Glucose bij neurotrauma

Auteur Topic: Glucose bij neurotrauma  (gelezen 7176 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vpk bbt

• Gast
Gepost op: 4 januari 2006, 11:45:27
Er is mij steeds verteld dat glucose 5% nooit als perfusievloeistof mag aangewend worden bij neurotrauma's.
Reden hiervoor is het ontstaan van hersenoedeem.
Nu vraag ik mij af waarom dit zo is? (Voor zover ik weet is Glucose 5% toch een isotone oplossing?)

graag jullie hulp

Sander

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2006, 12:03:24
Leuke plek om die vraag te stellen, ik raad je 't topic SEH aan ;)
Arts  www.alphalog.nl

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2006, 12:40:30
Leuke plek om die vraag te stellen, ik raad je 't topic SEH aan ;)

Is dus gebeurt... ;)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2006, 15:39:04
Ik heb dat ooit eens opgezocht omdat we bij de duikgeneeskunde leren dat je een duiker met decompressieziekte van het het CZS (Type II decompressieziekte) geen glucose mag geven vanwege oedeemvorming in de hersenen, ik vroeg me toen ook af "waarom ?".
Een ischemisch brein (bijvoorbeeld door trauma) gaat de (extra) glucuse (anaerob) verbranden met een hoge lactaatproductie en acidose als gevolg. Door die acidose kan weer verdere ischemie ontstaan en tevens een verhoogde doorlaatbaarheid van de bloed-brein barriere.

Ik vond net nog een ander artikel hierover: http://www.jpgmonline.com/article.asp?issn=0022-3859;year=2003;volume=49;issue=4;spage=299;epage=301;aulast=Mehta

Het schijnt dat door de acidose meer natrium de cellen instroomt die dan vervolgens gaan zwellen omdat het water (door osmose) het natrium volgt. Het extra interstitieel vocht onstaat door de verhoogde doorlaatbaarheid van de bloed/brein bariere (a.g.v. de acidose)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2006, 18:35:19
duidelijk verhaal jacques!

Het hoofd is een doos, die niet opgevuld kan worden
bij neurotrauma bijv. bloeding of hersenoedeem komt er dus eigenlijk alleen maar meer in de doos
en glucose zorgt idd. voor een hogere lactaatproductie , wat toenemende zwelling kan veroorzaken
en dat wil je niet.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2006, 20:04:24
duidelijk verhaal jacques!

Ik heb het maar een beetje aangepast (vernederlandst) na je reactie voor de leesbaarheid  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

vpk bbt

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2006, 20:41:01
dankjewel

ben al veel wijzer geworden :)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2006, 10:23:07
Dat er extra lactaat wordt gevormd, snap ik (via de 1 glucose->1 glucose-6P->...->2 pyruvaat->2 lactaat route), komt de verhoogde osmolariteit doordat er op 1 molecuul glucose, 2 moleculen lactaat gevormd worden?
Arts  www.alphalog.nl

vpk bbt

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2006, 15:39:30
blijkbaar is glucose 5% tich hypotoon, althans onze arts.
dit verklaart natuurlijk ook al het ontstaan van oedeem

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2006, 18:32:05
blijkbaar is glucose 5% tich hypotoon, althans onze arts.
dit verklaart natuurlijk ook al het ontstaan van oedeem
De osmolariteitwordt door vele (alle) opgeloste stoffen in het bloed bepaald, bij hersenschade is de balans sowieso ernstig verstoord dus ik weet niet of de osmolariteit van de glucose een effect van betekenis heeft t.o.v. de eerder genoemde gevolgen.