Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 338192 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #120 Gepost op: 21 juni 2008, 02:25:43
Helemaal mee eens, de hulpverlener ter plaatse maakt het niet uit, die krijgt wat hij gevraagd heeft. En voor de luisteraar of kijker die graag wil weten WAT er aan komt... Daar zijn de sirenes niet voor bedoeld!! Alleen voor de weggebruiker om een vrije doorgang te vragen.

Inderdaad... Wat zou het verder moeten uitmaken of je kan horen welke hulpdienst er aan komt rijden? Belangrijkste is dat het een sirene is die zo goed mogelijk te horen is.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #121 Gepost op: 21 juni 2008, 02:33:21
Hélemaal mee eens. De hoorbaarheid van de sirene staat op nummer 1, dit is immers het doel van het ding ;)

Het valt mij op dat (vooral bij ambulances) de sirenes nauwelijks hoorbaar zijn. 9 van de 10 keer zie ik het voertuig eerder in de spiegels dan dat ik het voertuig hoor. Daarnaast hoor je ze vaak pas als ze vlak achter- of naast je rijden. De sirene doet z'n doel momenteel niet echt eer aan dus.

Ik ben héél benieuwd wat het gaat worden :)


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #122 Gepost op: 21 juni 2008, 09:46:15
Hélemaal mee eens. De hoorbaarheid van de sirene staat op nummer 1, dit is immers het doel van het ding ;)

Het valt mij op dat (vooral bij ambulances) de sirenes nauwelijks hoorbaar zijn. 9 van de 10 keer zie ik het voertuig eerder in de spiegels dan dat ik het voertuig hoor. Daarnaast hoor je ze vaak pas als ze vlak achter- of naast je rijden. De sirene doet z'n doel momenteel niet echt eer aan dus.

Ik ben héél benieuwd wat het gaat worden :)

Ik zou denken dat het martinhorns gaan worden, deze toeters zijn al vanaf tientallen, dan niet honderden meters hoorbaar. Het enige nadeel is, is dat je in de cabine toch wel redelijk hard moet praten om elkaar te verstaan, dus het zou best kunnen dat het schadelijk is voor het gehoor. Maar dat is aan de onderzoekers gewijd. Ik zou voor de martinhorn gaan als het binnen de perken van gehoor etc. blijft, ze zijn echt duidelijk hoorbaar ^-^

Voor een voorbeeld van het praten in de cabine:

http://nl.youtube.com/watch?v=-7NihV2vjmM

Sam


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #123 Gepost op: 21 juni 2008, 10:11:20
Iets beter isoleren van b.v de ruiten kan een oplossing zijn?


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #124 Gepost op: 21 juni 2008, 10:26:58
Iets beter isoleren van b.v de ruiten kan een oplossing zijn?

Dat zou je kunnen overwegen ja. De autospuiten hier in Amsterdam hebben ramen van sterk plexiglas(op de vooruit na) zodat deze in het ergste geval niet kunnen barsten door hitte of wat dan ook...

Er zijn vast wel oplossingen voor, maar Den Haag heeft daar dan weer géén geld voor...

Sam


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #125 Gepost op: 21 juni 2008, 11:16:18
Het is allemaal oud nieuws, in die zin dat Het 2 jaar geleden al bekend was en dat (op z'n Haags) nu pas de wettelijke knopen zijn doorgehakt. Misschien kunnen we hier verder?

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,11270.0.html

Beide topics even samengevoegd

Shave
moderator


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #126 Gepost op: 21 juni 2008, 17:11:14
Ik zou denken dat het martinhorns gaan worden, deze toeters zijn al vanaf tientallen, dan niet honderden meters hoorbaar. Het enige nadeel is, is dat je in de cabine toch wel redelijk hard moet praten om elkaar te verstaan, dus het zou best kunnen dat het schadelijk is voor het gehoor. Maar dat is aan de onderzoekers gewijd. Ik zou voor de martinhorn gaan als het binnen de perken van gehoor etc. blijft, ze zijn echt duidelijk hoorbaar ^-^

Sam

Ik zie het al voor me, een noodhulpwagen met martinhoorns....  ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #127 Gepost op: 21 juni 2008, 17:22:05
Ik zie het al voor me, een noodhulpwagen met martinhoorns....  ::)

Nou, ik stem voor  ;D
Het zou mij niet verbazen als ze gewoon alles tweetoon willen laten worden, maar niet overgaan tot 1 merk. Dit zou namelijk lastig(kunnen) worden met verschillende merken lichtbalken!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #128 Gepost op: 21 juni 2008, 17:27:01
Dat alle geluidssignalen één worden lijkt mij voor de HV'ers ook niet zo makkelijk. Elke HV-er kent het geluid van zijn eigen dicipline en kan nu met de afzonderlijke sirenes horen of zijn assisterende collega's er aan komen. Bij grootschalige inzetten is dat soort herkenbaarheid bijzonder makkelijk. In de toekomst kan het dus best gebeuren dat de ambu om een tweede wagen vraagt en dat het geluid wat op dat moment dichtbij is van een aanrijdende politiewagen is...  :|

Het is natuurlijk allemaal geen probleem want de gevraagde assistentie zal er écht wel aankomen, maar het lijkt mij wel verwarrend.

En als met dit in gaat voeren kun je net zo goed alle hulpdiensten ook één soort striping geven. Het maakt immers niet uit hoe het eruit ziet, je moet er toch voor aan de kant....  8)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #129 Gepost op: 21 juni 2008, 17:34:19
Geloof me, er is niets verwarrends aan... Als we een extra ambulance ter assistentie nodig hebben, dan gaan we echt niet luisteren en denken we "ahhh, daar is die". Je ziet van zelf als de assistentie er éénmaal is en je redt het tot die tijd echt wel met zijn tweeën.

En mocht het de politie zijn die aankomt scheuren... Ook die kunnen prima taken ter ondersteuning overnemen.

Kortom... Het maakt je als (ambulance)hulpverlener echt niet uit  ;)

Die opmerking over allemaal 1 striping vind ik wat vreemd... In principe zou je best 1 striping voor meerdere discipilines kunnen hebben... Maar het gaat er inderdaad er om dat mensen aan de kant gaan, de sirene heeft de attentiewaarde. Of ga jij voor een brandweerwagen sneller opzij dan voor een ambulance of politievoertuig? Ik neem aan van niet  ;)

Het zou mij niet verbazen als ze gewoon alles tweetoon willen laten worden, maar niet overgaan tot 1 merk.

Het zou mij niets verbazen als onze ambtenaren daar nou net even niet aangedacht hebben  ;D
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur