Reddingsverslagen 2006

Auteur Topic: Reddingsverslagen 2006  (gelezen 42107 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #140 Gepost op: 11 augustus 2006, 10:41:04
Dus je moet een centralist hebben die er meer van af weet?
Maar had de Johanna Smidt dan de leiding, was deze door de kustwacht als OSC aangewezen?
Maar heb je dan niet meer aan een communictaie vaartuig of VC van de brandweer (deze hebben ook marifoon).

Bij ons is de vrouw woensdag gevonden ter hoogte van Papendrecht, wat dus wel enkele kilometers verder is. Maar dit was dan ook op een snelstromende rivier.

Die stroming maakt het een stuk moeilijker en het zoekgebied groter. Maar woelt wel het so af en toe aan de oppervlakte.

De Johanna Smidt had de leiding: voor de hand liggend als je bedenkt dat het hun gebied is en het een vast schip is met kajuit.
De antennens staan hoger en daardoor heeft het een beter bereik, de andere schepen komen vaak bij de kustwacht maar "gebrokkeld door".

Niet zo voor de hand liggend als je bedenkt dat we een brief namens de direkteur kustwacht hebben gehad waarin zij aankondigen dat de Gooijer als KNRM automatisch voortaan altijd de leiding heeft over SAR akties namens hun, ook al is er geen osc aangewezen. Maar de werkvloer denkt daar anders over als zo vaak, denkt minder als papier en meer praktisch.

En als jij zegt dat bij jou wel interregionaal en multidiciplinair gekoppeld kan worden en er landelijke koppelkanalen daarvoor zijn en ze krijgen het hier niet voor elkaar, waaraan ligt dat dan...

En je moet niet alléén op C2000 werken want dan sluit je alle eenheden zonder die voorziening uit. (tenzij je dat juist wil natuurlijk)
Iedereen kan wel op marifoon als ze er een hebben maar niet iedereen kan op c2000. Er kon nu ook met de man die het zeilbootje vond gesproken worden, want die had marifoon.


Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #141 Gepost op: 12 augustus 2006, 11:49:44
Wij worden normaal aangestuurd door een OVD, deze kan zich aan boord van een boot bevinden maar hoeft niet. Ik las dat bij jullie de OVD brandweer en politie ook ter plaatse waren. Ik neem aan dat deze niet mee voeren. Dus wil je contact met deze gaat dat via c2000. Bijna iedere hulpverlener heeft dit en kan dus mee luisteren. Het kan voorkomen dat je duikers moet op pikken, dan is het handig als je kan vragen waar ze staan, dit gaat wel met c2000 en niet met de marifoon.
Wij zitten met alle varende hulpdiensten hier op VHF 40. Wat eventueel voor onderling contact gebruikt kan worden. Verder gaat alle aansturing via c2000.
In een normaal hulpverlenings kader wordt je gealarmeerd door de GMC, en meld je aan hun dat je vertrokken bent en ter plaatse. Iemand belt 112 wat veel voormkomt, en niet jouw op je mobiel. Dus lijkt mij simpel je moet gewoon zorgen dat je op c2000 komt.(Toch maar een brigade worden  ;) )
Rijkswaterstaat is er ook mee bezig heb ik vernomen. En verwacht dat er met grote actie in de toekomst toch veel gebruik van zal worden gemaakt. En ja die marifoon blijft wel, maar niet voor de aansturing van de eenheden. Waarschijnlijk wel door de kustwacht, dus hangt het er van af waar de melding binnenkomt.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #142 Gepost op: 12 augustus 2006, 13:40:32
Wij worden normaal aangestuurd door een OVD, deze kan zich aan boord van een boot bevinden maar hoeft niet. Ik las dat bij jullie de OVD brandweer en politie ook ter plaatse waren. Ik neem aan dat deze niet mee voeren. Dus wil je contact met deze gaat dat via c2000. Bijna iedere hulpverlener heeft dit en kan dus mee luisteren. Het kan voorkomen dat je duikers moet op pikken, dan is het handig als je kan vragen waar ze staan, dit gaat wel met c2000 en niet met de marifoon.
Wij zitten met alle varende hulpdiensten hier op VHF 40. Wat eventueel voor onderling contact gebruikt kan worden. Verder gaat alle aansturing via c2000.
In een normaal hulpverlenings kader wordt je gealarmeerd door de GMC, en meld je aan hun dat je vertrokken bent en ter plaatse. Iemand belt 112 wat veel voormkomt, en niet jouw op je mobiel. Dus lijkt mij simpel je moet gewoon zorgen dat je op c2000 komt.(Toch maar een brigade worden  ;) )
Rijkswaterstaat is er ook mee bezig heb ik vernomen. En verwacht dat er met grote actie in de toekomst toch veel gebruik van zal worden gemaakt. En ja die marifoon blijft wel, maar niet voor de aansturing van de eenheden. Waarschijnlijk wel door de kustwacht, dus hangt het er van af waar de melding binnenkomt.

Je hebt iets gemist in mijn verhaal. Het enige kanaal waar iedereen met elkaar kon praten was mari kanaal 67.
@C2000: De brandweer flevoland kon alleen met de brandweer flevoland communiceren en met haar twee boten,
de politie te water alleen met de politie te water
de regio politie alleen met de regio politie, waarbij de noodhulp opgeroepen werd via het kanaal van een wijkteam, maar die stonden naast elkaar dus dat ging daardoor weer goed ("zullen wij van porto's wisselen? ;D" ).
de reddingsboten van Gooi- en Vechtstreek alleen met elkaar en RAC Gooi- en vechtsreek
En de ovd alleen met de twee brandweerboten die weer geen marifoon hadden.
De politieheli weer alleen met driebergen.
De werkvloer heeft dit opgelost door iemand met een c2000 porto van Gooi en vechtsreek aan boord van een brandweerboot te zetten en de ovd een porto te geven met kan 67 marifoon. De Johanna Smidt kreeg een porto van ons, en de Cobra heeft die al standaard aan boord.
Ik heb nog geprobeerd om de heli een porto toe te werpen maar dat werd niets dus bleef die een tijdje het verkeerde gebied af zoeken.

En dan moet ik op c2000 willen?

klacht van de kustwacht": op een gegeven moment waren we iedereen kwijt". Toch heeft de Johanna Smidt iedere keer een sitrap op 67 gegeven en daarbij heel professioneel aangekondigd op welk moment weer een gegeven zou worden en dat ook steeds gedaan.

De uitvoering kon niet beter. Maar analoge communicatie was niet slechter geweest. Al maar roepen dat C2000 zo goed werkt spoort BZ niet aan om kanalen vrij te geven welke de mogelijkheid tot koppelen kunnen creëren. Dat de werkvloer toch in staat is de gaten te dichten zegt iets over de bekwaamheid en het improvisatie talent van de hulpverleners. Maar dat zou niet nodig hoeven zijn. En ik kan mij niet voorstellen dat een OVD op de kant in een VC deze aktie beter had kunnen leiden dan de Johanna Smidt.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #143 Gepost op: 12 augustus 2006, 19:54:18
en wat doet de soad precies ??
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #145 Gepost op: 13 augustus 2006, 10:17:27
Er is iemand bij het KNRM station Huizen die hele mooie verslagen kan maken:

Citaat
Huizen, 8 augustus 2006
Zeiler vermist op het IJmeer
      

    

Een vogelaar ziet dinsdagavond hoe een overboord geraakte zeiler achter zijn zeilboot aanzwemt maar deze niet kan bijhouden. Hij ziet dat de zwemmer besluit om naar de kant te zwemmen. Na het moment dat hij zijn aandacht even verlegde naar de zeilboot kan hij de zwemmer niet meer in het vizier krijgen en slaat hij alarm.

Het KNRM Station Huizen, de Reddingbrigade Naarden en de Brandweer van Almere worden opgeroepen en komen ter plaatse. De vogelaar geeft een duidelijke locatie op waar hij de zwemmer voor het laatst heeft gezien. Er wordt een grote zoekactie opgezet in de hoop de zeiler aan te treffen.

Onder leiding van de Kustwacht fungeert de Johanna Smidt van Reddingbrigade Naarden als OSC en zoeken de Gooier (KNRM Huizen), de Huizer (Reddingbrigade Huizen), de Ronduit (Reddingbrigade Naarden), de Seeker (Hulporganistatie Gooi- en Eemmeer) en de Cobra (Jachtservice Huizen) tesamen met twee boten van Brandweer Almere (voorzien van duikers en warmtecamera’s) in het gebied waar de zeiler voor het laatst gezien was. Ook aan de wal wordt door bemanning, de politie en de brandweer grondig gezocht, wellicht had de zwemmer de kant bereikt. Een helikopter, mede uitgerust met warmtecamera assisteert vanuit de lucht.

De onbemande zeilboot was inmiddels door een platbodem opgepikt en aangemeerd bij eiland het Hooft. Op verzoek van de KLPD versleept de Seeker de zeilboot naar Marina Muiderzand voor technisch onderzoek om de toedracht  te kunnen bepalen en de eigenaar te achterhalen. De in Muiderberg wonende echtgenote wordt verontrust door het feit dat haar man nog niet thuis is en de vele zwaailampen en de helikopter rondom de Jachthaven Muiderzand. Omdat de alarmcentrales nog over onvoldoende informatie voor haar beschikten kwam ze naar de Jachthaven en ontdekt ze dat het hun zeilbootje was dat werd binnengesleept.

Om 2 uur in de nacht wordt besloten de zoekactie te staken en bij daglicht weer voort te zetten. Om 5 uur zijn de boten weer op locatie en wordt het zoeken vervolgd, ook vanuit de lucht met een helikopter, echter wederom zonder resultaat. Om 10 uur wordt de Search and Rescue gestopt. Alle betrokken boten gaan retour station / reddingpost / kazerne. De Gooier blijft ter plaatse voor kennisoverdracht omtrent het zoekgebied.

De Stichting Apparatuur Opsporing Drenkelingen (S.O.A.D.) uit Urk komen met een boot met Sonar apparatuur en speciaal ontwikkelde dreggen ter plaatse. Er wordt een zoekgebied bepaald en tot de schemering wordt er gedregd. De bodem wordt met sonar nauwkeurig afgetast. Tot 15.00 uur wordt assistentie verleend door de Gooier die, uiteindelijk na 17 uur inzet, afgelost wordt door de Albertus (Reddingbrigade Almere). De Albertus hanteert vanaf dat moment een tweede dreg. De vele waterplanten maakten het voor het dreggen en de Sonar niet gemakkelijk.

Donderdagochtend om 8 uur wordt het zoekgebied vergroot en ook het aantal in te zetten dreggen. Zo komen hiervoor de Blaricum-I (reddingbrigade Blaricum), de Albertus en de Gooier weer naar Muiderzand ter assistentie. Een speciaal getrainde speurhond voor menselijke geuren in het water van de KLPD is ook aanwezig en er wordt een plek gemarkeerd waar hij aangeslagen heeft. Een helikopter controleert of het lichaam niet inmiddels aan de kant ligt. Met totaal 5 dreggende boten en een boot van Rijkswaterstaat uitgerust met sonar wordt het uitgebreide gebied onderzocht. In de middag wordt het lichaam nabij de door de vogelaar aangegeven plaats aangetroffen.

We wensen de nabestaanden veel sterkte met de verwerking van het gemis.

bron: knrm


ajax

  • Gast
Reactie #146 Gepost op: 23 augustus 2006, 15:34:22
Je hebt iets gemist in mijn verhaal. Het enige kanaal waar iedereen met elkaar kon praten was mari kanaal 67.
@C2000: De brandweer flevoland kon alleen met de brandweer flevoland communiceren en met haar twee boten,
de politie te water alleen met de politie te water
de regio politie alleen met de regio politie, waarbij de noodhulp opgeroepen werd via het kanaal van een wijkteam, maar die stonden naast elkaar dus dat ging daardoor weer goed ("zullen wij van porto's wisselen? ;D" ).
de reddingsboten van Gooi- en Vechtstreek alleen met elkaar en RAC Gooi- en vechtsreek
En de ovd alleen met de twee brandweerboten die weer geen marifoon hadden.
De politieheli weer alleen met driebergen.
De werkvloer heeft dit opgelost door iemand met een c2000 porto van Gooi en vechtsreek aan boord van een brandweerboot te zetten en de ovd een porto te geven met kan 67 marifoon. De Johanna Smidt kreeg een porto van ons, en de Cobra heeft die al standaard aan boord.
Ik heb nog geprobeerd om de heli een porto toe te werpen maar dat werd niets dus bleef die een tijdje het verkeerde gebied af zoeken.

En dan moet ik op c2000 willen?

klacht van de kustwacht": op een gegeven moment waren we iedereen kwijt". Toch heeft de Johanna Smidt iedere keer een sitrap op 67 gegeven en daarbij heel professioneel aangekondigd op welk moment weer een gegeven zou worden en dat ook steeds gedaan.

De uitvoering kon niet beter. Maar analoge communicatie was niet slechter geweest. Al maar roepen dat C2000 zo goed werkt spoort BZ niet aan om kanalen vrij te geven welke de mogelijkheid tot koppelen kunnen creëren. Dat de werkvloer toch in staat is de gaten te dichten zegt iets over de bekwaamheid en het improvisatie talent van de hulpverleners. Maar dat zou niet nodig hoeven zijn. En ik kan mij niet voorstellen dat een OVD op de kant in een VC deze aktie beter had kunnen leiden dan de Johanna Smidt.

Henk

Er is een kanaal afgesproken waar we voortaan op gaan zitten als we met de reddingsbrigade's van het Gooi gaan samen werken. Wij melden ons voortaan in op het Gooi en worden via hun gekoppeld aan de boten van de redding. De OVD Gooi en OVD flevoland hebben dan nog contact met de "eigen" AC en contact met de boten van zowel de redding als brandweer. Dus als het goed is gebeurd dit niet meer zoals beschreven door henk.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #147 Gepost op: 18 september 2006, 00:19:08
http://www.nu.nl/news/827403/12/Vrouw_slaat_overboord_op_IJmeer.html

Vrouw slaat overboord op IJmeer

Uitgegeven: 17 september 2006 22:33
Laatst gewijzigd: 17 september 2006 22:35
AMSTERDAM - Een vrouw is zondagavond overboord geslagen op het IJmeer in de buurt van het Noord Hollandse Durgerdam. De politie zoekt met boten en duikers het meer af en heeft ook een helikopter ingezet.

De vrouw is iets na negenen te water geraakt. Waardoor de vrouw overboord is geslagen, is nog niet bekend. Het IJmeer is een meer verdeeld over de provincies Noord-Holland en Flevoland.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #148 Gepost op: 18 september 2006, 08:28:32
http://www.nu.nl/news/827403/12/Vrouw_slaat_overboord_op_IJmeer.html

Vrouw slaat overboord op IJmeer

Uitgegeven: 17 september 2006 22:33
Laatst gewijzigd: 17 september 2006 22:35
AMSTERDAM - Een vrouw is zondagavond overboord geslagen op het IJmeer in de buurt van het Noord Hollandse Durgerdam. De politie zoekt met boten en duikers het meer af en heeft ook een helikopter ingezet.

De vrouw is iets na negenen te water geraakt. Waardoor de vrouw overboord is geslagen, is nog niet bekend. Het IJmeer is een meer verdeeld over de provincies Noord-Holland en Flevoland.

En weer geen verbinding met de heli, waardoor miscommunicatie en irritatie ontstond. Net als met de brandweer Amsterdam, ook hier liep de verbinding niet.

De kustwacht gaf na een aanbod van de Gooijer fijntjes te kennen dat er "genoeg boten waren en wij regelen hier de boten".

Ik hoop dat die voetstappen op het strand van haar waren en dat die man die steeds om "IJmuidenn Rescue" riep en geen antwoord kreeg niet de melder was en dat dat niet de oorzaak was dat de zoekaktie pas na een uur na het overboord stappen van mevrouw op gang kwam.
Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #149 Gepost op: 18 september 2006, 11:05:12
En weer geen verbinding met de heli, waardoor miscommunicatie en irritatie ontstond. Net als met de brandweer Amsterdam, ook hier liep de verbinding niet.

De kustwacht gaf na een aanbod van de Gooijer fijntjes te kennen dat er "genoeg boten waren en wij regelen hier de boten".

Ik hoop dat die voetstappen op het strand van haar waren en dat die man die steeds om "IJmuidenn Rescue" riep en geen antwoord kreeg niet de melder was en dat dat niet de oorzaak was dat de zoekaktie pas na een uur na het overboord stappen van mevrouw op gang kwam.
Henk

 

p2kflex
21:37:46 17-09-06-GROUP-LIFELINER 1 / MMT: INZET MKA:CPA AMSTERDAM CITOBOEKJE BLZ 10 M 26 DURGERDAMMERDIJK RENDEZVOUZ PUNT ORANJESLUISEN PERSOON TE WATER 2X AMBU PERSOONEEL OP BOOT PERSOON TE WATER VERMIST
0120988MKA Amsterdam en Omstreken (Traumaheli Life-Line-1 - MMT)
p2kflex
21:32:44 17-09-06-GROUP-Pr 1 IJMEER AMSTERDAM Dienstverlening/reddingsbrigade,uitvaren richting Durgerdam (RB Naarden en Huizen)
p2kflex
21:17:42 17-09-06-GROUP-MAN OVERBOORD,PRIO1,STATION MKN
p2kflex
21:06:12 17-09-06-GROUP-WO-1 PERSONEN TE WATER DURGERDAMMERDIJK ASD [ 591 535 556C 559 ]


Hadden ze beter kunnen laten:
Massale zoektocht naar vrouw die thuis zit

Uitgegeven: 18 september 2006 09:01
Laatst gewijzigd: 18 september 2006 09:04

AMSTERDAM - De Kustwacht en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij hebben zondagavond en -nacht met vijf boten en een helikopter gezocht naar een vrouw die overboord zou zijn geslagen op het IJmeer. Maandag bleek dat de 53-jarige vrouw thuis zat in Amsterdam, aldus het Kustwachtcentrum in Den Helder.

De hulpdiensten rukten massaal uit na een melding dat een vrouw van een plezierjacht was gevallen. Ze bleek echter van boord te zijn gesprongen. Daarna zwom ze naar wal en pakte daar de auto. Ze zat met haar echtgenoot op het jacht. Volgens de politie waren er "wat spanningen".

 ;)