Reddingsverslagen 2006

Auteur Topic: Reddingsverslagen 2006  (gelezen 42435 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #160 Gepost op: 10 oktober 2006, 11:05:22
http://www.ad.nl/rotterdam/article697613.ece


Kitesurfer knalt op paal

OOSTVOORNE - Een kitesurfer heeft zondag in het water voor het autostrand in Oostvoorne zijn heup gebroken toen hij op een paal botste. De onfortuinlijke Amsterdammer (30) is door vrijwilligers van de reddingsbrigade, de politie en ambulancepersoneel in veiligheid gebracht en erna naar het ziekenhuis vervoerd.


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #161 Gepost op: 14 oktober 2006, 08:47:56
Hoek van Holland, vrijdag 13 oktober 2006
Vermiste zwemmer 4 Kilometer uit kust aangetroffen na grootse zoekactie
  
Vrijdag 13 oktober werden de reddingstations Hoek van Holland, ter Heijde en Scheveningen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij om 17.05 uur gealarmeerd. Het zou gaan om een zwemmer voor de kust van ’s Gravenzande die zijn moeder gebeld had met de mededeling naar Engeland te zwemmen. Op het strand werd een stapeltje kleren aangetroffen waardoor men kon uitgaan van een serieuze melding.

Er werd groot alarm geslagen, behalve de KNRM schepen werden er ook schepen ingezet van politie en de redding brigades van ’s Gravenzande en Monster, tevens nog een politie helikopter en een lynx helikopter van de Marine. De grotere schepen van KNRM en Politie deden een zoekpatroon van Noord naar Zuid, de kleiner schepen van politie en reddingsbrigaden van West naar oost, dit om alles grondig af te zoeken. De politiehelikopter werd later afgelost door de Lynx helikopter van de Marine die aan het eind van zijn tweede zoekslag verderop iemand te water zag.

De persoon in het water was aan het zwemmen en kon nog zwaaien toen de helikopter boven hem hing. De heli bemanning heeft de man om 18.45 uur uit het water gehaald en bleek de vermiste zwemmer te zijn. De man werd ruim 4 kilometer uit de kust voor het ’s Gravenzandse vluchtenburg aangetroffen, hij had bijna 2 uur in het water doorgebracht en is daardoor voor verder onderzoek naar het Westeinde ziekenhuis in Den Haag gebracht. Hierop werden de hulpdiensten bedankt en zijn retour station gegaan.

Voor deze zwemmer zijn de volgende diensten op zee actief geweest:

KNRM reddingboot Jeanine Parqui van reddingstation Hoek van Holland. (On Scene Commander)

KNRM reddingboot George Dijkstra van reddingstation ter Heijde

KNRM reddingboot Jan van Engelenburg van reddingstation Scheveningen

KNRM reddingboot Fint (rubberboot) van reddingstation Scheveningen

Redding Brigade ’s Gravenzande met 1 rubberboot

Redding Brigade Monster met 1 rubberboot

Politieboot P2 groot vaartuig

Politieboot P12 rubberboot

Politie Helikopter

Marine Lynx Helikopter

Diverse eenheden strand, KNRM, reddingsbrigade en politie

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #162 Gepost op: 16 oktober 2006, 17:25:41
Breskens, zaterdag 14 October 2006
Reddingbrigade Zeeuws Vlaanderen in problemen
  
Vanavond alarm voor de reddingboot van Breskens omdat er op de Westerschelde een bootje van de reddingbrigade West Zeeuws Vlaanderen in problemen was. Drie personen aan boord.

Het strandreddingbootje was in het donker met harde oostenwind zonder navigatie middelen in problemen geraakt tijdens de oversteek van Vlissingen naar Breskens. Enigste communicatie middel was een GSM. Positie was wat onduidelijk. Geen benzine ofwel motorstoring. Van het SCC de positie gekregen bij de Kerncentrale Borsele waar het bootje was gezien door een passerend schip Ter plaatse in het bootje een jerrycan met benzine in de tank gegooid doch de motor wou niet draaien.

De mensen van de reddingbrigade uit de boot gehaald en op de Christien gebracht. De brigade boot mee naar Breskens gesleept. Gemeld aan de kustwachten Vlissingen en Den Helder

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #163 Gepost op: 16 oktober 2006, 17:38:37
Breskens, zaterdag 14 October 2006
Reddingbrigade Zeeuws Vlaanderen in problemen
  
Vanavond alarm voor de reddingboot van Breskens omdat er op de Westerschelde een bootje van de reddingbrigade West Zeeuws Vlaanderen in problemen was. Drie personen aan boord.

Het strandreddingbootje was in het donker met harde oostenwind zonder navigatie middelen in problemen geraakt tijdens de oversteek van Vlissingen naar Breskens. Enigste communicatie middel was een GSM. Positie was wat onduidelijk. Geen benzine ofwel motorstoring. Van het SCC de positie gekregen bij de Kerncentrale Borsele waar het bootje was gezien door een passerend schip Ter plaatse in het bootje een jerrycan met benzine in de tank gegooid doch de motor wou niet draaien.

De mensen van de reddingbrigade uit de boot gehaald en op de Christien gebracht. De brigade boot mee naar Breskens gesleept. Gemeld aan de kustwachten Vlissingen en Den Helder

Bron: www.knrm.nl


 :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #164 Gepost op: 22 oktober 2006, 17:48:00
Scheveningen, 22 oktober 2006
Brandingsurfers en een verdwenen kite.
  
Zaterdag middag 21 oktober is de bemanning van KNRM station Scheveningen gealarmeerd voor een aantal brandingsurfers in de problemen. Meteen na terugkomst in de haven werd er weer uitgevaren om een verloren kite zeil te bergen.

Na een rustige week werd de bemanning van KNRM station Scheveningen op zaterdag middag om 15.15 uur gealarmeerd met de tekst: “surfer in problemen, prio1, station sch”
De surfer was op de bekende plek bij het noorder havenhoofd aan het brandingsurfen, maar kon door vermoeidheid en de sterke stroming niet naar het strand terugkomen.
In eerste instantie kon de man nog wel het havenhoofd bereiken, maar een poging om op deze manier uit het water te komen mislukte. De man hield aan de poging verwondingen aan beide voeten over.
De reddingboot Jan van Engelenburg was snel ter plaatse en haalde de gewonde surfer scheep.

Op zijn aanwijzing werd er verder gezocht naar nog 2 golfsurfers die ook in problemen zouden zijn.
Ook deze 2 waren vermoeid, konden niet zelfstandig terug naar het strand en werden snel aan boord genomen.

Bij binnenkomst werden de 3 personen aan de bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig overgegeven. Na een check door het even later gearriveerde ambulancepersoneel konden alle drie de surfers terug naar hun spullen.

Ondertussen was de Jan van Engelenburg weer onderweg om een verloren kite zeil te bergen. Een kite surfer had ter hoogte van Kijkduin na materiaalpech z’n kite moeten laten gaan, maar was nog wel in staat om het strand te bereiken.
Om te voorkomen dat er later een melding voor de kite zou volgen, werd de Jan van Engelenburg verzocht de kite te lokaliseren en te bergen.
Op ongeveer een mijl voor de monding werd de kite gevonden en aan boord genomen.
Op het ponton werd de kite weer aan de surfer terugbezorgt.

Alle 3 de surfers zijn donateur geworden.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #165 Gepost op: 30 oktober 2006, 15:29:20
Stellendam, maandag 30 oktober 2006
Station Stellendam vaart voor diverse acties
  
Om 15.30 uur zaterdag 28 oktober werd de reddingboot “Prinses Margriet” uit Stellendam door het Kustwacht Centrum gealarmeerd voor een jacht met motorstoring, 25 mijl uit de kust op de Noordzee. Het bleek te gaan om het charterschip “Joint Venture” uit Stellendam met 7 personen aan boord. Na ongeveer 1 uur was de reddingboot ter plaatse. Het schip, van 12 meter lengte, had een touw in de schroef gekregen en werd bij een Zuidwesten wind, kracht 6, naar de haven van Stellendam gesleept.

Om 18.50 uur zaterdag 28 oktober werd de bemanning van de “Willemtje” door het   Kustwacht Centrum gealarmeerd voor een jacht met motorstoring voor de haven van Hellevoetsluis. Het bleek te gaan om het jacht “No Body” met een lengte van 10 meter en 2 personen aan boord. Het jacht was inmiddels vastgelopen. Ook de Reddingsbrigade van Hellevoetsluis was reeds aanwezig. Samen met hen werd het jacht naar de haven van Hellevoetsluis gebracht.

Om 11.45 uur zondag 29 oktober werd de “Prinses Margriet” door het Kustwacht Centrum gealarmeerd voor een kite surfer ter hoogte van het strand van Rockanje. Ook de politie en reddingsbrigade waren reeds aanwezig. De man was vanaf de Slufter naar het strand van Rockanje gesleurd door zijn kite waarbij de touwen rond zijn lichaam waren gekomen. Deze waren intussen door een andere surfer losgesneden. De surfer was intussen door de reddingsbrigade opgepikt, zodat de “Prinses Margriet” terug kon keren naar station.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #166 Gepost op: 30 oktober 2006, 23:50:56
http://www.ad.nl/binnenland/article757167.ece

Ruzie bij berging jachten
Door HANS BOTMAN

VLIELAND - De KNRM en commerciële bergers zitten elkaar geregeld in de weg bij de berging van jachten.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00097/berging_97234h.jpg
De berging in Vlieland leverde zondag problemen op. FOTO BEREND HAZENBERG
Een jachteigenaar belde zondag de politie, omdat de redders bleven kibbelen.

Commerciële bergers en medewerkers van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij maken geregeld ruzie bij de berging van jachten. Op het Noordzeestrand van Vlieland moest zondagavond de politie er aan te pas komen om een ruzie tussen de KNRM Vlieland en medewerkers van rederij Noordgat van Terschelling te beslechten.

Noordgat dacht het jacht, dat in de problemen kwam door te laag onder de kust te varen in combinatie met de hoge branding, vlot te kunnen trekken. De KNRM wilde de klus zelf klaren. De Duitse jachteigenaar belde de politie, omdat de redders bleven kibbelen.

,,Vlieland gunt ons niets, het blijft een raar station van de KNRM,’’ zegt Arjen de Boer van Noordgat. ,,Met Texel en Ameland hebben we nooit problemen. We kwamen tegelijkertijd aan met twee schepen, maar iemand van de KNRM was eerder aan boord. Ze hebben de jachteigenaar kennelijk gehersenspoeld en hij wilde niets meer met ons te maken hebben.’’

Wessel Agterhof van de KNRM bevestigt dat dergelijke problemen zich meer voordoen met particuliere bergers. ,,Zij zien ons optreden als broodroof. Wij brengen niets in rekening, zij wel. In dit geval heeft de jachteigenaar aangifte gedaan, omdat de berging drie kwartier lang werd belemmerd. Hij stelt dat zijn schip daardoor meer schade heeft opgelopen dan noodzakelijk.’’

De KNRM en Noordgat onderstrepen dat dergelijke onderlinge ruzies zich niet voordoen als er mensenlevens op het spel staan.

De Boer: ,,Eigenaren van plezierjachten zien ons als piraten of moderne premiejagers. Onterecht, want de rekening gaat na overleg met de eigenaar van het jacht naar de verzekeringsmaatschappij. Ze kunnen ons toch niet kwalijk nemen dat wij geld willen verdienen? Dat het zondagavond wat langer duurde kwam, omdat ons niet duidelijk werd wat er moest gebeuren.’’

De politie heeft de jachteigenaar inmiddels verhoord en stelt een nader onderzoek in.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #167 Gepost op: 31 oktober 2006, 11:22:36
Dat is altijd vervelend als amateurs je beconcureren als hobby, ik heb er met geluidsverhuur ook veel last van. Het lijkt wel alsof iedere scholier zijn eigen drive-in anex geluidsverhuurbedrijf heeft en zwart draait op scholen, bruiloften en andere feesten.

Ze hebben een enorme voorsprong door zwart werk af te leveren waar geen BTW opzit en ook de andere belastingen niet over geheven worden. Ook op het gebied van de arbo en veiligheid wordt bespaard.

Ook de belastingdienst interesseert het geen klap wie er allemaal aan het bijklussen is.

Ik denk dat er een wet moet komen die het verbiedt uit hobby diensten aan te bieden die anderen professioneel leveren. En een soort stichting brein die daar op toeziet en processen voert tegen de overtreders.

Ook een mentaliteitsverandering moet door een campagne bewerkstelligd worden, als er een boot met motorpech ligt krijgen de bergers een bekeuring als ze er snel naar toe varen terwijl de reddingsdiensten altijd vol gas kunnen varen en komen zo meestal als eerste aan met hulp van de politie, die zelfs ook op de terugweg van een klus snel varen van de reddingsdiensten gedoogd.

Henk


leendert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #168 Gepost op: 31 oktober 2006, 14:36:37
Ik vind dat als er een jacht in problemen is in de branding de KNRM deze klus moet klaren, met een jacht in het donker met dit weer in de branding in problemen is is er wel degelijk een gevaar voor de personen aan boord en daar is dan de KNRM voor. Als er een jacht op open zee met motorstoring kampt is het een heel ander verhaal.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #169 Gepost op: 31 oktober 2006, 14:51:01
De knrm kan -als de knrm vindt dat die mensen in gevaar zijn- de opvarenden van boord halen en het jacht kan beter geborgen worden door de professionals. Nog beter is het als dat in gezamelijk verband gebeurt. De kans dat de boot niet beschadigt is groter bij de professional dan bij de bakker die er een beetje bij beunt in zijn vrije tijd.

Waarbij ik zou willen opmerken dat er wel eisen gesteld zouden moeten worden aan professionele bergers, een normering met opleidingseisen en een garantiefonds en gekeurd materiaal.

Henk