Is dit een nieuw complex of zijn bestaande faceliteiten gebruikt ivm kosten?
de waddenhelikopter staat in het oude pand van de Sar, hier zijn een aantal ruimtes gemaakt (kantoorruimte en slaapkamers) voor de bemanningsleden. De reserve heli (PH-HOW) staat als het goed is hier ook maar die gaat mogelijk richting lelystad.
Bij een medische noodsituatie is dat volgens mij de kustwacht die het uitbesteed hebben aan een particuliere partij.
klopt, NHV helikopters heeft de Civiele sar taken op zich genomen, dit betekend dus dat als er een schip in nood is hun gealarmeerd worden. ik weet overigens niet zeker of hun ook de militaire tak ondersteunen omdat die inmiddels de NH90 hebben gekregen.
en om het nog maar verwarrender te maken:
Vroeger:
- G-JSAR (Bristow helicopters) sar taken vanaf De Kooy -> na zijn crash vervangen door de MU (Mike Uniform van Bristow helicopters)
- Ab412 (NL Luchtmacht) sar taken en patientenvervoer vanaf Leeuwarden
- Lynx (NL Luchtmacht) sar taken vanaf de kooy
- PH-MMT (ANWB MAA) traumateam vervoer op de eilanden en boven vaste land.
Nu:
- NHV (noordzee helikopters vlaanderen) sar taken vanaf de maasvlakte en de Kooy met de dauphin helicopters. Tot minimaal feb/maart 2017 ook patientenvervoer in de nacht. Tevens bedienen hun ook de booreilanden
- PH-OOP (ANWB MAA) patientenvervoer vanaf de eilanden en mogelijk ook vanaf vaste land.
- PH-MMT (ANWB MAA) traumateam vervoer op de eilanden en boven vaste land.
- NH90 (NL Luchtmacht) kan ook SAR taken aan, of ze dit op dit moment doen is mij niet geheel bekend.
Klopt inderdaad Oma
De enige overeenkomst die er is tussen de ambulancehelikopter en MMT is dat ze kunnen vliegen maar verder houdt het ook echt op.
klopt, een aantal mede journalisten stelde ook de vraag tijdens de bijeenkomst "vervangt deze heli de lifeliner?" Nee, de lifeliner is speciaal voor het vervoer van het mobiel medisch team, het kan dus voorkomen (zoals een paar weken geleden al gebeurde) dat er voor 1 inzet, 2 heli's op het eiland waren. (1x Lifeliner en 1x Ambulance heli)
de ANWB MAA wil overigens misschien ILS installaties plaatsen op de eilanden zodat ze ook op instrumenten kunnen vliegen. Deze heli kan dat namelijk in tegenstelling tot de lifeliners.
Wat ik overigens veel hoor is dat ze de PH-OOP of HOW ook gaan inzetten als v.v. van de lifeliner als die weg zijn voor onderhoud o.i.d. Dit is niet het geval. De ANWB-MAA heeft een reserve heli op lelystad staan. (EC135). Deze heli is namelijk een stuk groter dan de lifeliner
(klein detail, de wadden heli heeft hoist voorbereidingspunten, dus als ze willen kunnen ze er zo een hoist op zetten)
Het dagelijks klein onderhoud werd gedaan op vliegbasis Leeuwarden omdat daar net als bij het tanken geaard moet worden. Het aarden kan en kon niet op het dak van het UMCG daarom werd er geregeld naar Leeuwarden gevlogen. Voor het groot onderhoud waarvoor een helikopter uit elkaar gehaald wordt gebeurd centraal in Duitsland, maar het klein onderhoud door de bemanning zelf.
Dit heb ik nog nooit gehoord, bij mijn weten vindt al het (klein) onderhoud van de toestellen van ANWB-MAA plaats op lelystad. Mogelijk dat ze wel eens gebruik hebben gemaakt van de X-servicing op Leeuwarden. Voor het grote onderhoud gaan ze inderdaad richting Bonn.