Ik zou toch opletten met hele lichtkranten. Een oplichtende pijl valt beter op en is duidelijker qua betekenis dan een tekst die alterneert met een symbool. Op de A2 is men thv Weert werken bezig, en op een afstandje staan borden waar je met 120 km/u niet de kans krijgt om het gehele bericht te lezen ("opgepast, werken thv Weert").
Wat ik bedoelde met niet zo opvallende striping is dat als je je voertuig schuin op een wegvak zet, je striping minder goed reflecteert dan recht erop. Goed, het is een striping die ook hoort terug te kaatsen in een hoek, maar dat is de theorie en in de praktijk is head-on nog altijd beter. Het is waar dat de FedPol minder striping heeft, maar zij zetten hun voertuig ook nooit schuin over de weg en beschikken over die lichtpijl.
Je zal die signalisatiewagens niet zien bij hulpdiensten, totdat er op een verlaten snelweg 's nachts op een stuk onbeveiligd door portieken een hulpverlener omkomt bij een te voorkomen ongeval. Sinds het voorval enkele jaren terug met de ambulancebroeder van Zaventem hebben veel Belgische korpsen die snelwegen onder hun gebied hebben geinvesteerd in signalisatievoertuigen die zelfs bij een banale ambulanceuitruk op de snelweg signalisatie leveren op de pechstrook. Eigen veiligheid eerst, weetjewel...
Goed, het is ook een beetje kijken - bij grote calamiteiten en met genoeg tijd kan je in Belgie plots 3 signalisatiewagens ter plaatse hebben - brandweer, politie en botskussen van 'Wegen en Verkeer', maar het idee is dat er van het moment er ook maar 1 hulpverlener op de snelweg moet rondlopen, er een signalisatiewagen is...