Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348303 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #140 Gepost op: 21 juni 2008, 21:43:01
Ik heb in de goede oude scannertijd héél vaak gehoord; "ik hoor de collega's al aankomen". Dat verhaal is dus over een tijdje afgelopen. En daar baseer ik mijn argumenten op...  :|


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #141 Gepost op: 21 juni 2008, 21:46:29
ik vraag gewoon goede argumenten aan de mensen die vinden dat de sirene niet uniform moet worden ::)
Ben ik met je een Paolo en die heb ik nog niet gehoord. Het doel van de sirene is dat de weggebruikers er op geattendeerd worden dat er een hulpverleningsvoertuig aan komt zodat ze hierop kunnen reageren. Het doel van de sirene is dus niet dat een hulpverlener weet wat er nou precies aan komt rijden. Verder spreek ik uit ervaring dat geluid vaak pas heel laat hoorbaar zijn vanwege wind, omgevingsgeluid, het dragen van bijvoorbeeld een helm etc.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #142 Gepost op: 21 juni 2008, 22:40:35
Goede argumenten zijn in mijn ogen toch zeker al gegeven, persoonlijk vind ik het namelijk bij een melding op straat WEL handig om te weten of het nou een ambulance is die er aan komt rijden, of toch collega´s die een lintje gaan spannen. Heb die ambulance stukken harder nodig, en kan bepaalde handelingen daarop aanpassen. ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #143 Gepost op: 21 juni 2008, 23:34:50
Goede argumenten zijn in mijn ogen toch zeker al gegeven, persoonlijk vind ik het namelijk bij een melding op straat WEL handig om te weten of het nou een ambulance is die er aan komt rijden, of toch collega´s die een lintje gaan spannen.
Dat is geen argument wat je noemt, is jouw persoonlijke mening waarin je niet aangeeft waarom je het nou zo handig vindt dat je hoort of er een ambulance komt of dat er politie komt om een lintje te spannen.

Heb die ambulance stukken harder nodig, en kan bepaalde handelingen daarop aanpassen. ::)
Stukken harder nodig, tjah, welke handelingen ga je dan aanpassen. Je brengt het allemaal zeer vaag moet ik zeggen.

Maar even wat anders, houdt je jezelf niet een beetje voor de gek. Wees nou eens eerlijk, hoeveel tijd zit er tussen het horen van het hv voertuig en het ter plaatse komen van het hv voertuig. Ik kan uit ervaring vertellen dat die tijd in mijn omgeving zeer kort.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #144 Gepost op: 22 juni 2008, 01:17:17
Dat ligt helemaal aan het weer en de lokatie.


Ik heb nu een aantal malen in een situatie gezeten waarbij er erg veel politie op de been was (en zelfs met prio1 onderweg naar andere meldingen) en dat ik het erg prettig vind om te weten of de ambulance al in de buurt is (anders kun je namelijk de MK vragen waar de ambulance blijft, of hoe lang het ongeveer nog gaat duren). Zo kun je EN een Assistentie Collega hebben en een onwelle in een cafe (of tijdens een vechtpartij). Ik vind het dan wel erg handig dat je weet welke dienst er aan komt knallen, omdat je dan je prioriteiten kunt gaan stellen.
Tevens rijden er in de regio waar ik werk ook ambulancemotoren, de oude types daarvan voeren dezelfde sirene als politiemotoren en we hebben dus al een aantal keren gehad dat je aan de MK vraagt waar de ambulance blijft, en er nog geen vijf seconden later een ambulancemotor voor je neus staat.

Nogmaals, het zal mij benieuwen of ze heel nederland op 1 sirene gaan krijgen. Martinhoorns zijn twee toon, marelko heeft twee toon, Whelen en Federal Signal ook en ze klinken allemaal anders .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #145 Gepost op: 22 juni 2008, 22:34:16
Deze discussie enige tijd gevolgd hebbende, heb ik nog steeds niemand gehoord die roept: 'jaa eindelijk!! een uniforme sirene voor alle hulpdiensten, nu komt alles goed. Want zoals het nu is, is het levensgevaarlijk!' of iets soortgelijks.

Volgens mij kan men beter richtlijnen ontwikkelen waaraan een sirene moet voldoen, met name met betrekking tot de hoorbaarheid. Een veelgenoemd argument voor de nieuwe sirene is 'je moet toch opzij, of het nu een brandweerwagen, ambulance of politieauto is, dus waarom zou je het niet doen' maar dat vind ik juist een argument om geen uniforme sirene in te voeren. Het soort sirene doet er niet toe, het feit dat je een sirene hoort is enkel van belang.

Een hele nieuwe sirene ontwikkelen kost volgens mij weer onnodig veel geld, zeker wanneer men besluit dat reeds rijdende voertuigen ook een nieuwe sirene moeten krijgen. Eerder werd al genoemd de diversiteit aan merken van zowel sirenes als zwaailichten, als deze moeten worden aangepast aan de nieuwe toeter kost dit ook allemaal weer geld. Uiteindelijk leidt dit tot extra hoge kosten, geld dat beter aan levensreddende apparatuur (oid) besteed kan worden.

Ik denk dat de kosten niet in verhouding staan met de meerwaarde van dit plan.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #146 Gepost op: 22 juni 2008, 22:52:27
Hoewel voor "de burger" niet echt storend, is de situatie er de laatste jaren niet duidelijker op geworden:
een OVD-G: tweetonige hoorn, solo-ambulance: tweetonige hoorn, Rode Kruis: drietonige hoorn, SIGMA: tweetonige hoorn, Bloedbank: drietonige hoorn, ...
Allemaal terug te vinden in de wetgeving, maar echt duidelijk is het niet. Dan lijkt het me handiger om voor heel Europa één sirenesoort af te spreken.
CN NRK


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #147 Gepost op: 22 juni 2008, 23:36:00
Bloedbank is in Amsterdam in ieder geval ook twee toon, alleen ambulancevoertuigen welke ´´slachtoffers´´ vervoeren voeren drie toon.

In ieder geval is het wel grappig, alle landen om ons heen zijn aan het ´´proberen´´. In Duitsland is er ook een brandweerkorps welke met Amerikaanse sirenes rijd, in België rijden ze allemaal met andere (amerikaanse) herrie!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #148 Gepost op: 23 juni 2008, 01:32:57
Bloedbank is in Amsterdam in ieder geval ook twee toon, alleen ambulancevoertuigen welke ´´slachtoffers´´ vervoeren voeren drie toon.
In Drenthe hebben de "solo ambulances" ook een drietoon ondanks dat ze niet vervoeren.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #149 Gepost op: 23 juni 2008, 08:30:48
Dus eigenlijk is het meer: een knappe jongen die me een bon geeft  ;D ;D
CN NRK