Reddingsverslagen 2006

Auteur Topic: Reddingsverslagen 2006  (gelezen 42128 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #170 Gepost op: 31 oktober 2006, 16:29:15
Scheveningen, 30 oktober 2006
Week 43: een grote grijze zeehond, een Jeep en het zeiljacht Escape
 
Overzicht van week 43 van KNRM station Scheveningen. Zeehonden, een Jeep en een zeilboot.

Op woensdag en op donderdag kwam er een melding dat er voor Kijkduin een zeeleeuw of zeehond in de branding lag en in moeilijkheden zou zijn. De reddingboot Jan van Engelenburg en het kusthulpverleningsvoertuig van Scheveningen gingen ter plaatse polshoogte nemen. Aangekomen bij Kijkduin, bleek het onmogelijk om dicht bij het dier te komen, omdat het steeds wegdook als de KNRM bemanning in de buurt kwam. Uiteindelijk werd beide keren besloten om het beest zijn gang te laten gaan.
Bij navraag bij zeehondencrèche in Pieterburen bleek het te gaan om een grote grijze zeehond die wel 2 meter lang kan worden en tot ongeveer 250 kilogram kan wegen. Waarschijnlijk was het dier op doortocht en gebruikte het strand bij Kijkduin om uit te rusten en om daarna weer verder te trekken.

Donderdagavond werd er alarm gegeven voor het kusthulpverleningsvoertuig. Ter hoogte van het Wassenaarseslag stond een splinternieuwe Jeep vast in het zand en de eigenaar had via de alarmcentrale om hulp gevraagd. Het kusthulpverleningsvoertuig snelde te hulp en kon net voordat het opkomende water de Jeep zou omspoelen, de auto lostrekken en naar een veilige plaats brengen.

Zaterdagmiddag was het opnieuw raak. De piepers van de KNRM bemanning gingen af met de melding dat er een jachtje voor de havenmonding met motorstoring lag. De Jan van Engelenburg voer uit en nam het jachtje op sleeptouw en binnen de havenmonding langszij de reddingboot. Veilig en wel werd de uit Scheveningen afkomstige Escape, in samenwerking met de bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig, afgemeerd in haar eigen box in de jachthaven.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Terschelling, 26 oktober 2006
Reddingboot redt reddingboot
  
In de namiddag kwam bij VC Brandaris de telefonische melding binnen dat de museumreddingboot "Jhr. J.W.H. Rutgers van Rozenburg vastgelopen was nabij de Engelschhoek. Er waren 9 passagiers aan boord voor een rondvaart. De Rutgers was niet in staat om op eigen kracht los te komen en daarom werd besloten de Arie Visser te alarmeren.
Toen deze ter plaatse kwam werd besloten om de kleine rubberboot van de Arie Visser in te zetten om de passagiers te evacueren. De eveneens te hulp geschoten bergingsboot "Typhoon" slaagde er later niet in de Rutgers vlot te trekken.
De passagiers van de Rutgers werden naar de haven van Terschelling gebracht. De schipper van de Rutgers bleef aan boord en de Typhoon bleef in de buurt. Later in de avond slaagde men er in de Rutger los te krijgen en deze voer op eigen kracht naar de haven terug.
Bij dit incident raakte niemand gewond, de passagiers waren slechts een beetje koud geworden.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #171 Gepost op: 1 november 2006, 09:12:29
Reddingsboot Ameland in noordwester storm omgeslagen




AMELAND -  
De reddingboot Anna Margaretha van Ameland is in het Duitse Waddengebied omgeslagen. Het schip zou weer overeind zijn gekomen, maar het radiocontact is verbroken. Helikopters en reddingsboten zijn te hulp geschoten.

De noordwesterstorm heeft vannacht vooral op de Waddeneilanden huisgehouden. Met name Schiermonnikoog heeft het zwaar te verduren gekregen. Elders in de provincie is de brandweer sinds gisteravond druk in de weer geweest met tientallen meldingen van stormschade.
In de jachthaven van Schiermonnikoog lijken diverse boten te zijn gezonken, maar havenmeester Guus Kok kon vanmorgen nog geen precies beeld geven. Een vissersboot van een eilander is over de dam geslagen en naar de kust gedreven.
De huisvestingscontainers voor de wc's en het havenkantoor kwamen eveneens in zee terecht. De strandtent bij paal 3 is volledig vernield.
Op het vliegveld van Ameland is een sportvliegtuigje omgeblazen. Bovendien is er bij Ballum zo'n 2 meter strand afgeslagen. De auto's zijn uit voorzorg van de veerbootpier gehaald. Op West-Terschelling en in Harlingen kwam het water over de kademuren. Op de wal sneuvelden tientallen bomen, vlaggenmasten en borden. De preciese omvang van de schade is nog onduidelijk.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #172 Gepost op: 1 november 2006, 12:53:29
Uitgebreider bericht van nu.nl:

Reddingsboot slaat om bij hulppoging

Uitgegeven: 1 november 2006 12:35
Laatst gewijzigd: 1 november 2006 12:41

DEN HELDER - De Amelandse reddingsboot Anna Margaretha van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij is woensdagochtend omstreeks 08.40 uur op de Waddenzee in zwaar weer omgeslagen. De reddingsboot rukte uit om een Duits schip dat in de buurt van Rottemerplaat in de problemen was geraakt bij te staan.

Het Kustwachtcentrum in Den Helder meldde rond kwart voor negen dat het reddingsschip plotseling van de radar verdween en er geen contact meer te krijgen was met de bemanning. De kustwacht zette daarop een helikopter in om de boot te zoeken. Ook Duitsland assisteerde met twee heli's.

Rond half elf kreeg de Nederlandse heli de reddingsboot, die inmiddels weer rechtop in het water lag, in het vizier. Via een mobiele telefoon is er contact geweest met de bemanning. "Op wat lichte verwondingen na is iedereen in orde", aldus het Kustwachtcentrum. Omdat het schip is uitgerust met een zogenoemd kantelsysteem, kon het zichzelf uit het water oprichten.

Door het omslaan viel alle communicatie- en navigatie apparatuur aan boord uit. De helikopter wist het schip naar de haven van Ameland terug te loodsen.

Door de hevige noordwesterstorm op de Waddenzee en Noordzee, die golven van ruim acht meter hoog veroorzaakte, raakten woensdagochtend verscheidene schepen in de problemen. Rond 11.00 uur waren alle onfortuinlijke vaartuigen terug aan wal of was de situatie op zee onder controle gebracht. Dat meldde het Kustwachtcentrum in Den Helder.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #173 Gepost op: 1 november 2006, 16:35:33
En een bericht op de site van de KNRM! Maar toch iets om een oplossing voor te bedenken: bij het kantelen scheidt alle communicatie er mee uit en lijkt het schip van de aardbodem verdwenen. Dus om nu al te zeggen dat de kantelproef gelukt is...

Henk


leendert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #174 Gepost op: 1 november 2006, 18:02:43
Waarom zou die niet gelukt zijn? Die boot is tot 4 maal toe weer overeind gekomen daar is de kantelproef toch voor, dan is het toch gelukt of niet? Het feit dat alles uitvalt heeft ermee te maken dat het hele dak leeg is als je omslaat en ja zonder de apparatuur op het dak doet je apparatuur aan boord ook niet zoveel meer.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #175 Gepost op: 1 november 2006, 19:08:05
Waarom zou die niet gelukt zijn? Die boot is tot 4 maal toe weer overeind gekomen daar is de kantelproef toch voor, dan is het toch gelukt of niet? Het feit dat alles uitvalt heeft ermee te maken dat het hele dak leeg is als je omslaat en ja zonder de apparatuur op het dak doet je apparatuur aan boord ook niet zoveel meer.

Is daar niet over nagedacht of is het dit keer gewoon pech geweest?  :) ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #176 Gepost op: 1 november 2006, 19:54:06
Is daar niet over nagedacht of is het dit keer gewoon pech geweest?  :) ???

Ja, want een gewone handmarifoon zou genoeg moeten zijn om de verbinding te herstellen lijkt me, zeker met een heli. Daar was nog niet aan gedacht dus. Denk even aan de risico's die genomen zijn om te kijken hoe het met de bemanning gesteld was. Pas 6 uur later werden
ze gevonden.


Henk


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #177 Gepost op: 1 november 2006, 20:55:08
Lauwersoog, 01-11-06
Kwaadaardige Waddennacht.
  
Woensdagochtend 01-11 ging het alarm voor station Lauwersoog om 01.15 uur af, niet vreemd want de eerste herfststorm kwam door en het waaide dat het rookte. Platbodem charter Risico met tien opvarenden lag met krabbend anker bij Noordpolderzijl. Ter plaatse aangekomen maakte de Koning Willem I van buurstation Schiermonnikoog net vast, wij lichtten bij. Risico kreeg haar anker niet thuisgehieuwd en besloten werd de ankerketting door te slijpen. Koning Willem I vroeg of wij vooruit wilden varen en vaarweg konden bijlichten. Op dat moment riep de charter Najade (vijftien opvarenden) ons op : Krabbend achter twee ankers op een halve mijl van ons vandaan. Wij gingen ter plaatse en maakten sleepverbinding, na drie kwartier waren Najades ankers thuis en begon de sleep. Annie Jacoba Visser maakte met deze grote en zware sleep echter weinig voortgang. Wind en zee namen nog steeds toe waarop de schipper besloot de hulp in te roepen van de sterkere Jan en Titia Visser van station Eemshaven, wij moesten anderhalf uur op haar wachten want ook zij had last van de storm, vooral op de Oude Wester Eems. Ter plaatse maakte zij na vier mislukte pogingen vast en lieten wij de Najade aan de zorgen van onze collega's over : Wij waren in de tussentijd opgeroepen door charter platbodem De Overwinning met veertien opvarenden die haar ankerketting had laten slippen en op de dijk dreigde te lopen. Wij gingen zo snel wij konden, door de barre omstandigheden liepen wij maximaal 8 soms 10 knopen, ter plaatse bij de Eilanderbalg en maakten sleepverbinding, de opstapper moest bij het uitwerpen van de sleeplijn door twee medeopstappers vastgehouden worden, de sleeplijn brak echter onder het zijzwaard van De Overwinning, we maakten opnieuw verbinding en begonnen de tocht naar Lauwersoog. Windkracht 10 en stroom tegen : Langzaam verder achter een lange sleeplijn, de platbodem kwam af en toe zo ver het water uit dat je tot de zwaarden onder haar door kon kijken. Voor de haven besloot de schipper de sleeplijn niet in te korten omdat wij anders de sleep zouden verliezen. De Overwinning kon nog over haar motor beschikken en werd opgedragen vol achteruit te slaan zodra de Annie Jacoba Visser binnen de pieren was. Deze manoeuvre werd, heftig slingerend door de dwars inkomende zeeen, perfect uitgevoerd en wij meerden De Overwinning veilig af aan de drijvende stijger van Rijkswaterstaat. De Koning Willem I vroeg onze assistentie om de Risico af te meren aan de nieuwe veerdam op Schiermonnikoog, op weg daar naar toe bereikte ons het bericht dat de Anna Margaretha was omgeslagen en onze opluchting was groot dat zij veilig was en wij haar bemanning in ons in verbouwing zijnde boothuis met warme soep mochten ontvangen. Na tien uur varen konden wij moe en tevreden naar huis.

Bron: www.knrm.nl
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #178 Gepost op: 1 november 2006, 22:10:52
even waarom er geen verbinding meer gemaakt kon worden met de Anna Margaretha.

Al het plastick is gebroken:



[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #179 Gepost op: 1 november 2006, 22:23:37
Ja, want een gewone handmarifoon zou genoeg moeten zijn om de verbinding te herstellen lijkt me, zeker met een heli. Daar was nog niet aan gedacht dus. Denk even aan de risico's die genomen zijn om te kijken hoe het met de bemanning gesteld was. Pas 6 uur later werden
ze gevonden.


Henk

Ik weet zeker dat er handmarifoontjes aan boord zijn  (minstens één mogelijk twee), ik weet ook zeker dat hiet mee geprobeerd is verbinding te maken, maar door achtergrond geluid zal dit niet meevallen.(iedereen die wel eens op een AV of JF gevaren heeft herkend dit)Je stuurt ook niet even iemand naar buiten om een babbeltje te maken.
De bemanning heeft e.e.a zelf niet als noodgeval ervaren anders hadden ze wel de EPIRB geactiveerd of de SART aangezet.

René ( die het onbegrijpelijk vind dat iemand die altijd in een prutsloot vaart commentaar heeft over hoe het wel gemoeten had, ik zeg ook hier staan de beste stuurlui aan de wal of varen in een prutsloot)  8)
NoordBorgh go's North again in 2009