Wij worden normaal aangestuurd door een OVD, deze kan zich aan boord van een boot bevinden maar hoeft niet. Ik las dat bij jullie de OVD brandweer en politie ook ter plaatse waren. Ik neem aan dat deze niet mee voeren. Dus wil je contact met deze gaat dat via c2000. Bijna iedere hulpverlener heeft dit en kan dus mee luisteren. Het kan voorkomen dat je duikers moet op pikken, dan is het handig als je kan vragen waar ze staan, dit gaat wel met c2000 en niet met de marifoon.
Wij zitten met alle varende hulpdiensten hier op VHF 40. Wat eventueel voor onderling contact gebruikt kan worden. Verder gaat alle aansturing via c2000.
In een normaal hulpverlenings kader wordt je gealarmeerd door de GMC, en meld je aan hun dat je vertrokken bent en ter plaatse. Iemand belt 112 wat veel voormkomt, en niet jouw op je mobiel. Dus lijkt mij simpel je moet gewoon zorgen dat je op c2000 komt.(Toch maar een brigade worden )
Rijkswaterstaat is er ook mee bezig heb ik vernomen. En verwacht dat er met grote actie in de toekomst toch veel gebruik van zal worden gemaakt. En ja die marifoon blijft wel, maar niet voor de aansturing van de eenheden. Waarschijnlijk wel door de kustwacht, dus hangt het er van af waar de melding binnenkomt.
Je hebt iets gemist in mijn verhaal. Het enige kanaal waar iedereen met elkaar kon praten was mari kanaal 67.
@C2000: De brandweer flevoland kon alleen met de brandweer flevoland communiceren en met haar twee boten,
de politie te water alleen met de politie te water
de regio politie alleen met de regio politie, waarbij de noodhulp opgeroepen werd via het kanaal van een wijkteam, maar die stonden naast elkaar dus dat ging daardoor weer goed ("zullen wij van porto's wisselen?
" ).
de reddingsboten van Gooi- en Vechtstreek alleen met elkaar en RAC Gooi- en vechtsreek
En de ovd alleen met de twee brandweerboten die weer geen marifoon hadden.
De politieheli weer alleen met driebergen.
De werkvloer heeft dit opgelost door iemand met een c2000 porto van Gooi en vechtsreek aan boord van een brandweerboot te zetten en de ovd een porto te geven met kan 67 marifoon. De Johanna Smidt kreeg een porto van ons, en de Cobra heeft die al standaard aan boord.
Ik heb nog geprobeerd om de heli een porto toe te werpen maar dat werd niets dus bleef die een tijdje het verkeerde gebied af zoeken.
En dan moet ik op c2000 willen?
klacht van de kustwacht": op een gegeven moment waren we iedereen kwijt". Toch heeft de Johanna Smidt iedere keer een sitrap op 67 gegeven en daarbij heel professioneel aangekondigd op welk moment weer een gegeven zou worden en dat ook steeds gedaan.
De uitvoering kon niet beter. Maar analoge communicatie was niet slechter geweest. Al maar roepen dat C2000 zo goed werkt spoort BZ niet aan om kanalen vrij te geven welke de mogelijkheid tot koppelen kunnen creëren. Dat de werkvloer toch in staat is de gaten te dichten zegt iets over de bekwaamheid en het improvisatie talent van de hulpverleners. Maar dat zou niet nodig hoeven zijn. En ik kan mij niet voorstellen dat een OVD op de kant in een VC deze aktie beter had kunnen leiden dan de Johanna Smidt.
Henk