Reddingsverslagen 2006

Auteur Topic: Reddingsverslagen 2006  (gelezen 42114 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #90 Gepost op: 22 mei 2006, 08:56:35
Is niet de eerste keer dan een bootje van de IJRB in de problemen komt :-X

Nee, maar waarom dan ook direct de KNRM alarmeren? Laat ze er zelf maar uitspoelen, wind en tij stonden goed. Tis alleen lastig met dat stuk beton dat zee insteekt, waar je op terecht kan komen.

RR (die alle soorten obstakels lastig vindt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #91 Gepost op: 22 mei 2006, 17:06:51
Nee, maar waarom dan ook direct de KNRM alarmeren? Laat ze er zelf maar uitspoelen, wind en tij stonden goed. Tis alleen lastig met dat stuk beton dat zee insteekt, waar je op terecht kan komen.

RR (die alle soorten obstakels lastig vindt)

Melding kwam via de RAC, ik weet niet of de IJRB daarmee in contact staat, maar als het een voorbijganger is geweest, heeft de IJRB dus niet zelf assistentie gevraagd. Maar dat wordt niet verklapt in het artikel.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #92 Gepost op: 22 mei 2006, 18:05:36
Melding kwam via de RAC, ik weet niet of de IJRB daarmee in contact staat, maar als het een voorbijganger is geweest, heeft de IJRB dus niet zelf assistentie gevraagd. Maar dat wordt niet verklapt in het artikel.

Ik heb meegeluisterd op de scanner. Ze hebben zelf de KNRM gealarmeerd..
Maar best kans dat strandgangers zelf ook gebeld hebben..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #93 Gepost op: 23 mei 2006, 15:12:44
http://www.omroepbrabant.nl/news.aspx?id=62840

Lichaam van Horrevoets weer thuis


Zeezeiler Hans HorrevoetsBeluister het audiofragmentReageer op dit artikelPrintVerstuur dit artikel
ROTTERDAM - Het stoffelijk overschot van de Terheijdense zeezeiler Hans Horrevoets is maandagnacht naar Nederland gebracht. Dat heeft sponsor ABN AMRO dinsdagochtend gezegd. Toen bleek ook dat Horrevoets bij de fatale val niet aangelijnd was.

Een helikopter van het marinevliegkamp De Kooi in Den Helder bracht het lichaam van Horrevoets rond middernacht over naar Rotterdam Airport. Daar werd het overgedragen aan de familie.

Het marinefregat Van Galen nam het stoffelijk overschot maandag op zee voor de Engelse kust bij Falmouth over van het zeiljacht ABN AMRO II. Dat gebeurde tijdens een ceremonie waarbij een minuut stilte in acht werd genomen.

Niet aangelijnd
Hans Horrevoets was niet aangelijnd toen hij vorige week verongelukte tijdens de Volvo Ocean Race. Ook droeg hij geen reddingsvest.

Deze geruchten deden al de ronde, maar het team van de ABN AMRO II heeft het dinsdag officieel bevestigd op een persconferentie. Horrevoets sloeg overboord tijdens zwaar weer in de etappe naar Portsmouth. De bemanning was net bezig om zich aan te lijnen.

De begrafenis van Hans Horrevoets zal waarschijnlijk zaterdag zijn.

Het team van de ABN AMRO II beslist later of ze doorgaan in de Volvo Ocean Race.

Links:
Hans Horrevoets
Volvo Ocean Race


dinsdag 23 mei 2006 om 14:26 uur


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #94 Gepost op: 26 mei 2006, 22:40:23
Dodemans koortje........ :-X :-X :-X

http://planet.nl/planet/show/id=69156/contentid=716248/sc=eb4c5e

Zoekactie op IJsselmeer naar zeilcoach
Gepubliceerd op vrijdag 26 mei 2006
MEDEMBLIK (ANP) - Het organisatiecomité van de jaarlijkse Holland Regatta in Medemblik heeft vrijdagmiddag op het IJsselmeer een grootscheepse zoekactie ingezet naar een verdwenen zeilcoach uit Duitsland.

Diens rubberbootje werd met draaiende motor tussen twee wedstrijdbanen in onbemand aangetroffen door enkele functionarissen van het olympische zeiltoernooi. Het vaartuig werd onderschept.

,,Op grond van het registratienummer van de rubberboot weten we wie er in deze boot had moeten zitten'', liet wedstrijdleider Henri van der Aat weten.,,Het gaat volgens ons om een Duitse coach van de Laser Radial-klasse. We weten nog niet wat er gebeurd is.''

Tevergeefs

Met 75 rubberboten en enkele helikopters van de kustwacht werd vrijdagmiddag urenlang op het rustige IJsselmeer tevergeefs naar de Duitse coach gezocht. De kustwacht stopte rond 16.30 uur de zoekactie. De waterpolitie en de organisatie van de Holland Regatta zetten de speurtocht, ook onderwater, door.

De wedstrijden in de elf olympische klassen werden vrijdagmiddag gewoon afgewerkt. ,,Met zoveel zeilers op het water was de kans groter dat we de man zouden vinden'', aldus Van der Aat.

Slechte zicht

De vermiste zeilcoach begeleidde bij de Holland Regatta onder anderen zijn dochter. De jonge vrouw is op de wal door de organisatie in Medemblik opgevangen. De zoekactie op het IJsselmeer wordt bemoeilijkt door het slechte zicht. ,,Het is nogal dampig. Het zicht is amper 500 meter'', aldus Simon Keijzer, bestuurslid van de topsportsectie van het Watersportverbond (KNWV).


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #95 Gepost op: 26 mei 2006, 23:40:37
Ja, triest!

Het verbaast mij steeds hoelang het duurt eer iemand met z'n vuist op tafel slaat en brult: kom op, met z'n allen zoeken!

Ik heb het radio verkeer gevolgd en verbaasde mij over de tijd die men kwijt was met het controleren "of er werkelijk iemand aan boord van het rubberbootje dat met ronkende motor rondjes draait heeft gezeten".

Welk scenario had je in gedachten anders dan dat iemand overboord geslagen was?

En vooral de aanwezigheid van het dodemans koortje! Vervoilgens krijgen twee reddingsboten van de kustwacht de opdracht om het bootje tussen hen in te nemen en veilig te stellen.

"Watersport, U wordt on scene coördinator, kunt U daar mee leven?"

"Oja, er doen ook nog 15 rubberbootjes van de begeleiding van een zeilwedstrijd aan de zoekaktie mee, maar ik begrijp dat U daar geen kontakt mee heeft?"

Ik was de hele tijd aan het leren....  :(

Zonder reddingsvest, zonder dodemanskoortje, had iemand hem daar op moeten wijzen? Van de wedstrijdleiding misschien?  Zal de boot over hem heen gevaren zijn?

Triest, triest, triest!  :'(

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #96 Gepost op: 27 mei 2006, 00:15:23
p2kflex
14:03:22 26-05-06-GROUP-MAN OVERBOORD,PRIO1,STATION MKB
1735098Kustwachtcentrum (Lichtkrant KWC Den Helder)
1735708Kustwachtcentrum (KNBRD Andijk) (Bemanning 't Span)
1735060Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Noord Holland Noord)
1735718Kustwachtcentrum (KNBRD Medemblik) (Bemanning Bernardine)
p2kflex
14:25:07 26-05-06-GROUP-MAN OVERBOORD,PRIO1,STATION EHU
1735472Kustwachtcentrum (KNRM Enkhuizen) (Schipper Watersport KNWV)
1735478Kustwachtcentrum (KNRM Enkhuizen) (Bemanning Watersport KNWV)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735060Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Noord Holland Noord)
p2kflex
14:35:24 26-05-06-GROUP-MAN OVERBOORD,PRIO1,STATION ZVG*
1735098Kustwachtcentrum (Lichtkrant KWC Den Helder)
1735061Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Zaanstreek Waterland)
1735738Kustwachtcentrum (KNBRD Zeevang - Warder) (Bemanning Simac & de Beer)



Henk,

zijn bovengenoemde alarmeringen voor die inzet? Zit aardig wat tijd tussen voor het opschalen.

RR (lang leven de multi-disciplinaire hulpverlening, hoe meer zi . . . . . . . . )
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #97 Gepost op: 27 mei 2006, 00:39:28
Het verbaast mij steeds hoelang het duurt eer iemand met z'n vuist op tafel slaat en brult: kom op, met z'n allen zoeken!

Vanaf het werkelijk ter plaatse zijn bij het bootje en starten van de zoekactie heeft inderdaad zeker 5 minuten in beslag genomen, en nog eens een hele minuut later werd er al gevraagd om KNRM Enkhuizen. Nadat de Watersport ter plaatse was en de OSC op zich nam duurde het nog zon 5 minuten voordat de heli boven ons hing. Dat gaat ook maar zelden zo snel...

"Oja, er doen ook nog 15 rubberbootjes van de begeleiding van een zeilwedstrijd aan de zoekaktie mee, maar ik begrijp dat U daar geen kontakt mee heeft?"

Ik was de hele tijd aan het leren....

Dit kon niet veel anders... en als je goede suggesties had had je die meteen even moeten doorspelen ;)

Verder voor de geintresseerden
http://hollandregatta.org/2006/news/article.asp?Id={E733518B-D5E7-4EF4-8894-777F4834BA49}
http://hollandregatta.org/2006/news/article.asp?Id={7629B2EE-3FAC-4404-8C9D-DFEE0A688D7F}
http://hollandregatta.org/2006/news/article.asp?Id={C60AF17D-38A6-4866-BD38-876BF6E04A51}
http://zoomin.tv/videoplayer/index.cfm?id=216317&mode=normal&pid=agn&quality=3&ftvplayer=yes#


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #98 Gepost op: 27 mei 2006, 10:19:44
De tijden boven kloppen aardig met mijn indruk RR.

Om 13.50 (kan ik zien in mijn telefoon) kreeg ik al een telefoontje met de vraag of "al wist wat er aan de hand was bij Andijk".

Ik kreeg niet de indruk dat meteen de conclusie werd getrokken dat er "iemand ingezeten had".

En niet de wedstrijdleiding meldde het bootje, maar een passant.

de heli was gelukkig wel bijna al gelijk na de melding gealarmeerd. 13.50 de melding, 14.03 alarmering, 14.20 ter plaatse 14.25 alarmering Enkhuizen nog 5 minuten erbij is 40 min voor de chopper, dat is snel ja. En om kwart voor drie keek ik op de klok tijdens het eten (ik was laat) en begon de zoekaktie pas echt goed in mijn beleving.

En ja ik had een suggestie. De begeleiding van zeilwedstrijden daar is in het verre verleden ook wel eens door HOGE gedaan, (alles gaat stuk daar bij jullie met een beetje wind) en de begeleiders hebben vaak een porto. Pak een van die porto's af of geef hen een portable mari en je hebt verbinding.

Voor dat doel is het handig altijd een paar van die extra porto's aan boord te hebben en een portable marifoon.

Vanaf de eerste minuut na de melding was voor mij duidelijk dat er stront aan de knikker was. Mijn vraag is welk nut dient het al maar nagaan of er wel iemand aan boord van een bootje heeft gezeten dat leeg met draaiend motortje rondjes maakt. Moet je echt 100% zekerheid hebben dat er iemand in het water licht voor je op je toeter blaast of moet je gewoon van het ergste uitgaan en enkhuizen en consorten een half uurtje eerder waarschuwen.
En op dit quote:  multi-disciplinaire hulpverlening, hoe meer zi . . . . . . . . kun je dus niet genoeg oefenen:

Citaat
De positie van het Vogeleiland is 52 47 98 om 5 13 53, U kunt het niet missen er is daar maar één eiland






En gooi dat rubberbootje voor anker, die komt later wel.

Ik vraag mij gewoon af wat anderen daarvan vinden. Ik vaar graag. En voor niets vind ik niet erg. Het strookt niet met het "doelmatig inzetten van mens en middelen", maar hoever ga je daarin...


Henk


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #99 Gepost op: 27 mei 2006, 11:25:23
;D HENK het lijkt me een goed plan dat jij hoofd adviseur van de KWC en KNRM wordt!! NIET DUS!!!


Maarreh even terzake<

Dat bootje leg je niet zomaar voor anker!  Wat dacht je van de boot naar de organisatie toebrengen en dat die mischien weten hoeveel mensen erop hebben gezeten!??wanneer weggegaan??  WAT voor kleding!??  Zwemvest??  enz enz   En zo werd ook de schroef van de bbmotor gecheckt om te kijken of hij een persoon geraaakt had enzo! Enne henk als je terplaatse was geweest op de plek van incident dan had je nu niet zoveel commentaar zitten geven!
groeten,

T