De tijden boven kloppen aardig met mijn indruk RR.
Om 13.50 (kan ik zien in mijn telefoon) kreeg ik al een telefoontje met de vraag of "al wist wat er aan de hand was bij Andijk".
Ik kreeg niet de indruk dat meteen de conclusie werd getrokken dat er "iemand ingezeten had".
En niet de wedstrijdleiding meldde het bootje, maar een passant.
de heli was gelukkig wel bijna al gelijk na de melding gealarmeerd. 13.50 de melding, 14.03 alarmering, 14.20 ter plaatse 14.25 alarmering Enkhuizen nog 5 minuten erbij is 40 min voor de chopper, dat is snel ja. En om kwart voor drie keek ik op de klok tijdens het eten (ik was laat) en begon de zoekaktie pas echt goed in mijn beleving.
En ja ik had een suggestie. De begeleiding van zeilwedstrijden daar is in het verre verleden ook wel eens door HOGE gedaan, (alles gaat stuk daar bij jullie met een beetje wind) en de begeleiders hebben vaak een porto. Pak een van die porto's af of geef hen een portable mari en je hebt verbinding.
Voor dat doel is het handig altijd een paar van die extra porto's aan boord te hebben en een portable marifoon.
Vanaf de eerste minuut na de melding was voor mij duidelijk dat er stront aan de knikker was. Mijn vraag is welk nut dient het al maar nagaan of er wel iemand aan boord van een bootje heeft gezeten dat leeg met draaiend motortje rondjes maakt. Moet je echt 100% zekerheid hebben dat er iemand in het water licht voor je op je toeter blaast of moet je gewoon van het ergste uitgaan en enkhuizen en consorten een half uurtje eerder waarschuwen.
En op dit quote: multi-disciplinaire hulpverlening, hoe meer zi . . . . . . . . kun je dus niet genoeg oefenen:
De positie van het Vogeleiland is 52 47 98 om 5 13 53, U kunt het niet missen er is daar maar één eiland
En gooi dat rubberbootje voor anker, die komt later wel.
Ik vraag mij gewoon af wat anderen daarvan vinden. Ik vaar graag. En voor niets vind ik niet erg. Het strookt niet met het "doelmatig inzetten van mens en middelen", maar hoever ga je daarin...
Henk