Hier in de regio zelfde verhaal.
Er zijn convenanten afgesloten tussen politie, brandweer en ambulance.
Brandweer Scherpensehl rukt ook uit naar Nederlands grondgebied, Duitse ambu's naar Nederlands grondgebied. Brandweer Maastricht naar Belgisch grondgebied.
Moet wel heel eerlijk bekennen dat de duitse electronisch sirenes op de ambu's beter hoorbaar zijn dan het NL materiaal. ook vanwege de geluidssterkte. Een WA3, MS300, RTK6 is nog altijd effectiever dan de spullen die op de Sprinters bij ons in de regio zitten. Ik hoop dat de nieuwe regelgeving er in ieder geval voor zorgt dat de sirenes die nu het minimale geluidsniveau niet halen (soms ook door slechte inbouw) bij de APK door de mand vallen. Levensgevaarlijk voor hulpverlener en overig verkeer!
Wel jammer dat er geen expliciete regeling is opgenomen voor intersection warning. Flitsers in de grille is mooi, maar als je met een voorrangsvoertuig een kruising haaks oprijdt, duurt het even voordat de andere weggebruikesr je zien en het blauwe licht kan waarnemen. De "neus" van het voertuig steekt namelijk als eerste uit. Daklicht zie je pas als voertuig halverwege de kruising is.
In Zweden, UK, USA wordt al veelvuldig gebruik gemaakt van een extra set flitslampen op het spatbord, welke in ieder geval de opvallendheid bij kruisingen vergroot.
Groeten, Ruud