Reddingsverslagen 2006

Auteur Topic: Reddingsverslagen 2006  (gelezen 42732 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #50 Gepost op: 8 april 2006, 14:49:42
Zaterdag 8 april 2006
Man ernstige brandwonden van bulkcarriër gehaald
  
Zaterdagmorgen 8 april om 04.15 uur gaat het P 2000 af bij de reddingbootbemanning met een prio 1. Om 04.25 uur verlaat de KNRM reddingboot Jeanine Parqui met opstappers de Berghaven in Hoek van Holland voor haar 1e echte actie. Na informeren blijkt het te gaan om een medische evacuatie van de bulkcarriër “Southern Wisdom”. Het schip bevindt zich in ankergebied 3, 30 mijl uit de Hoekse kust (55 kilometer).

Om 06.30 is de KNRM reddingboot Jeanine Parqui langszij de 280 meter lange “Southern Wisdom” en kan de 35 jarige patiënt eenvoudig worden overgenomen, ondanks golven van ruim 2 meter en een West zuid westen wind 6 beaufort. De zeeman had 2e graad brandwonden opgelopen aan bovenlichaam en gezicht door stoom van een defecte ketel. Op de reddingboot de man verzorgd en gerustgesteld. Na aankomst in de Berghaven om 08.00 uur is de man direct per gereedstaande ambulance overgebracht naar het Haven ziekenhuis voor verdere behandeling.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 9 april 2006, 20:31:21
Ben nu bezig met vaarbewijs voor brw Almere en jawel we hebben wel een marifoon op de boten maar gebruiken hem niet alles gaat via C2000 en er is wel contact via C2000 met de RB.

Van Almere?? Nee toch... :o

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #52 Gepost op: 15 april 2006, 18:01:57
Je kunt zien dat veel mensen hun boot weer in het water hebben, de KNRM is heel erg druk vandaag!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 15 april 2006, 18:32:52
Je kunt zien dat veel mensen hun boot weer in het water hebben, de KNRM is heel erg druk vandaag!
met het uit de lucht halen van een motorboot met zijn marifoon op 16 zendend, ja. Een uur lang op het ijsselmeer. Komen ze langzij: "nee hoor, wij waren dat niet".

Maar de kustwacht hoorde ze wel vlak voor het praaien zeggeen "gauw, de marifoon moet uit!". Dus der komt weer zo'n mooie brief van de CJIB! ;D

Henk


ajax

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 15 april 2006, 19:21:00
Van Almere?? Nee toch... :o

Henk

Ja van Almere


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #55 Gepost op: 17 april 2006, 17:50:52
Scheveningen, 16 maart 2006
Zeehond en kotter
  
Zondag 16 maart, is KNRM Station Scheveningen twee maal door het KWC gealarmeerd.
Om 21.35 voor een “zieke” zeehond en 23.55 voor een vastgelopen kotter.

Zondag 16 maart 21.35. Alarm voor de reddingboten Jan van Engelenburg en Fint en het Kusthulpverleningsvoertuig van KNRM station Scheveningen.
De melding was “het oppikken van een zieke zeehond in de buurt van het noorder havenhoofd”.

Na een aantal zoekslagen werd de zeehond op de blokken van het havenhoofd gevonden.
De Fint zette een van de opstappers op de blokken af om de zeehond te kunnen checken. De zeehond leek goed in z’n vel te zitten en besloot -na de opstapper eens goed bekeken te hebben- dat hij het verder wel alleen redde en verdween weer in het water.
Op verzoek van de dierenambulance deden de twee reddingboten nog een aantal zoekslagen en werd vanaf het havenhoofd door de bemanning van het Kusthulpverleningsvoertuig verder gezocht, maar de zeehond liet zich niet meer zien.   Beide reddingboten en het Kusthulpverleningsvoertuig waren om 22.45 weer retour op station.

 

Zondag 16 maart 23.55. Alarm voor de reddingboot Jan van Engelenburg en het Kusthulpverleningsvoertuig van KNRM station Scheveningen.
De melding was weer bij het noorder havenhoofd, maar dit keer voor het vlottrekken van een vastgelopen kotter.

De kotter HD36 “Volharding” was op weg naar buiten vastgelopen bij het oude hoofd. Pogingen om zelfstandig los te komen mislukte en hulp van de reddingboot werd dankbaar aangenomen. Na een kleine 10 minuten lukte het de Jan van Engelenburg de kotter vrij te krijgen. Na een aantal controles werd de Volharding door de reddingboot verder naar buiten begeleid.
Reddingboot en Kusthulpverleningsvoertuig waren om 01.00 weer retour op station

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #56 Gepost op: 17 april 2006, 21:32:59
De reddingsboot Seeker van HOGE was net op patrouille toen de volgende melding binnenkwam:

0704998   13:37:12   17-04-06   GROUP   Pr 3 IJMEER ALMERE RB7139 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade BRW Gooi en Vechtstreek

Meteen de Kustwacht laten bellen, maar die wist nog van niets. (zie ook http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11645.msg384358#msg384358)  Wel zouden ze het RAC bellen voor inlichtingen. Even later kregen wij alsnog de bijzonderheden via de kustwacht op 16: een motorjacht met motorstoring bij Pampushaven.

Een kwartiertje later konden wij aan de kustwacht melden dat we terplaatse waren en de Endolea, een motorkruiser van ruim 4 ton zouden slepen naar Muiden. Bij het naar binnenslepen in Muiden hadden we de straffe wind dwars en daarom riepen we de hulp in van de Cobra van Jachtservice Huizen (JSH), welke achter de pas aangeschafte motorruiser vastmaakte om haar tussen ons in af te kunnen meren aan de steiger van de KNR&ZV (je weet wel, waar beatrix ook ligt, nou ja der boot dan)

Natuurlijk maakte Menno van JSH de motor even, zodat ze de reis naar 's Hertogenbosch zelf af konden maken met hun nieuwe aanwinst.




bij prachtig weer een rustig sleepje naar Muiden, mmmm.  8)

bron: wijzelf  ;D

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #57 Gepost op: 18 april 2006, 17:11:48
De reddingsboot Seeker van HOGE was net op patrouille toen de volgende melding binnenkwam:

0704998   13:37:12   17-04-06   GROUP   Pr 3 IJMEER ALMERE RB7139 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade BRW Gooi en Vechtstreek

Meteen de Kustwacht laten bellen, maar die wist nog van niets. (zie ook http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11645.msg384358#msg384358)  Wel zouden ze het RAC bellen voor inlichtingen. Even later kregen wij alsnog de bijzonderheden via de kustwacht op 16: een motorjacht met motorstoring bij Pampushaven.

Een kwartiertje later konden wij aan de kustwacht melden dat we terplaatse waren en de Endolea, een motorkruiser van ruim 4 ton zouden slepen naar Muiden. Bij het naar binnenslepen in Muiden hadden we de straffe wind dwars en daarom riepen we de hulp in van de Cobra van Jachtservice Huizen (JSH), welke achter de pas aangeschafte motorruiser vastmaakte om haar tussen ons in af te kunnen meren aan de steiger van de KNR&ZV (je weet wel, waar beatrix ook ligt, nou ja der boot dan)

Natuurlijk maakte Menno van JSH de motor even, zodat ze de reis naar 's Hertogenbosch zelf af konden maken met hun nieuwe aanwinst.


http://reddingbrigade.net/plaatjes/akties%202006/elodea.jpg

bij prachtig weer een rustig sleepje naar Muiden, mmmm.  8)

bron: wijzelf  ;D

Henk



Heeft HOGE een officieel samenwerkingsverband met JSH? Jullie doen best vaak inzetten samen, of is dat vrijblijvend?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 18 april 2006, 23:19:12
Heeft HOGE een officieel samenwerkingsverband met JSH? Jullie doen best vaak inzetten samen, of is dat vrijblijvend?

Nee, dat is niet vrijblijvend, samenwerking hoort vanzelf te gaan, uit je hart. Bij hulpverlening is dat nooit vrijblijvend. Wij werken met iedereen nauw samen die dat wil. En dat verloopt uitstekend voor wat betreft Jacht Service Huizen. Vanmiddag ook weer.

Een zeiljacht van 13 meter (De Kuch) durfde het niet aan (verstandig!!) de haven van Bunschoten/Spakenburg in te zeilen. Zonder hulp in te roepen was dit de enige optie omdat de keerkoppeling naar z'n grootje was. Maar hij riep gelukkig op 16 naar de kustwacht voor assistentie. Die kwam in de vorm van de Cobra met onze Matthijs als tweede bemanningslid. Veelal is ook de hulp van de Cobra gratis, zeker als er iemand van ons meegaat.
Zijn verdienste komt dan bv zoals nu uit het repareren van de keerkoppeling, want daar komt natuurlijk gewoon een rekening over.

Ook de kustwacht valt het op dat de hulpverlening door hem juist is en volgens protocol verloopt.
Pas nog van hen te horen gekregen: officieel is er met jullie (lees Cobra én Seeker) natuurlijk geen samenwerking, maar de praktijk is anders. En dat verloopt goed, we horen van de mensen op de werkvloer louter en alleen goede dingen. (!!)

Reden voor de Kustwacht wellicht (nou was dit dan ook geen noodgeval) om te besluiten hier geen aanvullende hulp te alarmeren toen we ze opbelden na het horen van de melding van de Kuch op 16 (staat altijd aan bij ons) en de mededeling dat de Cobra eruit zou gaan (Weer binnen de vijf minuten, volgens mij komt ie nooit van z'n boot).

Ik vind dit ook eigenlijk ook typisch een geval voor een berger, een kapotte keerkoppeling.

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 19 april 2006, 16:41:24
Ik vind dit ook eigenlijk ook typisch een geval voor een berger, een kapotte keerkoppeling.

Henk


Tsja, waar ligt de grens, maar daar is het op dit forum al vaker over gegaan.

Mooie samenwerking in ieder geval! Doet me een beetje denken aan het systeem van 1e en 2e uitruk. Eerst 1 reddingsboot bemannen (Cobra) die een hele snelle uitruk kan doen en als er assistentie nodig is de 2e reddingsboot laten uitrukken (Seeker). Maar dat is dus geen afgesproken werk begrijp ik ;)

Leuk ook de erkenning van de Kustwacht, goede motivatie lijkt me :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s