Reddingsverslagen 2006

Auteur Topic: Reddingsverslagen 2006  (gelezen 42428 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #60 Gepost op: 21 april 2006, 20:05:01
0704998   17:28:26   21-04-06   GROUP   Pr 1 GOOIMEER-WATER NAARDEN RB7139 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade, zinkende boot aan steiger BRW Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant)
0703309   17:28:26   21-04-06   GROUP   Pr 1 GOOIMEER-WATER NAARDEN RB7139 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade, zinkende boot aan steiger Reddingsbrigade Naarden (Reddingsboten Ronduit & Johanna Smidt)
0703029   17:28:26   21-04-06   GROUP   Pr 1 GOOIMEER-WATER NAARDEN RB7139 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade, zinkende boot aan steiger Reddingsbrigade Huizen (Reddingsboten De Gooier & De Huizer)


Rennen Henk  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #61 Gepost op: 21 april 2006, 20:10:28
;D  ;D  ;D

Nee, hij hing al lang en breed in de kraan...

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #62 Gepost op: 25 april 2006, 21:38:40
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article496757.ece?catId=

Zeiljacht strandt in mist op strand IJmuiderslag

Gepubliceerd op 25 april 2006, 17:32
Laatst bijgewerkt op 25 april 2006, 18:50
ijmuiden -

Een twaalf meter lang zeiljacht is dinsdagmiddag in potdichte mist gestrand op het strand bij IJmuiderslag in IJmuiden. De IJmuidense reddingboot van de KNRM heeft het schip, de Ajuta, vlotgetrokken.

Volgens KNRM-schipper Leen Langbroek uit IJmuiden waren de twee bemanningsleden 'niet capabel' om met mist te varen. ,,Bovendien hadden ze geen radar aan boord een geen goede communicatiemiddelen. We hebben zelf het nummer van hun mobiele telefoonnummer moeten achterhalen om te horen waar ze zaten.'' De twee mannen zijn op eigen kracht naar jachthaven Seaport Marina in IJmuiden aan Zee gevaren.

Het KNRM-schip Koos van Messel was net terug van een andere reddingsoperatie op de Noordzee. Een motorjacht was ter hoogte van Parnassia stuurloos geraakt. Het had het staandewandnet van het vissersschip IJM27 in de schroef gekregen. Dit jacht, de Blue Sirena, is naar Seaport Marina gesleept. Ook de KNRM-reddingboot uit Zandvoort voer uit om de Blue Sirena te helpen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #63 Gepost op: 25 april 2006, 23:15:41
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article496757.ece?catId=

Zeiljacht strandt in mist op strand IJmuiderslag

Gepubliceerd op 25 april 2006, 17:32
Laatst bijgewerkt op 25 april 2006, 18:50
ijmuiden -

Volgens KNRM-schipper Leen Langbroek uit IJmuiden waren de twee bemanningsleden 'niet capabel' om met mist te varen. ,,Bovendien hadden ze geen radar aan boord een geen goede communicatiemiddelen. We hebben zelf het nummer van hun mobiele telefoonnummer moeten achterhalen om te horen waar ze zaten.'' De twee mannen zijn op eigen kracht naar jachthaven Seaport Marina in IJmuiden aan Zee gevaren.


Oei!! Ik zou zo'n uitspraak nooit doen: "ze waren niet capabel". Wat is het nut om iemand die al zo geschrokken is nog even een trap na te geven...

Zo kan je iedereen wel "niet capabel" noemen die in moeilijkheden raakt. Wie vaart er nou in een net bv. Hup, ook niet capabel.

Zeg dan "ze hadden zich laten verrassen door de mist en radar ontbrak aan de uitrusting...".

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #64 Gepost op: 26 april 2006, 09:59:57
Oei!! Ik zou zo'n uitspraak nooit doen: "ze waren niet capabel". Wat is het nut om iemand die al zo geschrokken is nog even een trap na te geven...

Zo kan je iedereen wel "niet capabel" noemen die in moeilijkheden raakt. Wie vaart er nou in een net bv. Hup, ook niet capabel.

Zeg dan "ze hadden zich laten verrassen door de mist en radar ontbrak aan de uitrusting...".

Henk

Volgens mij is er overtuigend bewijs dat ze niet capabel waren...... ;) ;D


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #65 Gepost op: 27 april 2006, 08:39:47
Volgens mij is capabel ook wel afhankelijk van het gebied waar je gaat varen, in de prutsloten van de randmeren ben je sneller capabel als op de Noordzee.

Res (die het geenzins een onverstandige uitspraak vind)  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #66 Gepost op: 27 april 2006, 11:34:17
Volgens mij is capabel ook wel afhankelijk van het gebied waar je gaat varen, in de prutsloten van de randmeren ben je sneller capabel als op de Noordzee.

Res (die het geenzins een onverstandige uitspraak vind)  8)

Iedereen is capabel tot ie in moeilijkheden raakt, dan is hij ineens kluns.

Dat gaat mij te ver. Ik ken een reddingsbrigade die mijnsinziens zeer capabel is maar nogal eens omgeslagen is de laatste tijd.En ik ken een grote reddingsorganisatie die probeert alles onder de pet te houden wat fout gaat. Ik begrijp dat nu wat beter, niemand wil zich kluns voelen.

Zou een reden kunnen zijn om nog even te proberen het zelf op te lossen en de hulpvraag nog even uit te stellen met alle gevaar van dien. Je komt niet graag in de krant en op internet als "niet capabel".

Ik heb met zo'n uitspraak om die reden alleen al problemen mee. Net zoals dat reddingsboten zich lenen voor het vervoer van politie ter bestrijding van de misdaad. En het doorgeven van naam en adres van de geredden aan het agentschap telecom voor controle van de machtigingen. Of de politie tippen dat iemand dronken is.

Ik zal wel weer een heel ander doel voor ogen hebben: met het welzijn van de watersporter in moeilijkheden voorop, als eerste en als het belangrijkste. De rest mag dat niet in de weg staan of nadelig beļnvloeden, al is de verleiding groot jezelf op je borst te kloppen met hoe goed jij wel niet bent.

Dat is net een elastiek, soms patst dat ineens in je gezicht.

Laat de watersporter in moeilijkheden toch in z'n waarde en als je het vervelend vindt, ga je toch gewoon wat anders doen?

Henk


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #67 Gepost op: 29 april 2006, 21:37:35
Hoek van Holland, maandag 29 april 2006
Kite-surfers bliksemsnel gered door helikopter
 
Zaterdag 29 april rond 17.00 uur komt er via 112 bij het kustwachtcentrum Den Helder een paniekerig telefoontje binnen.  De melder stond op het Slufter strand en zag drie kite-surfers in problemen, die door de stroming snel richting open zee dreven. De KNRM reddingboten van Hoek van Holland en Stellendam werden om 17.05 uur gealarmeerd door het Kustwachtcentrum.

Rond 17.00 uur stond er een winkracht 5 Beaufort uit Noord Noord Westen, wat behoorlijke golven opleverde. Het zicht was uitstekend zodat de Jeanine Parqui van KNRM reddingstation Hoek van Holland, de Prinses Margriet en de Willemtje van KNRM reddingstation Stellendam goed zicht hadden op de situatie.

De search and rescue helikopter G-JSAR was in de nabijheid op de Noordzee aan het oefenen en ving het bericht van de surfers op. Deze was bliksemsnel op de opgegeven positie en heeft 2 kite-surfers opgevist, een eerste kite-surfer had zich ontkoppeld van zijn tuig en wist zwemmend de kust te bereiken. Een tweede kite-surfer zat verward in zijn lijnen en heeft zich met behulp van zijn maatje losgesneden, deze en de derde kite-surfer die zijn maatje ondersteunde zijn door de helikopter naar het strand gebracht. Door hun beschermende kleding en de korte duur te water hadden zij slechts lichte onderkoeling verschijnselen welke geen verdere behandeling vereiste.

Nadat de surfers om 17.20 uur op het strand waren afgelevers bleef de SAR helikopter nog even boven de uitrusting van de surfers hangen. Hierdoor kon de KNRM reddingboot Prinses Margriet de kite-surf uitrustingen eenvoudig lokaliseren en bergen. Voor 18.00 lag de Jeanine Parqui gemeerd in de Berghaven, had de helikopter bijgetankt in Rotterdam en waren de Stellendammer redders ook retour op hun station.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #68 Gepost op: 1 mei 2006, 13:50:34
Naar aanleiding van deze melding belde HOGE met de Kustwacht voor nadere inlichtingen, want dit kan van alles zijn natuurlijk:

Citaat
0704998   23:54:26   30-04-06   GROUP   Pr 1 IJMEER MUIDEN RB7119 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade BRW Gooi en Vechtstreek

maar deze was nog niet op de hoogte. Pas toen een reddingsboot van Huizen zich inmeldde werd duidelijk dat het om een mijnheer met een hoofdwond op het eiland 't Hoofd (het gewonde Hoofd in dit geval dus) op het IJmeer ging. Vanwege het medische aspect besloot de bemanning van de Seeker er toch uit te gaan omdat de toestand van de patient niet bekend was. Ook later toen de Huizer reddingsboot ter plaatse was kon niet direkt worden vastgesteld of de patient aanspreekbaar was zodat de kustwacht ons verzocht om voor de zekerheid nog even door te varen. Het is inmiddels bekend bij de kustwacht dat HOGE wat meer uitgebreide medische eerste hulp kan bieden, wat in sommige gevallen levensreddend kan zijn. Aangekomen bij het hoofd werd de mijnheer net in de boot gehesen. Wij zijn voor de zekerheid in de buurt gebleven voor het geval dat de toestand van de mijnheer zou verergeren.

De patient is vervoerd naar Jachthaven Het Naarderbos waar de ambulance klaar stond.

Henk 


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #69 Gepost op: 1 mei 2006, 15:31:10
Naar aanleiding van deze melding belde HOGE met de Kustwacht voor nadere inlichtingen, want dit kan van alles zijn natuurlijk:

maar deze was nog niet op de hoogte. Pas toen een reddingsboot van Huizen zich inmeldde werd duidelijk dat het om een mijnheer met een hoofdwond op het eiland 't Hoofd (het gewonde Hoofd in dit geval dus) op het IJmeer ging. Vanwege het medische aspect besloot de bemanning van de Seeker er toch uit te gaan omdat de toestand van de patient niet bekend was. Ook later toen de Huizer reddingsboot ter plaatse was kon niet direkt worden vastgesteld of de patient aanspreekbaar was zodat de kustwacht ons verzocht om voor de zekerheid nog even door te varen. Het is inmiddels bekend bij de kustwacht dat HOGE wat meer uitgebreide medische eerste hulp kan bieden, wat in sommige gevallen levensreddend kan zijn. Aangekomen bij het hoofd werd de mijnheer net in de boot gehesen. Wij zijn voor de zekerheid in de buurt gebleven voor het geval dat de toestand van de mijnheer zou verergeren.

De patient is vervoerd naar Jachthaven Het Naarderbos waar de ambulance klaar stond.

Henk  


.


hebben jullie geen eigen capcode dan? of hoe worden jullie geallermeerd? Of gaan jullie op de meldingen van de Huizer reddingsboot?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !