Deze discussie enige tijd gevolgd hebbende, heb ik nog steeds niemand gehoord die roept: 'jaa eindelijk!! een uniforme sirene voor alle hulpdiensten, nu komt alles goed. Want zoals het nu is, is het levensgevaarlijk!' of iets soortgelijks.
Volgens mij kan men beter richtlijnen ontwikkelen waaraan een sirene moet voldoen, met name met betrekking tot de hoorbaarheid. Een veelgenoemd argument voor de nieuwe sirene is 'je moet toch opzij, of het nu een brandweerwagen, ambulance of politieauto is, dus waarom zou je het niet doen' maar dat vind ik juist een argument om geen uniforme sirene in te voeren. Het soort sirene doet er niet toe, het feit dat je een sirene hoort is enkel van belang.
Een hele nieuwe sirene ontwikkelen kost volgens mij weer onnodig veel geld, zeker wanneer men besluit dat reeds rijdende voertuigen ook een nieuwe sirene moeten krijgen. Eerder werd al genoemd de diversiteit aan merken van zowel sirenes als zwaailichten, als deze moeten worden aangepast aan de nieuwe toeter kost dit ook allemaal weer geld. Uiteindelijk leidt dit tot extra hoge kosten, geld dat beter aan levensreddende apparatuur (oid) besteed kan worden.
Ik denk dat de kosten niet in verhouding staan met de meerwaarde van dit plan.