controle veiligheid bij AED

Auteur Topic: controle veiligheid bij AED  (gelezen 9376 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 18 december 2005, 20:42:36
Je zult het probleem steeds minder tegen komen, omdat er steeds meer maatregelen getroffen worden om dit probleem te voorkomen.
Dat kost veel geld en er komt ongetwijfeld een tijd dat men zich afvraagd, waarom men zoveel geld moet investeren om iets te voorkomen waar niemand last van heeft.  

Kijk maar eens naar de spoorwegen. Ik vraag me af in hoeverre alle storingen die zich de laatste jaren het directe gevolg zijn van de bezuinigingen op het preventief onderhoud.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 22 december 2005, 04:19:39
Je zult het probleem steeds minder tegen komen, omdat er steeds meer maatregelen getroffen worden om dit probleem te voorkomen.
Dat kost veel geld en er komt ongetwijfeld een tijd dat men zich afvraagd, waarom men zoveel geld moet investeren om iets te voorkomen waar niemand last van heeft. 

Kijk maar eens naar de spoorwegen. Ik vraag me af in hoeverre alle storingen die zich de laatste jaren het directe gevolg zijn van de bezuinigingen op het preventief onderhoud.

Het is al aangetoond dat dat zo is.

EMC ontstoord heette vroeger hoogfrequentontstoord. Als een zendamateur "storing" veroorzaakte bij de buurman lag dat vaak niet aan de zender, maar aan de hoogfrequent dichtheid van het apperaat waar storing op ondervonden werd. Ieder apparaat met een diode-achtig component is in staat hoogfrequent te dedecteren en om te zetten in vermogen, dus ongewenste ontregelende stroompjes.

In hoeverre de storing de schuld is van de bouwer van het meetinstrument of van de bouwer bepaalt de norm waaraan de gestoorde apparatuur moet voldoen.

Henk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #32 Gepost op: 22 december 2005, 21:49:18
Henk,

Zonder je verhaal ook maar iets af te willen zwakken, want ik sta achter je uitspraken, ligt het heeeel soms aan de zender.
De directeur van de MTS waar ze eind jaren zestig geprobeerd hebben mij elektrotechniek te leren, was een fanatieke zendamateur.
En als we met de lange golfzender de andere kant van de wereld te bereiken, moesten we er mee ophouden als 's avonds de tv uitzendingen begonnen.
Wat als wij zonden, dan gingen in een straal 500 meter alle TV's spontaan in staking. Zelfs het elektronisch orgel (een nieuwe techniek) fungeerde dan als ontvanger.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #33 Gepost op: 22 december 2005, 22:34:51
Ik denk eerlijk gezegd niet dat een mobieltje te vergelijken valt met een zender waarmee je alle tv.'s in de buurt stoort en mee naar de andere kant van de wereld kan zenden (cool trucje trouwens, hoe laat je die radiogolven in een bocht gaa... oh, beeldspraak, juist  ;D)
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #34 Gepost op: 22 december 2005, 22:50:20
Ik denk eerlijk gezegd niet dat een mobieltje te vergelijken valt met een zender waarmee je alle tv.'s in de buurt stoort en mee naar de andere kant van de wereld kan zenden (cool trucje trouwens, hoe laat je die radiogolven in een bocht gaa... oh, beeldspraak, juist  ;D)

Niet, maar dat hoeft ook niet omdat men gebruik maakt van radiogolf-reflecterende lagen in de stratosfeer.

Nee, maar je kunt ook de gevoelige electronsische apparatuur van nu absoluut niet vergelijken met de apparatuur van toen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #35 Gepost op: 23 december 2005, 00:46:42
Niet, maar dat hoeft ook niet omdat men gebruik maakt van radiogolf-reflecterende lagen in de stratosfeer.

Nee, maar je kunt ook de gevoelige electronsische apparatuur van nu absoluut niet vergelijken met de apparatuur van toen.

Je hebt gelijk, die vergelijking gaat niet meer op. Maar ook ik heb als geluidstechnicus te maken met de inteferentie van mobiele telefoons. In een opname van een begrafenisplechtigheid ben ik uren aan het poetsen geweest om een door een "uit staand (lees stil)" telefoontje veroorzaakte gebrom zat weg te poetsen. De techniek wordt steeds beter, maar de storing steeds erger. Apparatuur die voor de lange frequenties helemaal hoogfrequent dicht zal zijn, al is het 5 KW, gaan van de 0,5 watt van een mobieltje helemaal flippen als het maar dicht genoeg bij is.

Henk


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #36 Gepost op: 3 januari 2006, 12:53:48
Alhoewel deze discussie meer over straling, electriciteit etc gaat wil ik nog even reageren op een andere uitspraak.

Dat je een pat. best kan aanraken als hij/zij wordt gedifibrilleerd??!!??

Moet je eens tegen een cardioloog in ons ziekenhuis vertellen.....

Tijdens een spoeddotter procedure (rescue-PTCA) krijgt de pat. VF. Een verpleegkundige pakt de paddels en roept keurig "bed los"  De cardioloog zegt zelfs " klap maar". Nadat de verpleegkundige had gedefibrileerd en pat. weer in sinusritme was waren ze de cardioloog kwijt. Hij lag onder de behandelingstafel met ritmestoornissen had toevallig toch tegen de tafel aangestaan.

Foutje bedankt zullen we maar zeggen!

Ps. de cardioloog heeft 2 dagen op de CCU gelegen en de Pat. is door een andere cardioloog gedotterd


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 3 januari 2006, 13:33:57
Ik denk dat dit verklaard kan worden door de hoge spanning die bij klappen gebruikt wordt, dan houdt de stroom zich niet zo aan de kortste weg van a naar b maar kan een grillig patroon vertonen om dat impendantie een steeds kleinere rol gaat spelen naarmate de spanning hoger wordt... Dus alles los lijkt toch een goed advies en een droge ondergrond een must. Op een stalen boot bv SO eerst op een plank leggen denk ik.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #38 Gepost op: 3 januari 2006, 16:11:59
Ik denk dat dit verklaard kan worden door de hoge spanning die bij klappen gebruikt wordt, dan houdt de stroom zich niet zo aan de kortste weg van a naar b maar kan een grillig patroon vertonen om dat impendantie een steeds kleinere rol gaat spelen naarmate de spanning hoger wordt... Dus alles los lijkt toch een goed advies en een droge ondergrond een must. Op een stalen boot bv SO eerst op een plank leggen denk ik.

Henk

Alleen als dat snel en eenvoudig gedaan kan worden.. anders gaan de hulpverleners op hun voeten staan bij het toedienen van de shock..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #39 Gepost op: 4 januari 2006, 19:57:22
Ik denk dat dit verklaard kan worden door de hoge spanning die bij klappen gebruikt wordt, dan houdt de stroom zich niet zo aan de kortste weg van a naar b maar kan een grillig patroon vertonen om dat impendantie een steeds kleinere rol gaat spelen naarmate de spanning hoger wordt... Dus alles los lijkt toch een goed advies en een droge ondergrond een must. Op een stalen boot bv SO eerst op een plank leggen denk ik.

Henk

Misschien ten overvloede, maar toch wilik Henk aanvullen.

Er spelen twee zaken die de wet van Ohm tarten, hoge spanningen en snelle stroomveranderingen.

ierder een is wel eens verrast door de statische lading van de auto. Als je hem  aanraakt springt er een vonkje over.
Er onstaan gigantische spanningsverschillen tussen de aarde en de auto. die verschillen veroorzaken elektrische velden.
Deze velden worden uitgedrukt in volt per meter. Droge lucht heeft een doorslagspanning van 10kV/cm Dus de spanning van de statische elektriciteit van een auto wordt bepaald door de hoogte van de banden. Stel dat de afstand van velg tot grond 20 cm is, dan is maximale spanning 200 kV.
Als je met je vinger in de buurt komt, dan slaat de lucht door en onstaat er een geleidend kanaal naar je vinger waarlangs de de stroom naar je vinger gaat.
Omdat maar weinig energie door de auto vastgehouden kon worden, is dat niet gevaarlijk.

Als stroom met een constante waarde door een geleider loopt, verdeelt de stroom gelijkmatig over de doorsnede.
Als een veranderende stroom door een geleider stroomt, dan ontstaat het effect dat de stroom aan de buitenkant groter wordt en in het midden juist minder.
Het voert te ver omdat uit te leggen. daarnaast krijg je het effect dat bij een grotere stroomverandering spoelen de stroom minder goed geleiden terwijl condenstoren (twee geleidende vlakken met daartussen een isolator) de stroom juist makkellijker geleiden. Dat kan er toe leiden dat je de dreun krijgt die je niet verwacht.