Reddingsverslagen 2006

Auteur Topic: Reddingsverslagen 2006  (gelezen 42715 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #30 Gepost op: 19 maart 2006, 20:30:03
hey de rotaflex dr weer op? die flitser niet bevallen?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 20 maart 2006, 00:48:53
hey de rotaflex dr weer op? die flitser niet bevallen?
verloren tijdens een aktie.... :-[ (Maar we krijgen weer een nieuwe van de importeur van Bavaria zeilbootjes, want die was aan boord van het zeilschip wat we aan het redden waren toen we de flitser verspeelden)

Goed opgemerkt Jerommeke!

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #32 Gepost op: 20 maart 2006, 16:25:48
Wat is die kabel  bundel onder de brug? Is dat voor als je een zwaailicht verspeeld en je de draad opnieuw moet strippen?
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 21 maart 2006, 09:48:31
Wat is die kabel  bundel onder de brug? Is dat voor als je een zwaailicht verspeeld en je de draad opnieuw moet strippen?

Het is opgebosde coaxkabel van de antenne rechts.

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #34 Gepost op: 21 maart 2006, 12:44:07
Ik zou het gewoon afknippen er met een kleine bocht er aan zetten. Is voor je zendvermogen en de uitzend kwaliteit veel beter.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #35 Gepost op: 21 maart 2006, 23:38:01
Ik zou het gewoon afknippen er met een kleine bocht er aan zetten. Is voor je zendvermogen en de uitzend kwaliteit veel beter.

Dat is zo, ik ga gauw weer aan de slag als het weer wat warmer wordt ... ;)
Henk


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #36 Gepost op: 22 maart 2006, 16:20:02
Huizen, 21 maart 2006
P2000: brand/buitenbrand/scheepvaart bij eiland het hoofd
    
Dinsdagavond even na zes uur werd het aankomend KNRM station Huizen gealarmeerd tezamen met de reddingsbrigades van Blaricum, Naarden en de brandweer van Muiden en Naarden voor een brand/buitenbrand/scheepvaart bij eiland het Hoofd. Er zou een motorkruiser in de brand staan vlakbij het Hoofd, op het Ijmeer. De melding komt vanaf de vaste wal, nadere details ontbreken.

Als de Gooier even later ter plaatse komt lijkt het op afstand ook daadwerkelijk om een brandende boot te gaan. De pomp was onderweg in gereedheid gebracht en de boot van brandweer Naarden was ook bijna ter plaatse. Echter al snel bleek het te gaan om een groot kampvuur op de kant, achter de aan het eiland aangemeerde motorboot. Wellicht heeft ook de melder dit zo ervaren, die stond op de kant in Muiderberg. In de omgeving waren geen andere boten waar te nemen waarop de actie is afgeblazen. Iets na zevenen lag de Gooier weer volgetankt aan de steiger bij het station.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 22 maart 2006, 18:56:47
Huizen, 21 maart 2006
P2000: brand/buitenbrand/scheepvaart bij eiland het hoofd
   
Dinsdagavond even na zes uur werd het aankomend KNRM station Huizen gealarmeerd tezamen met de reddingsbrigades van Blaricum, Naarden en de brandweer van Muiden en Naarden voor een brand/buitenbrand/scheepvaart bij eiland het Hoofd. Er zou een motorkruiser in de brand staan vlakbij het Hoofd, op het Ijmeer. De melding komt vanaf de vaste wal, nadere details ontbreken.

Als de Gooier even later ter plaatse komt lijkt het op afstand ook daadwerkelijk om een brandende boot te gaan. De pomp was onderweg in gereedheid gebracht en de boot van brandweer Naarden was ook bijna ter plaatse. Echter al snel bleek het te gaan om een groot kampvuur op de kant, achter de aan het eiland aangemeerde motorboot. Wellicht heeft ook de melder dit zo ervaren, die stond op de kant in Muiderberg. In de omgeving waren geen andere boten waar te nemen waarop de actie is afgeblazen. Iets na zevenen lag de Gooier weer volgetankt aan de steiger bij het station.

Bron: www.knrm.nl

Natuurlijk waren wij ook van de partij, met wervel plank, AED en zuursof, op alles voorbereid, Maar gelukkig konden we onverichter zake weer terug.

Op dit moment is er zo'n zelfde melding...

Henk


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #38 Gepost op: 23 maart 2006, 15:42:17
Den Oever, 23-03-06
Noodsignaal vanaf de Waddenzee
  
PERSBERICHT KNRM DEN OEVER

Betreft  : knrm actie Waddenzee ZATERDAG 5/11/05
Datum  : 23-03-2006
Contact             :  ewald buisman 0227-512399  +  0622 50 85 90
Map  : knrm/press/press epirb wr72 22-03-06


Noodsignaal vanaf Waddenzee

In de vroege avond van woensdag 22 maart ontving het Kustwachtcentrum een signaal van een noodbaken. De positie was: Waddenzee, noordwest van het Monument. De KNRM reddingboot Johanna Margareta is uitgevaren. Het baken werd na veel zoeken gevonden. Er bleek geen schip in nood te zijn.

Het was het signaal van een geactiveerde EPIRB (een noodbaken aan boord van zeegaande schepen) dat het Kustwachtcentrum in Den Helder direct in opperste staat paraatheid bracht. Zo’n noodbaken schakelt zichzelf automatisch in zodra het korte tijd in het water ligt. Dan kan het gaan om mensenlevens omdat bijvoorbeeld het schip zinkende is. Het signaal wordt opgevangen door een van de passerende satellieten en dan doorgegeven aan het LES (land earth station) in Toulouse (Frankrijk). Van daaruit gaat het signaal direct naar een kustwachtinstantie die zich het dichtst in buurt van het signaal bevindt, Den Helder dus. Met het signaal komen ook gegevens mee over het schip zelf. Zo is direct te traceren om welk schip het gaat en wie de eigenaar is. In dit geval werd vastgesteld dat het een Wieringer kotter betrof. Direct werd contact gezocht met de schipper. Het bleek dat de kotter WR 72 gewoon in de Noorderhaven lag.

“Maar hoe kan het dat uw EPIRB nu uitzendt en vanaf een heel andere positie?”.

Het antwoord: men nam aan dat deze gestolen en vervolgens ergens te water gegooid was. Op verzoek van de Kustwacht voer de Johanna Margareta uit te proberen om de EPIRB terug te vinden omdat zo’n onbeheerd baken tot nog meer verwarring zou kunnen leiden. De vele zoekslagen op de koers noordwest vanaf het Monument leverden niets op. Het kon zijn dat het noodbaken inmiddels was afgedreven richting Den Oever. De bemanning van de KNRM reddingboot is toen heel secuur langs de Afsluitdijk, de losse Dam, en de omgeving van de Waddenhaven gaan zoeken. Inmiddels trad de duisternis goed in. Uiteindelijk ontdekte men de EPIRB in de Noorderhaven, op ca 15 meter van de kotter. In het zoeklicht gaf de reflectiestrook op het baken de positie aan. Vraag was: hoe komt dat ding te water?

Baldadig vandalisme

Een EPIRB is zodanig bevestigd aan boord van een schip dat spontaan-overboord-vallen praktisch uitgesloten is. Het feit dat het baken in het water dreef, is daarom hoogstwaarschijnlijk het gevolg van baldadig vandalisme. Wat in ieder geval betekende dat het hele apparaat van de Kustwacht in actie moest komen. En dat 4 vrijwilligers van de KNRM een groot deel van hun vrije tijd en avond kwijt waren aan het zoeken naar dit baken. Een van deze vrijwilligers sprak na afloop nogal korzelig: “Kijk uit wat je doet - een EPIRB is een uiterst serieus apparaat en hij werkt écht al zie je het niet, dus blijf er met je vingers vanaf als het niet moet.”


---einde persbericht----

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 23 maart 2006, 20:01:33
die twee ding kan ik niet rijmen:

Citaat
op ca 15 meter van de kotter. In het zoeklicht gaf de reflectiestrook op het baken de positie aan.

Citaat
Maar hoe kan het dat uw EPIRB nu uitzendt en vanaf een heel andere positie

Of de epirb zond uit vanaf een heel andere positie of lag 15 m van de kotter vandaan, mar allebei dat geat net, da's wol dúdlik.

Henk