tijdens de zwemonderdelen een reddingvest dragen en zo ja vinden jullie dit de beste oplossing tijdens het onderwater zwemmen en in hoeverre ervaren jullie de huidige onderwater zwemtest als een zinnige eis die onder gecontroleerde omstandigheden plaatsvindt?

Bij ons is dit alles dus niet het geval (we hebben simpelweg niet zoveel redvesten) en zie ik voor het onderwaterzwemmen liever dat er mistens gebruik wordt gemaakt van drijvertjes aan een koord wat met een paalsteek om het lichaam wordt meegevoerd, zodat men aan de oppervlakte altijd ziet wat de onderwaterzwemmer doet en men dus in kan grijpen als er iets vreemds gebeurt.

Kees  8)

De keren dat ik strandwacht examen heb gedaan heb ik zonder reddingsvest de zwemonderdelen moeten doen.
Een maal heb ik in heel slecht weer examen moeten doen,met heel veel golfslag en dan een handje zand halen op een naar mijn idee onverantwoorde diepte voor die omstandigheden. Niemand haalde de bodem,en de examinator is niet zelf eerst naar de bodem gegaan.
Er had toen dus naar mijn idee makkelijk iets fout kunnen gaan,1 examinator op een groep van 10 en niet echt in de gaten kunnen houden wie nou waar onder water zwemt... er is toen 1 kandidaat met onderkoelingsverschijnselen afgevoerd.
  Ta


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2007, 23:27:52
De aandacht voor veiligheid bij exmamens vind ik een terecht punt.

Tijdens de laatste examens waar ik bij was, had de voorzitter van de examencommissie het lef om het laatste onderdeel te schrappen omdat het voor een redelijk groot aantal kandidaten veel te koud werd. Complimenten nogmaals overigens, zo moet het. Het was al met al toch een zwaar examen. Overigens heb ik ook wel examens meegemaakt die te makkelijk waren.

Zou ik als ASC dienst hebben, dan zou ik met de strandwachtleider van Reddingsbrigade Bloemendaal en de RN examencommissie vroegtijdig overleg zoeken over de veiligheid en de vinger aan de pols houden.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!