alle onderzoeken ten beste, ik denk dat het plaatsen van meer licht op een voertuig alleen maar bij draagt aan de zichtbaarheid.
een ambu met rondom licht en eventueel wit/rood/amber en blauw neem je sneller waar dan met 1 zwaailamp voorop.
wat kan het bezwaar zijn tegen meer licht, behalve de kosten dan.
je hoort geluid, dan ga je met je ogen op zoek, moet je zelf aan de kant of komt hij van rechts of links.
des te eerder je het voertuig opmerkt, des te eerder kan je je weer concentreren op je eigen rijgedrag, en anticiperen op wat er van jou verwacht wordt in deze situatie.
dat er enige regelmaat in de opbouw zit is wel beter want het is ook weer zo dat overdaad schaad, je zal maar enige minuten achter zo'n flitsende ''kerstboom'' aan moeten rijden, loop je nog kans om verblind/gedesorienteerd te worden.
het lijkt of het een het ander tegen spreekt,maar als je naar een motor kijkt, die heeft aan de voorkant weinig oppervlak om voldoende blauw aan te brengen en als je dit dan uitbreid met leds in de spiegels is dit zeker geen overdaad.
er kan natuurlijk zelf onderzoek worden gedaan (door de overheid) en we kunnen natuurlijk (wat ook zeker gedaan zal worden) de onderzoeks resultaten van landen als amerika en bijv. japan mee nemen.
het probleem wat vaak ontstaat is dat meer mensen uiteraard ook meer gedachten hebben, dan kom je in de situatie dat in de onderzoeksgroep mensen plaats nemen die wel een hoge rang hebben maar eigenlijk weinig ervaring op de weg hebben.
zo werd enige jaren geleden het voorstel van 1 set signaalverlichting uitgelegd als 1 zwaailamp, dit was niet correct, toch hebben we daarna en nog steeds maar 1 zwaailamp op het dak gezien, waar desnoods een enkele dakset (1 balk) veel beter zichtbaarheid had gegeven, immers hoe eerder je het voertuig waarneemt, des te eerder kan je de aandacht weer op je eigen weghelft vestigen en zo nodig anticiperen op het naderende hulpverleningsvoertuig.(en dan niet gaan kijken als het incident zich op de andere weg helft afspeelt)
mijns inziens een goede dakset (eventueel rood voor overdag er bij) ondersteund met gril en spiegel flitsers en een bescheiden set op de achterzijde is geen overdaad en bij grotere voertuigen als ambu en brandweer ook nog eens aan de zijkant.
waarom zijn we wel verplicht om amber verlichting aan de zijkant van vrachtauto's aan te brengen en zouden we dit niet doen met de signaalverlichting.
het hoeft geen kerstboom of kermis attraktie te worden maar snel opmerken is toch het doel dacht ik.