Na het advies geen schok geadviseerd

Auteur Topic: Na het advies geen schok geadviseerd  (gelezen 5077 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

whiter

  • Gast
Gepost op: 3 januari 2006, 19:09:54
Lees ik net het boek van medizon staat daar op blz 26

Na het advies geen schok geadviseerd gaat u als hulpverlener de ademweg vrijmaken en controleert u vervolgens de ademhaling. Maar dat hebben we toch al gedaan voordat de AED ook nog maar in beeld was? En de AED zal dit ook niet vragen  :o




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2006, 19:29:16
Pfff alweer 'n AED topic....  ::)

Niet dat ik er echt moeite mee heb ofzo, maar 7 aed topics op 1 pagina in de ambulance rubriek is misschien wat veel van 't goeie.
Wellicht tijd voor een Centraal AED topic, waar alle vragen over AED's in gesteld kunnen worden ?

En misschien geen gek idee om dat centrale topic in de ehbo catagorie op te nemen, ik denk dat er daar meer aed gebruikers zitten als in onze catagorie  ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2006, 22:48:31
Lees ik net het boek van medizon staat daar op blz 26

Na het advies geen schok geadviseerd gaat u als hulpverlener de ademweg vrijmaken en controleert u vervolgens de ademhaling. Maar dat hebben we toch al gedaan voordat de AED ook nog maar in beeld was? En de AED zal dit ook niet vragen  :o

Whiter, heb je een AED instructeurs training gedaan ?, Kan je wat over je zelf vertellen waarom je zoveel AED en AED trainers vragen stelt..

Ik heb het Harry Palsma boekje niet bij de hand, dus ik weet niet wat op pagina 26 staat..  
Het antwoord op je vraag is dus sterk afhankelijk welk protocol je handteerd..
AHA 2000 ? ERC 2002 ?, NRR 2003,  ERC 2005, NRR 2006 (die is er formeel nog niet)

Ik ga even uit dat Medizon de NRR2003 richtlijnen volgt.  Volgens deze richtlijnen, moet je na geen schok geadviseerd circulatie controlleren en bij twijfel starten met blazen en drukken.. En voor dat je kan blazen, moet je doormiddel van kinlift weer de ademweg vrijmaken..

De ERC richtlijn 2005 zegt dat je direct moet beginnen na een shock, of geen schok geadviseerd met het hervatten van het blazen en drukken, en start je gelijk met geven 30 borstcompressies en 2 blazen (en dat minimaal 2 minuten lang..)


whiter

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2006, 11:43:13
Whiter, heb je een AED instructeurs training gedaan ?, Kan je wat over je zelf vertellen waarom je zoveel AED en AED trainers vragen stelt..

Ik heb het Harry Palsma boekje niet bij de hand, dus ik weet niet wat op pagina 26 staat.. 
Het antwoord op je vraag is dus sterk afhankelijk welk protocol je handteerd..
AHA 2000 ? ERC 2002 ?, NRR 2003,  ERC 2005, NRR 2006 (die is er formeel nog niet)

Ik ga even uit dat Medizon de NRR2003 richtlijnen volgt.  Volgens deze richtlijnen, moet je na geen schok geadviseerd circulatie controlleren en bij twijfel starten met blazen en drukken.. En voor dat je kan blazen, moet je doormiddel van kinlift weer de ademweg vrijmaken..



De ERC richtlijn 2005 zegt dat je direct moet beginnen na een shock, of geen schok geadviseerd met het hervatten van het blazen en drukken, en start je gelijk met geven 30 borstcompressies en 2 blazen (en dat minimaal 2 minuten lang..)

Zeker peter ik heb de instructeurscursus gedaan. Zateterdag is mijn eerste AED opleiding dus dan wil je wel even goed voorbereid zijn. Maar inmiddels weet ik alle in en outs mede danks zij jou, hiervoor mijn dank. Ik zal wel laten horen hoe het is gegaan. ;) Wat ik wel ervaren heb is dat het bedienen of instructie willen geven met een AED een hemelsbreed verschil is. Maar Als er nu vragen komen kan ik ook antwoorden geven op het internet zo helpen we elkaar.

groetjes


whiter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2006, 18:00:39
Zeker peter ik heb de instructeurscursus gedaan. Zateterdag is mijn eerste AED opleiding dus dan wil je wel even goed voorbereid zijn. Maar inmiddels weet ik alle in en outs mede danks zij jou, hiervoor mijn dank. Ik zal wel laten horen hoe het is gegaan. ;) Wat ik wel ervaren heb is dat het bedienen of instructie willen geven met een AED een hemelsbreed verschil is. Maar Als er nu vragen komen kan ik ook antwoorden geven op het internet zo helpen we elkaar.

groetjes


Prima gegaaan :D  Ik kon op een vraag geen antwoord  geven: als je rechter elektroden omdraait komt bij deze elektroden de draden vlak tegen het sleutlebeen te liggen, Dat heeft een voordeel want dan zitten ze dus niet in de weg bij de compressie. De vraag is of dit wel mag zou het invloed hebben op de schok? Ik denk van niet en dan zou het een voordeel zijn.


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2006, 18:44:48
Blijkbaar heb je de AED niet op een handige plek gezet. Zet je AED naast jezelf, ter hoogte van de knieën van het slachtoffer. Dan liggen de kabels vanzelf goed.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2006, 21:23:22
Prima gegaaan :D  Ik kon op een vraag geen antwoord  geven: als je rechter elektroden omdraait komt bij deze elektroden de draden vlak tegen het sleutlebeen te liggen, Dat heeft een voordeel want dan zitten ze dus niet in de weg bij de compressie. De vraag is of dit wel mag zou het invloed hebben op de schok? Ik denk van niet en dan zou het een voordeel zijn.
De isolatie om de draad van de elektrode voorkomt dat de stroom weg kan lekken, dus het maakt absoluut niet uit voor de schok. Zelfs de plaats waar je ze plakt zolang het hart zich maar tussen de electrodes bevindt.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2006, 21:40:22
Ehrm... het apparaat moet wel kunnen meten wat het hart doet, aangezien het van belang is voor de analyse... dus helemaal vrij ben je daar niet in lijkt me zo.
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2006, 22:24:33
Primair geld gebruiksaanwijzing van de fabrikant..

Zoals je bij de nieuwe ERC richtlijnen maakt het wel uit of je een AED met grotere electrodes, zoals de medtronic hebben of je een AED met kleinere electrodes hebt zoals sommige andere AED's.  De grote van electrodes bepalen deels je vrijheid van de positie van electrodes...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2006, 23:20:40
Ehrm... het apparaat moet wel kunnen meten wat het hart doet, aangezien het van belang is voor de analyse... dus helemaal vrij ben je daar niet in lijkt me zo.
Voor het uitlezen van het hartritme heb je gelijk als je zegt dat de pads het beste volgens de richtlijn aangebracht moeten worden aangebracht, maar voor het wel of niet klappen maakt het niet uit. Het kenmerk van fibrilleren is immers chaos. Wat gemist zou kunnen worden, zijn de rithmes die als klapbaar in de AED zijn ingebracht.
Ik denk dat die kans erg klein is.