Reddingsverslagen 2006

Auteur Topic: Reddingsverslagen 2006  (gelezen 41293 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2006, 11:27:11
hoe bedoel je henk zijn ze niet met een boot op het water geweest (ik bedoel de beroeps almere)?
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2006, 13:36:27
hoe bedoel je henk zijn ze niet met een boot op het water geweest (ik bedoel de beroeps almere)?

Als dat zo is, was het in het geheim, de kustwacht wist in ieder geval van niets...

Henk


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2006, 14:22:33
Huizen, 25 januari 2006
Onbemand bootje op het Gooimeer
   
Aankomend KNRM station Huizen werd hedenochtend rond half tien gealarmeerd door de Meldkamer Brandweer Gooi- en Vechtstreek voor een hulpverlening. Een bewoner van flats aan de Zomerkade in Huizen met uitzicht over het Gooimeer had gemeld dat er al een aantal uren een bootje midden op het Gooimeer lag. De melder zag geen personen aan boord. Door het slechte zicht kon hij niet meer details geven, maar door de ijsvorming en de koude vond hij het een vreemde situatie.

De reddingboot De Gooier had veel moeite de haven van Huizen te verlaten en ook op het Gooimeer werd de vaart ernstig bemoeilijkt door ijsvorming. Er lag toch al een ijslaag van 1 tot 1,5 centimeter.

Eenmaal aangekomen bleek het te gaan om een kleine onbemande catamaran. De vermoedelijk losgegooide catamaran uit de Aanloophaven van Huizen kon aan boord van De Gooier genomen worden en werd mee terug genomen naar de Oude Haven van Huizen. De eigenaar is inmiddels getraceerd en zal zijn bootje na de ijsgang ophalen bij het station Huizen.

Op vrijdag 12 mei 2006 zal  Reddingstation Huizen officieel operationeel worden en vanaf dat moment KNRM station Huizen zijn.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2006, 22:30:34
Reddingstation vaart 42 keer uit
 


De reddingsbrigade van Hoek van Holland is vorig jaar 42 keer uitgevaren voor een redding of een hulpverlening. In een aantal gevallen ging het om kite-surfers die in de problemen waren gekomen. De cijfers zijn bekend gemaakt door de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij.
 
Bron: Rijnmond.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2006, 23:05:28
Huizen, 25 januari 2006
Onbemand bootje op het Gooimeer
   
Aankomend KNRM station Huizen werd hedenochtend rond half tien gealarmeerd door de Meldkamer Brandweer Gooi- en Vechtstreek voor een hulpverlening. Een bewoner van flats aan de Zomerkade in Huizen met uitzicht over het Gooimeer had gemeld dat er al een aantal uren een bootje midden op het Gooimeer lag. De melder zag geen personen aan boord. Door het slechte zicht kon hij niet meer details geven, maar door de ijsvorming en de koude vond hij het een vreemde situatie.

De reddingboot De Gooier had veel moeite de haven van Huizen te verlaten en ook op het Gooimeer werd de vaart ernstig bemoeilijkt door ijsvorming. Er lag toch al een ijslaag van 1 tot 1,5 centimeter.

Eenmaal aangekomen bleek het te gaan om een kleine onbemande catamaran. De vermoedelijk losgegooide catamaran uit de Aanloophaven van Huizen kon aan boord van De Gooier genomen worden en werd mee terug genomen naar de Oude Haven van Huizen. De eigenaar is inmiddels getraceerd en zal zijn bootje na de ijsgang ophalen bij het station Huizen.

Op vrijdag 12 mei 2006 zal  Reddingstation Huizen officieel operationeel worden en vanaf dat moment KNRM station Huizen zijn.

Bron: www.knrm.nl

Het betrof een catamaran die van de steiger afgewaaid was bij de Eerste Huizer zeilschool, de steiger waar ook de Seeker aan ligt, er naast eigenlijk... :o .

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2006, 11:09:32
actie 5:

Dinsdagavond 24-01-2006 rond 19.00 uur is de reddingboot Prinses Margriet uitgevaren voor de viskotter OD-17 met motorpech. De OD-17 werdt eerst naar binnen gesleept is door de OD-1, maar deze moest vanwege de diepgang het slepen staken. 3 mijl west van de uiterton in het slijkgat heeft de reddingboot verbinding gemaakt met de kotter. Naar de haven gesleept en afgemeerd voor de sluis. Rond 24.00 uur lag de reddingboot weer uitrukgereed op station.

Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2006, 10:55:12
Lijkt mij wel, maar hoe dat ze tegenwoordig gealarmeerd worden?

Nog even een terugblik naar 2005.

KNRM stations Goeree in 2005

De drie reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) zijn in het jaar 2005 weer heel wat keren opgepiept door de Kustwachtpost in de vuurtoren van Ouddorp. De Ouddorpse reddingboot, eerst nog de Griend, later vervangen door de Bruinvis, heeft 68 tochten gemaakt, waarbij 128 mensen werden gered. Het jaar daarvoor waren dat 94 tochten met 187 personen en 3 dieren. De twee Stellendamse reddingboten voeren samen 95 keer uit en brachten daarbij totaal 143 personen en 1 hond veilig aan de wal. Een lichte stijging ten opzichte van het jaar ervoor.

We doen hieronder een greep uit al die acties:

Ouddorp:
7 mei tijdens stormachtig weer (NW 8) hulpverlening aan een duikschip.
15 mei met spoed uitgevaren naar Scharendijke voor 2 duikers in problemen.
28 mei een drukke dag voor de Ouddorpse redders. Met liefst 6 meldingen op die dag, variërend van in problemen geraakte zeilbootjes, een omgeslagen catamaran en oververmoeide surfers en een motorbootje met motorstoring. Die dag in totaal 24 personen veilig aan de wal gebracht.
17 juli gevaren naar de omgeving van Bommenede voor een opvarende van een zeilboot. Een man met suikerziekte, buiten bewustzijn geraakt. Na toedienen van glucose weer bij kennis.
10 augustus voor de laatste keer gevaren met de reddingboot Griend. In afwachting op een nieuwe reddingboot is de reddingboot Bruinvis gestationeerd in Ouddorp.
13 augustus voor een motorboot in de omgeving van Brouwershaven tegen en over een strekdam gevaren. Flink beschadigd en lek. Motorboot naar de haven van Den Osse gesleept.
26 augustus voor een sportvisboot met motorstoring omgeving van Scharendijke. Aan boord 14 personen. Het 20 meter lange schip naar de haven Repart gesleept

Stellendam:
1 april voor Russische zeiler, onderweg van Scheveningen naar Hellevoetsluis. Voor deze man moesten we later nog een paar keer in actie komen.
14 april gewonde van boort vissersschip gehaald
rondom de Pinksterdagen voor veel watersporters.
20 mei voor gewonde vissers, samengewerkt met ambulancedienst.
28 mei voor bootje in moeilijkheden in het Vuile Gat
27 juni voor een visser met net in de schroef.
19 juli voor de Eurokotter YE 63 “Kiek Uut”
11, 12 en 13 augustus voor verschillende watersporters.
14 september. De Koopmansdank van Noordland en de Prinses Margriet brengen de TX 45 binnen.
Oktober, meerdere acties voor surfers, die overmoedig werden door het mooie weer en onvoldoende rekening houden met de grilligheden van de natuur.
13 en 19 november, twee keer dezelfde klant, een gecharterd schip met sportvissers.

Het is maar een greep uit de acties, maar uit die greep blijkt wel dat de reddingboten een onmisbare plaats hebben ingenomen in onze regio. Zowel voor de beroepsvaart, de visserij, als voor de recreatievaart worden zij frequent opgeroepen en na een oproep, van wie die ook komen mag en op welk tijdstip die ook komt, spoeden zij zich terstond naar de opgegeven locatie, welk weer het ook moge zijn.

Uit die greep blijkt ook dat veel watersporters zich niet bewust zijn van de gevaren, die zij tegen kunnen komen. Met klem roepen wij deze mensen op zich goed voor te bereiden en zich niet onnodig in gevaar te begeven. Ga met goed materiaal het water op, let op weerberichten. Naast deze klemmende oproep willen we ook nadrukkelijk en zonder voorwaarden melden dat de KNRM er is en gereed ligt om uit te varen als er iemand in nood komt te verkeren.

Stellendam was na Enkhuizen en Scheveningen het drukste station van Nederland.

Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2006, 15:33:01
Eemshaven, 26 januari 2006
Schip van radarscherm verdwenen
  
De reddingboot 'Jan en Titia Visser' werd woensdagavond om 20.25 uur door de Verkeerspost Eemshaven ingeseind over een schip dat bij het naderen van de Eemshaven plotseling van het radarscherm was verdwenen en geen antwoord gaf op herhaalde oproepen over de marifoon. Een aantal redders verrichtte op dat moment werkzaamheden op de reddingboot. Na het arriveren van personele versterking ging de boot los, zeven minuten na het alarm.

De reddingboot spoedde zich naar de positie in het redegebied, waar het vermiste schip van het radarbeeld verdwenen was. Bij het verlaten van de haven werd een zeer sterke oliegeur geconstateerd. De reddingboot begon met het maken van zoekslagen, maar deze leverden geen aanknopingspunten op: er werden geen mensen of wrakstukken aangetroffen.

Inmiddels naderden van alle kanten vaartuigen om aan de zoekactie deel te nemen. Het politievaartuig P 44 dat op patrouille was, verlegde haar koers naar de Eemshaven, via de Oude Westereems kwam de Duitse loodsboot 'Kapitän Bleeker' naar binnen en vanuit de Eemshaven sloot de 'Vrijheid' zich bij de zoekende eenheden aan.

Tijdens de actie werd bekend dat één man behouden aan land was gekomen en per ambulance naar een ziekenhuis in Groningen werd overgebracht. Omdat aangenomen werd dat het gezonken schip twee opvarenden aan boord had, werd de zoekactie voortgezet. Om 23.30 uur kwam de melding binnen dat het schip slechts één man aan boord had gehad. De zoekactie werd hierop beëindigd.

Om 08.00 uur was de reddingboot weer buiten om de laagwaterlijn te inspecteren op de aanwezigheid van wrakstukken. Deze zoektocht leverde niets op. De boot meerde om 10.30 uur weer aan de reddingbootsteiger af.

 Het gezonken schip is de 'Privatim', een binnenschip van 73 meter, dat met een lading teerhoudend 'wegschraapsel' onderweg was van de Delfzijlse zeesluis naar de Eemshaven. Nabij de Eemscentrale nam de schipper contact op met de Verkeersdienst Eemshaven.Hij meldde dat de wind van W naar NO draaide en in sterkte toenam. Korte tijd na dit gesprek verdween het schip van het radarscherm.      

 Het gezonken schip kon gedurende de nacht niet gelokaliseerd worden. Hoewel er geen in- of uitgaande vaart verwacht werd, werd de haven formeel voor alle scheepvaart gesloten. Rond 09.00 uur werd de positie van het wrak in kaart gebracht: ongeveer 100 meter ten noorden van de Oosterpier. Kort daarop werd de stremming opgeheven. De veerdienst Eemshaven-Borkum ondervond hinder van de stremming. De eerste afvaart van 06.15 uur moest komen te vervallen. De tonnenlegger 'Gustaf Meyer' heeft de plaats van het wrak met boeien gemarkeerd. Het gezonken schip levert geen gevaar op voor de scheepvaart.      

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2006, 17:05:56
Kijk, zo zie je maar weer het voordeel van een oplettende uitkijk in de toren! Goed gezien van dat mens! 8)

Henk


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2006, 16:40:07
Scheveningen, Dinsdag 31 januari 2006
Surfer in Nood? 1e -Actie- voor Jan van Engelenburg
  
Afgelopen zondag, 29 januari, omstreeks 16.00 uur werd KNRM Scheveningen gealarmeerd voor een surfer in nood, ter hoogte van de vuurtoren. Terwijl de reddingboot Jan van Engelenburg opstoomde naar de opgegeven positie, berichtte de alarmcentrale Haaglanden dat de bewuste surfer reeds veilig op het strand stond.

Op de opgegeven positie trof de reddingbootbemanning op zo’n 200 meter uit de kust een zwemmer aan, gekleed in een surfpak. Aangezien de zwemmer alleen was en de temperatuur van het zeewater drie graden betreft, werd de zwemmer verzocht om het strand op te zoeken. Onder luid protest voldeed de eenzame zwemmer uiteindelijk aan het goed bedoelde verzoek. Rillend van de kou werd de man door leden van het kusthulpverleningsvoertuig aangesproken. De zwemmer wilde absoluut geen hulp. Rond half vijf meerde de Jan van Engelenburg weer af aan de KNRM steiger.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin