Reddingsverslagen 2006

Auteur Topic: Reddingsverslagen 2006  (gelezen 42103 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #180 Gepost op: 2 november 2006, 00:55:37
Ik weet zeker dat er handmarifoontjes aan boord zijn  (minstens één mogelijk twee), ik weet ook zeker dat hiet mee geprobeerd is verbinding te maken, maar door achtergrond geluid zal dit niet meevallen.(iedereen die wel eens op een AV of JF gevaren heeft herkend dit)Je stuurt ook niet even iemand naar buiten om een babbeltje te maken.
De bemanning heeft e.e.a zelf niet als noodgeval ervaren anders hadden ze wel de EPIRB geactiveerd of de SART aangezet.

René ( die het onbegrijpelijk vind dat iemand die altijd in een prutsloot vaart commentaar heeft over hoe het wel gemoeten had, ik zeg ook hier staan de beste stuurlui aan de wal of varen in een prutsloot)  8)

Interessant standpunt: het was de herrie aan boord die het onmogelijk maakte de handmarifoons te gebruiken en zo de zoekende heli's duidelijk te maken dat alles wel aan boord was en de zoektocht bij windkracht 10 gestaakt kon worden. Hebben deze handmarifoons ook een aansluiting voor een headset? Zoals de midland en de Icom? En een hoog hangende heli bereik je ook zonder dat je naar buiten hoeft en als je de porto een beetje voor het glas houdt maakt dat bijna geen verschil.

Merkwaardig dat de GSM bij dat lawaai wel gebruikt kon worden.

Ook al kom ik uit een prutsloot en heb daardoor natuurlijk geen recht op een eigen mening, foto's liegen niet en je ziet dat de pijlantennes nog heel zijn. Als een nood antenne niet van plastick maar van een dergelijke constructie gemaakt zou zijn blijft ze dus heel.

Sorry Res, het wordt nog erger:  :o deze jongen meent zelfs te weten waarom ze omgeslagen zijn, ik vermoed dat ze bij het bekijken van de problemen van het vrachtschip bovenwinds van de Cementina dwars op de golven stil zijn komen te liggen.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #181 Gepost op: 5 november 2006, 17:50:25
p2kflex
00:07:18 05-11-06-GROUP-12147 A1 STRAND ZANDVOORT Gezondheid RITNR 30977
0126147Ambu 12-147 (Haarlem)
p2kflex
23:56:59 04-11-06-GROUP-12470ZV A1 STRAND ZANDVOORT Gezondheid RITNR 30973
0126470Reddingsbrigade Zandvoort (60-??)
p2kflex
23:50:24 04-11-06-GROUP-12460ZV A2 STRAND ZANDVOORT Contact cpa
0126460Reddingsbrigade Zandvoort (60-30)
p2kflex
23:49:48 04-11-06-GROUP-12440BD STRAND ZANDVOORT contact CPA
0126440Reddingsbrigade Bloemendaal (28-20)
p2kflex
23:39:57 04-11-06-GROUP-PRIO 1 STRAND ZANDVOORT ALARMERING KNRM ZANDVOORT RBAPO369 TELEFONISCH CONTACT MELDKAMER
0106611BRW Kennemerland (KNRM Zandvoort) (Bemanning Annie Poulissel)
0106612BRW Kennemerland (KNRM Zandvoort) (KHV)
0106681BRW Kennemerland (KNRM Wijk aan Zee)  



Zaterdag 4 november rond 23.45uur zijn de Strandwachten van de ZRB, VRB (Rb. Bloemendaal) en de KNRM Zandvoort gealarmeerd vanwege een zoekactie.

De meldkamer brandweer- en ambulance had al deze hulpdiensten gealarmeerd vanwege een vermissing van een persoon op het strand. Hierop zijn alle hulpdiensten het strand op gegaan. Al snel werd de desbetreffende persoon levenloos in het water aangetroffen. Snel werd door de strandwachten van de ZRB, VBR , politie en de redders van de KNRM de reanimatie gestart. Deze hulpverleners wisselden elkaar perfect af.

Het personeel van de twee aangesnelde ambulances werden doormiddel van de terrein-ambulances van de brigades Zandvoort en Bloemendaal terplaatse gebracht. In een later stadium is het slachtoffer in de wippertruck van de KNRM vervoert, welke later werd overgenomen door de terrein-ambulance van de ZRB.

Het slachtoffer is overgelasden naar de gereedstaande ambulance op de openbare weg. Waarna het slachtoffer is overgebracht naar een ziekenhuis.

Later op de nacht is het slachtoffer overleden in het ziekenhuis.

Ondanks de hectische situatie is de samenwerking tussen de hulpdiensten (Gemeente, Politie, KNRM, ZRB, VBR, MBA, AHV) perfect verlopen. Ook nu weer is het nut van C2000 bewezen...

www.zrb.info

Vrouw uit water gehaald en gereanimeerd
  

  
Zaterdagavond 4 november om twintig minuten voor middernacht alarmeerde de politie het reddingstation Zandvoort voor een zoekactie naar een jonge suïcidale vrouw. Voor zover de politie uit meldingen kon opmaken strekte het zoekgebied zich uit van het restaurant Riche (iets benoorden Zandvoort) tot voorbij Bloemendaal aan Zee. Tien minuten na de alarmering vertrokken het KHV-voertuig naar het strand en de reddingboot “Annie Poulisse” naar zee.

Ter hoogte van de strandafgang Bloemendaal stopte het KHV-voertuig bij een auto van de Zandvoortse milieupolitie. De twee bemanningsleden van het KHV-voertuig troffen hier de vrouw half zittend half liggend aan in het water. Onmiddellijk trokken zij de zwaar onderkoelde vrouw uit het water en begonnen met de reanimatie. Twee opstappers van de “Annie Poulisse” verlieten vlak onder de kust de reddingboot en waadden naar de wal voor assistentie. Een van hen is in het dagelijks leven ambulanceverpleger. Tevens arriveerden leden van de Bloemendaalse en Zandvoortse reddingsbrigades.
Na de reanimatiehandelingen op het strand waaraan iedereen een bijdrage heeft geleverd, is de vrouw in het KHV-voertuig gelegd voor verdere behandeling. Onder meer zijn hier door het ambulancepersoneel infusen aangelegd. Vanuit het KHV-voertuig is de nog in leven zijnde vrouw later naar de ambulance overgebracht voor verdere behandeling en vervoer naar het ziekenhuis.

Na terugkeer van het KHV-voertuig en de reddingboot is in het boothuis de actie uitvoerig geëvalueerd en hebben de direct betrokkenen hun ervaringen kunnen uitwisselen. Rond twee uur ’s nachts keerden de bemanningsleden huiswaarts.

www.knrm.nl
Elke hulpverlening start met communicatie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #182 Gepost op: 19 november 2006, 22:14:09
http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article1161334.ece?secId=529

Poetslappen zetten boot in brand

Gepubliceerd op 19 november 2006, 17:32
den helder -  Een brand in de machinekamer van een sportvissersvaartuig met negentien mensen aan boord was zondagmorgen de aanleiding voor een hulpactie op de Waddenzee.

De brand werd veroorzaakt door een stel met lijnolie doordrenkte poetslappen, die op een aggregaat in de machinekamer lagen en vlam hadden gevat.

Bij de actie waren de Helderse reddingboot Dorus Rijkers, collegareddingschepen Francine Kroesen (Texel) en Johanna Margareta (Den Oever) plus sportvissersboot Stellart betrokken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #183 Gepost op: 19 november 2006, 22:30:25
http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=779353/sc=aee7f8

Nederlandse vrouw overvaren door Kustwacht
Gepubliceerd op zondag 19 november 2006
WILLEMSTAD (ANP) - Een 53-jarige Nedelandse vrouw is zondag op Curaçao om het leven gekomen doordat ze werd overvaren door een boot van de Kustwacht van de Nederlandse Antillen en Aruba. Dit meldde de politie.

De vrouw, woonachtig op Curaçao, was aan het snorkelen in de Vaerssenbaai. De bemanning van het Kustwacht-vaartuig had de vrouw niet opgemerkt. De Curaçaose politie, de Kustwacht en de Haveninspectiedienst stellen een onderzoek in naar het ongeval.


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #184 Gepost op: 26 november 2006, 20:06:58
16:59:53 26-11-06 27 G KNRM ZWEMMER IN PROBLEMEN,PRIO1,STATION OUDBU, STEBU
611261659531735168      1735168 Kustwachtcentrum ( Stellendam-Buiten Bemanning Prinses Margriet )
611261659531735160      1735160 Kustwachtcentrum ( Bemanning KHV Ouddorp )
611261659531735099      1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
611261659531735067      1735067 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant Meldkamer Rotterdam-Rijnmond )

Vanmiddag waren er een vader en dochter uit 's Gravendeel ingesloten door het water t.h.v van de Scheelhoek/Kwade Hoek op de kop van Goeree.

De reddingboot van Stellendam zette een 5-tal opstappers aan wal om te zoeken naar de slachtoffers welke via 112 alarm hadden geslagen.

Het Kust Hulverlenings Voertuig van de KNRM Ouddorp ging via de Oostdijk het strand op om te zoeken. De opstappers van de Prinses Margriet hebben de slachttoffers door een diep zwin aan wal weten te brengen. De bemanning had 2 extra waadpakken meegenomen voor de slachtoffers. Door de KNRM truck werd iedereen weer veilig en wel naar het boothuis van Stellendam gebracht.

Bijgevoegd het GPS bestandje wat we gereden hebben met de KNRM truck.  Bijgevoegd bestandje is in te lezen via: http://www.gpsvisualizer.com/map?form=google

Link bestandje: http://webdisk.planet.nl/smi02781/publiek/album/KHV%20Ouddorp%2026-11-06.gpx   (OPSLAAN ALS)

gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


knrm-ouddorp

  • Gast
Reactie #185 Gepost op: 27 november 2006, 10:43:43
16:59:53 26-11-06 27 G KNRM ZWEMMER IN PROBLEMEN,PRIO1,STATION OUDBU, STEBU
611261659531735168      1735168 Kustwachtcentrum ( Stellendam-Buiten Bemanning Prinses Margriet )
611261659531735160      1735160 Kustwachtcentrum ( Bemanning KHV Ouddorp )
611261659531735099      1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
611261659531735067      1735067 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant Meldkamer Rotterdam-Rijnmond )

En daar gingen we dan met KHV actienummer 101 richting het natuurgebied de Kwade Hoek. Dit is een heel mooi maar moerasachtig gebied met kreken, schorren drijfzand ed. I.V.M het opkomende water waren 2 wandelaars ingesloten. Twee man van de ORB mee waaronder sarwacht en uitkijk deze heeft een hele leuk track gemaakt van dit reisje. De reddingboot Prinses Margriet had 2 opstappers overgezet welke via de waterkant richting de mensen is gaan baden. Daar eenmaal aangekomen hebben ze de 2 mensen een overlevingspak aan gedaan. Daar de reddingboot een melding kreeg dat er 2 surfers bij Rockanje in problemen waren is deze die kant opgegaan. Diep in het natuurgebied heeft de KHV van Ouddorp de redders van Stellendam met de 2 wandelaars opgehaald. Daarna richting boothuis Stellendam waar de mensen om konden kleden en op verhaal konden komen. Dit was weer een mooie actie waaarbij kustwacht KNRM en reddingsbrigade samenwerkte. Dus het kan wel.

Groetjes

Kees

Strandcommandant ORB
Opstapper KNRM Ouddorp


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #186 Gepost op: 27 november 2006, 16:10:08
Berichten verplaatst en samgevoegd  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #187 Gepost op: 6 december 2006, 23:09:29
http://www.ad.nl/binnenland/article880692.ece

Nederlands schip gezonken bij Angola

BREDA - Een schip van het Nederlandse scheepvaartbedrijf Dockwise, dat wordt gebruikt voor het vervoer van...

...boorplatforms, is woensdagochtend voor de kust van Angola gezonken. Dat heeft het bedrijf laten weten.

Het ruim 181 meter lange vaartuig zonk op het moment dat het een boorplatform aan het lossen was voor de Noord-Angolese kust, ter hoogte van de hoofdstad Luanda. De negen Nederlanders en twaalf Filippijnse bemanningsleden die op dat moment aan boord waren, zijn allemaal gered. (ANP)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #188 Gepost op: 8 december 2006, 22:51:05
http://www.telegraaf.nl/binnenland/55100211/Nederlands_schip_maakt_slagzij.html?p=8,1

vr 8 dec 2006, 19:55
Nederlands schip maakt slagzij
door onze Rotterdamse redactie
ROTTERDAM - Het Nederlandse vrachtschip Sydgard, met zeven opvarenden aan boord, is door de zware storm in Het Kanaal in grote problemen gekomen.

http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/01787/strm_1787831c.jpg

Nederlands schip maakt slagzij

Doordat de lading, pakketten met gezaagd hout, ging schuiven, maakte de 90 meter lange Sydgard zware slagzij. Een aantal houtpakketten viel daarbij overboord.

Volgens de Rotterdamse eigenaar van het vrachtschip, Bore Shipping, is de Sydgard uiteindelijk op sleeptouw genomen door een sleepboot. Die bracht het schip toen veilig in de haven van het Franse Brest.


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #189 Gepost op: 9 december 2006, 13:53:19
p2kflex
11:34:30 09-12-06-GROUP-LUCHTVAARTUIG IN PROBLEMEN, PRIO1, STATIONSTEbi
1735067Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Rijnmond)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735169Kustwachtcentrum (KNRM Stellendam-Binnen) (Bemanning Willemtje)
p2kflex
11:37:41 09-12-06-GROUP-LUCHTVAARTUIG IN PROBLEMEN, PRIO1, STATIONSTEbU
1735067Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Rijnmond)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735168Kustwachtcentrum (KNRM Stellendam-Buiten) (Bemanning Prinses Margriet)
p2kflex
11:38:24 09-12-06-GROUP-PRIO KNRM7161 Haringvliet Middelharnis 891 Overig
1400003BRW Rijnmond (KNRM Stellendam Buiten) (Bootbemanning)
1400006BRW Rijnmond (KNRM Rijnmond) (Monitorcode)


Iemand enig idee wat hier aan de hand was?
Groeten, Colin