Reddingsverslagen 2006

Auteur Topic: Reddingsverslagen 2006  (gelezen 42100 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #110 Gepost op: 28 mei 2006, 09:18:22
De een zijn brood.......
En het klinkt inderdaad lullig, maar dit zijn de zake waar hij zijn geld aan verdiend! Niet dat ik het goedkeur, totaal niet zelfs!

Als ik het allemaal een beetje gevolgd had, was dit weer een zeer ervaren coach. Toch lijkt het wel alsof het varen / watersport gevaarlijker word, hoe meer men ervaren raakt. Eerst Hans Horrevoets, die zonder lifeline en zonder zwemvest over boord slaat, en nu dit weer! Ik vind dat er bij dit soort evenementen verplicht een zwemvest gedragen moet worden! Wat wel apart is, dat er maar een persoon in die RIB heeft gezeten, normaliter zitten er altijd twee of meer in!

Bij de coaches is het niet ongebruikelijk dat ze alleen in de boot zitten. De meeste daarvan dragen ook nog is geen reddingsvest. Ik ben benieuwd of er volgend jaar regels verandert zijn... Voor coaches is het vrij simpel, geen reddingsvest of dodemanskoord dan word diegeen die je coached uit de race gehaald.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #111 Gepost op: 29 mei 2006, 20:05:30
http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=717081/sc=e9879f

Kustwacht misleid door verloren surfuitrusting
 
Gepubliceerd op maandag 29 mei 2006
 
DEN HELDER (ANP) - De kustwacht is maandag voor niets met man en macht uitgerukt voor een zoektocht naar een vermiste surfer. Een passerend schip was op twintig kilometer ten westen van Petten een zeilplank en een zeil tegengekomen, zonder surfer.

Volgens de kustwacht is het redelijk alarmerend om verloren spullen aan te treffen zonder dat een surfer gemeld heeft dat hij die is kwijtgeraakt. Deze vermissing bleek achteraf wel gemeld, in Engeland.

De zoektocht was om 15.00 uur begonnnen. Twee helikopters, vier reddingsboten, enkele eenheden van lokale reddingsbrigades en een douanevaartuig rukten uit om de surfer te vinden. Rond 18.15 uur kon de zoektocht afgeblazen worden, nadat het Engelse Kustwachtstation in Great Yarmouth de kustwacht had laten weten dat op 19 mei een surfer zijn plank en zeil voor de kust van Whitstable (nabij Ramsgate) had verloren.


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #112 Gepost op: 29 mei 2006, 20:48:57
Egmond aan Zee, 29 mei 2006
Engelse surfplank belandt aan Hollandse Kust.
  
Maandagmiddag 29 mei rond 1530u meldt een schip, welke zich op dat moment 12 mijl west van Petten bevindt, dat het een surfplank met zeil echter zonder surfer heeft aangetroffen. Het kustwachtcentrum Den Helder neemt de melding zeer serieus en maakt SAR-Alarm. De reddingstations Egmond aan Zee, Petten, Callentsoog en Den Helder worden gealarmeerd tevens worden er 2 helikopters ingezet.

Reddingstation Egmond aan Zee krijgt omstreeks 1600u alarm voor zowel de reddingboot en het KHV. Binnen 10 minuten zet de Adriaan Hendrik koers richting het zoekgebied wat door het Kustwachtcentrum is opgezet. Het KHV wordt verzocht het brandinggebied ten noorden van Egmond af te zoeken. Door de harde Noordwesten-wind en aanschietende zee is de Adriaan Hendrik zo’n 45 minuten onderweg naar het zoekgebied. De reddingboten van Egmond en Den Helder nemen de buitenkant van zoekgebied voor hun rekening en de reddingboten van Petten en Callantsoog nemen de binnenzijde tot aan het strand voor hun rekening. Tevens wordt er aan passerende scheepvaart gevraagd goed uit te kijken en nemen de reddingsbrigades van Petten, Callantsoog , Schoorl en Bergen deel aan de zoekactie.

Als de reddingboten zo’n kleine twee uur aan het zoeken zijn meldt het Kustwachtcentrum dat de zoekactie kan worden beëindigd.Nadat het Engelse Kustwachtstation in Great Yarmouth de Nederlandse Kustwacht had laten weten dat op 19 mei een surfer zijn plank en zeil voor de kust van Whitstable (nabij Ramsgate) had verloren.  

De Adriaan Hendrik en het KHV staan om 1945u weer klaar voor de volgende actie.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


SanderLDK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 98
Reactie #113 Gepost op: 1 juni 2006, 13:28:34
Lichaam Duitse zeilcoach gevonden
WERVERSHOOF Medewerkers van Staatsbosbeheer hebben in het IJsselmeer woensdag het lichaam gevonden van de Duitse zeilcoach die sinds vrijdag werd vermist. Dat is donderdag bekendgemaakt.
Het rubberbootje van de coach, een 53-jarige man uit Schacht-Audorf, werd vrijdag met draaiende motor gevonden door enkele functionarissen van het zeiltoernooi Holland Regatta.
De man had onder andere zijn dochter bijgestaan in haar wedstrijd. Werknemers van Staatsbosbeheer vonden het lichaam woensdag nabij het Vogeleiland in de gemeente Wervershoof. Het lichaam wordt donderdag overgedragen aan de familie.

Bron: www.tvnh.nl


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #114 Gepost op: 3 juni 2006, 18:09:12
Katwijk aan Zee, Zaterdag 3 juni 2006
Grote zoekactie naar mogelijk vermist persoon
  
Massale zoekactie naar mogelijk vermist persoon zonder resultaat

Zaterdag 3 juni vond er een grote zoekactie plaats die startte voor de kust van Katwijk. Omstreeks 10.30 uur werd op verzoek van de politie op basis van aangetroffen kleding op het strand met daarbij een afscheidsbrief groot alarm geslagen.

Patrouilleboten van de Katwijkse Reddings Brigade (KRB) en de twee reddingboten (De Redder en Heek) van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) station Katwijk begonnen direct met het maken van zoekslagen. Er werd gestart vanaf de locatie van de aangetroffen kledingstukken. In de periode daarna werd er opgeschaald en sloten de Valentijn, Annie Poulisse en Jan van Engelenburg, respectievelijk van de KNRM stations Noordwijk, Zandvoort en Scheveningen, aan bij aan de zoeklinies. De Reddingsbrigade van Noordwijk (NRB) leverde vervolgens ook twee boten en luchtondersteuning werd verleend door een helikopter van het Korps landelijke Politie Diensten.

Vanwege het grote aantal reddingboten dat ter plaatse was werd besloten om het zoekgebied in tweeën te splitsen. De KNRM eenheden van Katwijk en Scheveningen zochten samen met de KRB het zeegebied af tussen Katwijk en Scheveningen. De KNRM eenheden van Noordwijk en Zandvoort zochten samen met de NRB en het kustwachtvaartuig Visarend het zeegebied af tussen Katwijk en de Langevelderslag. Terreinvoertuigen van de Reddingsbrigades, KNRM en politie zochten in genoemd gebied de kustlijn af.

Nadat er omstreeks 13.45 uur nog geen persoon was aangetroffen, werd in overleg met het Kustwachtcentrum in Den Helder besloten om de zoekactie te staken.

De Politie van Hollands Midden zal in deze zaak verder onderzoek verrichten.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #115 Gepost op: 4 juni 2006, 16:02:09
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=718892/sc=115f37

KNRM vindt lichaam vermiste man in Noordzee
Gepubliceerd op zondag 04 juni 2006
DEN HELDER (ANP) - Een reddingsboot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij heeft op de Noordzee het levenloze lichaam aangetroffen van een drenkeling die enkele uren eerder overboord sloeg van de Russische vrachtvaarder Agnes. Dit heeft een woordvoerder van de kustwacht gezegd.

Het slachtoffer is een buitenlandse man. Hij raakte zondag rond het middaguur ruim dertig kilometer ten noordwesten van Texel te water. Over de omstandigheden waaronder dit gebeurde is niets bekend. De bemanning van het schip legt hierover later een verklaring af.


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #116 Gepost op: 5 juli 2006, 16:14:49
Noordland, 5 juli 2006.
Druk dagje voor Noordland.
  
De bemanning van de reddingboot Koopmansdank, onder leiding van de reserve schipper Jaap van der Laan, heeft het zondag 2 juli nog druk gehad. S'morgens om 6.30 werden zij opgeroepen voor hulpverlening aan een sportvisbootje met 2 vissers aan boord, welke een lege accu hadden. Zij lagen op dat moment voor het strand de Onrust. De hulpverlening bestond uit het even aansluiten van startkabels en de eigen accu en verder gingen de vissers weer. Daarna volgde een kontrole rondje langs de veiligheidslijn aan de Oosterscheldekering, omdat er een zeilbootje was waargenomen, welke mogelijk in de lijn was vast gekomen. Hier werd echter niets meer gevonden. Om 08.00 uur weer gereed voor de dag.  S'avonds om 19:00 werd via bemiddeling van kustwachtpost Ouddorp verzocht om de motorboot Aldebaran met 7 sportduikers aan boord en liggend in de aanloop van de Banjaard, hulp te verlenen met hun motor. Zij hadden brandstof problemen. Ook hier hielp de KNRM, dankzij aanbieding van een hoeveelheid brandstof van een collega motorboot met sportduikers welke de brandstof aanbood. Na het overpompen en ontluchten starte de motor weer. Voor de zekerheid bleef de Koopmansdank nog even in de buurt. De duikers konden daarna weer veilig naar hun thuishaven komen.
Bij vertrek voor voornoemde actie melde KWC-Den Helder dat er zich nog een probleem had voorgedaan in positie 51-49’ 70 N   02-49’ 50 E , dat is t.h.v. aanloop Eurogeul, hier lag de Vaya Con Dios  stuurloos. Tevens werd er meegedeeld dat de Zeearend van de douane ook bereid was om te gaan kijken en eventueel een machinist over te zetten om het probleem op te lossen. Van Noordland naar de genoemde positie is een kleine 40 mijl. De Vaya Con Dios  heeft als thuis haven Roompot Marina en moest uiteindelijk ook naar Noordland.  Omdat er voor de Vaya Con Dios al hulp onder weg was heeft de schipper van de Koopmansdank, in overleg met het KWC besloten eerst de Aldebaran te helpen en vervolgens naar de Vaya te gaan. Om 21.20 uur werd voor deze actie de reis toch ondernomen omdat de Zeearend nog niet terplaatse was. Onderweg kregen we te horen dat het een hydrolisch probleem was met de stuurinrichting (niet best in de Eurogeul liggend) en niet afgehandeld kon worden door de machinist van de Zeearend. Te 22.20 uur waren we terplaatse. Na overleg en inspectie vast gemaakt en de terugreis begonnen.
Deze ging boven verwachting erg snel.  De Vaya con Dios  kan wanneer alles werkt een top snelheid halen van 43 kn.
Uiteindelijk konden we slepen met een snelheid van 17 kn. Te 00:30 tussen de pieren van Noordland en even later afgemeerd langs de loswal Noordland buiten. Te 01.00 uur lag de  Koopmansdank weer op station, de bemanning had weer een druk dagje achter de rug.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #117 Gepost op: 9 juli 2006, 22:20:05
Problemen voor watersporters op de Randmeren.


Vanaf het moment dat de Seeker van de Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer uitvoer om 12.30 zondagmiddag tot 's avonds 18.30 is de reddingsboot in de weer geweest.

Dit begon direkt al met wat akkefietjes rond catamarans: opvarenden die niet meer aanboord van hun wegzeilende cat konden komen en door ons zwemmend aangetroffen werden, tientallen omgeslagen exemplaren op het IJmeer waarvan een enkele naar de kant moest worden gesleept door kapot gegaan materiaal.

Zo werd de Seeker van HOGE opgeroepen voor een catamaran die finaal door midden gebroken was nabij de ingang van 't IJ op het IJmeer, waarbij de opvarenden meer dan een halfuur in het water hadden gelegen. De Seeker nam de twee opvarenden direkt aan boord, maar door de "HOGE" golfslag werd het op sleep nemen van de zwaarbeschadigde cat bemoeilijkt waarop Blaricum ter assistentie werd opgeroepen.















De cat werd, zoals op de derde foto te zien is, samen met Blaricum op het strand getrokken bij IJburg waar deze per aanhanger later zou worden opgepikt.

De twee opvarenden werden warm ingepakt vervoerd naar het strand van herkomst: het Muiderstrand.

De Blaricum één spoedde zich onderwijl naar een cat in problemen nabij Uitdam, deze kon nog maar beperkt sturen want het zeil zat klem in de mast.

Net nadat de opvarenden op het strand waren gezet kwamen de volgende meldingen alweer binnen. Een omgeslagen verjaardags partijtje in een open zeilboot type Valk met vijf personen in het water, één vlet van de zeeverkenners afkomstig uit Alphen a/d Rijn op de dijjk, ook met kinderen in het water en diverse andere (in totaal zes) lelievlets ook afkomstig van andere groepen zeeverkenners in problemen door de te harde wind voor dit type zeilboot.

Alle "zeilen" werden bijgezet om de schipbreukelingen te helpen: de beide reddingsboten van Blaricum De Blaricum één en de Mayflower, twee van RB Naarden de Ronduit en de Johanna Smidt, de Cobra van Jachtservice Huizen,  De Gooijer van KNRM Huizen en de Seeker van de Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer waren druk in de weer op alle zeilboten in veiligheid te brengen en de opvarenden uit het water te vissen, welke verzameld werden in het noodonderkomen bij het KNRM station van Huizen.




Één voor één werden de vlets naar binnen gesleept...



Pas nadat alle vlets binnen waren en de hoofden geteld en daaruit bleek dat er niemand vermist werd konden de reddingsboten huiswaards keren.

Het avondeten smaakte best, want voor middageten was geen tijd geweest...


Henk Wijga
Hulp Organisatie Gooi- en Eemmer


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #118 Gepost op: 10 juli 2006, 13:36:46
Leuk verslag Henk!

Nieuwe flitser op de boot zo te zien? Ziet er goed uit in ieder geval!
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #119 Gepost op: 10 juli 2006, 20:52:32
Leuk verslag Henk!

Nieuwe flitser op de boot zo te zien? Ziet er goed uit in ieder geval!

Ja, we proberen het weer een keer, kijken of deze er niet ook weer afvalt. Maar hij heeft zondag in ieder geval de ultime test doorstaan!  :)

Henk