Met de invoering van de nieuwe richtlijnen voor ‘optische en geluidssignalen’ komt er een einde aan het tijdperk dat voertuigen van verschillende hulpdiensten aan hun geluid te herkennen zijn. De huidige regeling is meer dan tien jaar oud en is nodig aan vervanging toe. De belangrijkste veranderingen als gevolg van de nieuwe regeling hebben betrekking op de eisen die worden gesteld aan de lichtarmaturen en sirene-installaties. Dit zal ook de voor het publiek meest zichtbare en hoorbare verandering zijn.
Kort samengevat; alle voorrangsvoertuigen zijn verplicht om een gecertificeerde set lichtarmaturen (zwaailichten, flitslichten, lichtbalk) te voeren, in de vastgestelde kleur donkerblauw. Nieuw is dat ook een geel zwaai- of flitslicht verplicht wordt gesteld. Vooral voor de politie en de ambulance is dit ingrijpend, omdat de meeste voertuigen van die diensten nu nog niet over zo’n geel zwaailicht beschikken. Zowel het blauwe als het gele zwaailicht dient rondom zichtbaar te zijn.
En dan het hoorbare deel van de vernieuwing. Mede op advies van TNO is een nieuwe standaard voor de sirene ontwikkeld, die een einde maakt aan alle verschillende toonhoogtes die tot dusver worden gebruikt. Er is nadrukkelijk gekozen voor een tweetonig signaal, omdat dit type sirene niet alleen in Nederland, maar ook in veel andere Europese landen het meest herkenbaar is als sirene voor hulpverleningsvoertuigen.
De wisselfrequentie mag worden versneld ter verhoging van de attentiewaarde, bijvoorbeeld bij het naderen van kruisingen. Zowel luchthoorns als elektronische geluidsgevers moeten een signaal, bestaand uit een lage toon van 375 Hertz en een hoge toon van circa 500 Hertz, produceren. De keuze voor een tweetonige sirene betekent dat de nu nog gebruikte drietonige sirene in de ambulancesector gaat verdwijnen.
Om de hoorbaarheid in het steeds drukker wordende verkeer te verbeteren, wordt ook het geluidsvolume aangepakt. Het volume overdag moet minimaal 110 dB bedragen. ’s Nachts, als het verkeersbeeld rustiger is, mag het ietsje minder zijn, minimaal 100 dB. Een geruststelling voor de slapende burgers
.