Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 358633 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #280 Gepost op: 13 januari 2009, 13:37:35
Hallo,


Het is allemaal niet zo spectaculair met die nieuwe sirene...
Lage toon 375 Hz, Hoge toon 500 Hz, oftewel exact dezelfde toonsoorten als de Duitse DIN 14620 voor hulpdiensten....alleen is in NL een versneller toegestaan, in Duitsland niet.

Het voertuig in het filmpje voldoet niet aan de eisen voor de nieuwe signaalverlichting:
Maximaal 1 set secundaire signaalverlichting (lees: bumperflitsers)
En de bouwhoogte staat voorgeschreven, de flitsers op het voertuig zijn te laag gemonteerd.

Groeten, RL


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #281 Gepost op: 13 januari 2009, 16:23:33
Zal ik je nog is wat mooiers vertellen, ze rijden al een tijdje in deze autotjes...dus toen mochten ze hlemaal nog geen secundiare verlichting hebben ::)...


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #282 Gepost op: 15 januari 2009, 00:21:45
Ik heb niet alles doorgelezen, maar heb 1 vraag. De bekende martinhoorn, gaat die ook verdwijnen uit het straatbeeld? :'(  'k vind deze namelijk luid en duidelijk genoeg,.. als ik thuis zit en de wind staat mijn richting op kan ik de brw aan de andere kant van het dorp horen vertrekken v/a kazerne


Deze( let niet op de film zelf, is niet door mij gefilmt O0):


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #283 Gepost op: 15 januari 2009, 15:57:35
tja hij voldoet nog niet aan de nieuwe regelgeving, dus zal hij ook wel weg gaan.
de martin horn zit op ongeveer 440/585 Hz.
Nemo me impune lacessit


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #284 Gepost op: 15 januari 2009, 20:27:23
Ambulance, politie en brandweer krijgen zelfde geluid

Nieuwe brandweerauto's, ambulances en politiewagens rijden vanaf 1 maart met hetzelfde geluid. Een tweetonige hoorn, die luider klinkt dan de huidige sirenes. Dit moet hulpverleningsdiensten beter herkenbaar maken.

Eisen waaraan de kwaliteit van sirenes getoetst kan worden, waren er niet. Laat staan dat deze gecontroleerd werden. De meeste ambulances hebben nu een drietonige hoorn, politie en brandweer een tweetonige. Maar er rijden ook ambulances rond met anders klinkende sirenes. Zoals de Amerikaanse ziekenwagen met Engels alarm in Drenthe. Dat verandert.

TNO heeft de nieuwe sirene ontwikkeld. Gekozen is voor een tweetonige hoorn voor alle hulpverleningsdiensten. Het geluid van een ambulance is straks hetzelfde als dat van een politiewagen of brandweerauto. De tweetonige hoorn wordt het meest herkend, zo blijkt uit onderzoek. Voor de techneuten: de sirene heeft een lage toon van 375 hertz en een hoge toon van 500 hertz. De wisselfrequentie mag versneld worden om de attentiewaarde te vergroten, bijvoorbeeld bij het naderen van kruisingen. Het volume van de sirene gaat iets omhoog: overdag van 100 naar minimaal 110 decibel bedragen, 's nachts minimaal 100 decibel.

Behalve andere sirenes zijn nieuwe ambulances, brandweerauto's en politiewagens per 1 maart ook verplicht gecertificeerde zwaailichten in de voorgeschreven donkerblauwe kleur te voeren. Daarnaast komt er een geel en groen zwaailicht op de voertuigen. De meeste politiewagens en ambulances hebben die nu niet. Voor oudere ambulances, politiewagens en brandweerauto's geldt een overgangsperiode van vijf jaar .

Voor het voeren van de nieuwe sirene en zwaailichten zijn gedragsregels per hulpdienst opgesteld. Zo moet er sprake zijn van levensgevaar, kans op grote schade aan gebouwen of goederen of rechtsordeverstoringen. De nieuwe regels moeten het excessief gebruik van blauwe zwaailichten op de plek van een ongeval terugdringen. Een zee van zwaai- en knipperlichten leidt bestuurders af en zaait verwarring. Vooral bij slecht weer, zo leert onderzoek. Straks mag alleen het eerst aangekomen voertuig het blauwe zwaailicht voeren. Andere wagens mogen indien nodig alleen het gele zwaailicht laten draaien. Het commandovoertuig mag groen licht voeren.

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article4266199.ece/Ambulance_politie_en_brandweer_krijgen_zelfde_geluid


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #285 Gepost op: 16 januari 2009, 01:38:38
Vond dit op youtube...


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #286 Gepost op: 16 januari 2009, 02:14:11
Hallo,


Het is allemaal niet zo spectaculair met die nieuwe sirene...
Lage toon 375 Hz, Hoge toon 500 Hz, oftewel exact dezelfde toonsoorten als de Duitse DIN 14620 voor hulpdiensten....alleen is in NL een versneller toegestaan, in Duitsland niet.

Het voertuig in het filmpje voldoet niet aan de eisen voor de nieuwe signaalverlichting:
Maximaal 1 set secundaire signaalverlichting (lees: bumperflitsers)
En de bouwhoogte staat voorgeschreven, de flitsers op het voertuig zijn te laag gemonteerd.

Groeten, RL



ik ben nog eens even in het verhaal gedoken en kwam tot de volgende conclusie, tenzij mijn bronnen het ook niet weten.

de 14620 is de duitse norm voor wat het licht aangaat en de 14610 de norm hoe het geluid afgehandeld dient te worden, er staat dus geen expleciete toon hoogte in.
zou dit wel zo zijn (ik kan de normen niet doorlezen, ze vragen veel te veel geld voor de normbladen en heb ze niet op het internet kunnen vinden.) dan zijn veel produkten die claimen dat ze din 14610 goedgekeurd zijn, terwijl ze helemaal geen toon op wekken.

de din 41610 handeld over:
                        grondfrequenties
                        klank
                        geluidsdruk
                        geluidsspectrum
                        vermogensopname
                        werking in de werkomgeving (wat daar onder verstaan mag worden)

nu wil het geval dat er duitse merken zijn die 2 normen hanteren, de stads norm 410/547Hz en de buiten de bebouwde kom norn
362/483Hz, maar vergelijkbaar met de muziek noten is dit dus nog steeds geen 375/500Hz.

wel is al sinds jaar en dag nog steeds de claxons leverbaar (de ouderwetse taa/tuu ) en wel in de tonen 375/500Hz.

het onderzoek van TNO (ik heb het complete rapport) heeft zoals afgelopen week op o.a. RTL toegelicht en te zien o.a. gebruik gemaakt van een 3-tal merken die als voorbeeld hebben gestaan in het onderzoek, daarnaast hebben ze zich uiteraard verdiept in wat er zoal meer te koop is (het moet uiteindelijk ook nog gemaakt kunnen worden).

het onderzoek heeft zich op meer facceten uitgeweidt, niet alleen op de toonhoogte en geluissterkte.

in het tv item werd onderandere de geluidsdruk vergeleken met werkomgeving, drilboor en als hoogste norm het knallen van vuurwerk.
dit laatste is relatief, wat is hard vuurwerk, ik ben vergeten dit jaar met mijn dB meter naar buiten te gaan.
wat ik vroeger heb moeten leren is dat 125dB te vergelijken is met het starten van een straaljager, nou zijn ze toen vergeten om er een afstand bij te noemen, maar dit lijkt mij inderdaad veel harder dan ons consumentenvuurwerk van tegenwoordig.

al met al is er een advies uit gekomen waar ik mij wel in kan vinden met uitzondering van de 125dB grens, die vindt ik toch wel te hard.

bovendien al die verhalen in de pers heeft natuurlijk ook wel een doel, er wordt gehoopt dat alles snel geaccepteerd wordt en snel overgaat, of dit gaat lukken weet ik nog niet zo net, denk aan bestaande voorraden, auto's die langer dan de 5jaar overgangstijd mee gaan, en dan kan er wel gesteld worden je moet nu extra investeren en overgaan op dat oude voertuig, ik zie de bui al hangen.
bovendien wie gaat controleren en wie gaat handhaven.

boven dien is de zwakste schakel net als bij een audio installatie de luidspreker, als er 4 op het dak moeten om aan de geluidsdruk te komen gaat accut de ARBO op zijn achterste benen staan, dan maar 4 achter de gril, past dat wel en dan gaat er evengoed een boel verloren, meer dan op het dak gemonteerd.

met 1 luidspreker wordt gemiddeld 106dB gehaald, maximaal wat ik tot nog toe heb kunnen meten 113dB.
doe ik dit met 2 luidsprekers dan komt er (op 7 meter en niet zoals de duitsers meten op 3,5 meter) 3dB bij mits de versterker dit aan kan. (op 3,5 meter zou dit 6dB zijn)

even uitgaande van 113+3=116dB, we praten dan wel over een 200watt versterker (niet op het labeltje maar echt weergegeven), willen we het geluid nog 1 maal verdubbelen dan zullen we er 2 luidsprekers bij moeten monteren, maar ook zorgen dat de versterker 400watt kan leveren, en bij mijn weten zijn die er nog niet, dan zouden we pas komen tot 116+3= 119dB.(ook dan gaan mijn oren al er pijn doen als ik op de fiets zit en de brandweer mij passeerd)

de luidsprekers die in de test gebruikt zijn halen dit zeker niet ik heb ze alle 3 in mijn bezit samen met nogal wat versterker/sirenes
sommige de oude tonen en een aantal de 375/500Hz.

zo dit verhaal is lang genoeg, voor de duidelijkheid zoals ik al eerder schreef ik ben voorstander van deze oplossing, maar zie nog wel wat haken en ogen.

dat zelfde geld ook voor het licht maar daarover later mischien nog eens.
Nemo me impune lacessit


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #287 Gepost op: 16 januari 2009, 13:38:35
Vond dit op youtube...


Die is al een keer in dit topic gepost... dit is NIET de "nieuwe" sirene...
(FF offtopic) Overigens lijkt het me echt een defect of op een verkeerde manier geplaatst... want dit klinkt echt niet goed (einde offtopic)


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #288 Gepost op: 16 januari 2009, 14:48:22
UMCG ambulancezorg wil nieuwe sirene niet
GRONINGEN - UMCG Ambulancezorg in Groningen heeft grote bezwaren tegen de nieuwe tweetonige sirene, waarmee de ziekenwagens binnenkort moeten worden uitgerust.

De hulpverleners moeten zich aanpassen aan andere Europese landen, zodat de hulpdiensten overal gelijke waarschuwingstonen hebben. Volgens een woordvoerder van de Groninger ambulancedienst zien automobilisten meer noodzaak om voor een ambulance te stoppen dan voor andere hulpverleners. Dat kan ook omdat de ambulance is te herkennen aan een drietonige hoorn. Als er straks geen onderscheid meer te horen valt, vreest Ambulancezorg dat minder automobilisten aan de kant zullen gaan.

De wetgeving in Nederland is al aangepast en zou vanaf 1 januari al moeten gelden, maar de invoering is uitgesteld, waarschijnlijk tot juni. Dat geeft de ambulancediensten de tijd om zich beter te informeren over de tweetonige hoorn. Het idee achter de vernieuwing is dat de huidige sirenes niet genoeg doordringen in de goed geïsoleerde auto's van tegenwoordig. Door luidere en lagere tonen zouden dat probleem verholpen moeten zijn. Ook worden de lichten en reflectoren vervangen om de wagens meer te laten opvallen.  (bron, met 2 geluidsfragmenten: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=78675)

Ook een item hierover op RTV Drenthe: http://www.rtvdrenthe.nl/761e2b9b-2602-4484-98bd-7f9c0000bf01.aspx?NewsID=31591


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #289 Gepost op: 16 januari 2009, 17:22:07
Nou nou, hoe zo kortzichtig. Als je die stukje van RTV Noord en Drenthe beluisterd. Eens met een onderzoek alleen willen toch een andere toon....... zeg dan gewoon dat je het er niet mee eens bent. Verder zou het eens goed zijn dat al die mensen van hun eilandjes afstappen. Nu een landelijk besluit...... iedereen houd zich eraan. Als iets is uitgetest door TNO waarom zou het dan in Drenthe of Groningen niet werken. Moet je eens kijken als er voor alles een uniforme regeling geldt wat een geld dat scheelt. Zelfde met alle hulverleningsvoetuigen. 1 type met 1 uitvoering. Die kun je dan bestellen en anders niet. Waarom moet altijd ieder korps/unit/groep/gemeente weer wat anders.

Begreep dat het bij de nieuwe aanbesteding van de politie..... waaraan nu al weer wordt gewerkt, eindelijk ook een standaard indeling en uitrusting wordt geleverd.