Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348079 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #340 Gepost op: 29 januari 2009, 21:08:05
Nee, dat zou ik niet concluderen als ik jou was, niet een logische conclusie in ieder geval! Geen idee of in dat filmpje de nieuwe sirene voorbij komt eigenlijk, zo zomaar kunnen.
Ik zal inderdaad proberen wat op te nemen binnenkort ;)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #341 Gepost op: 29 januari 2009, 21:16:11
Nee, dat zou ik niet concluderen als ik jou was, niet een logische conclusie in ieder geval! Geen idee of in dat filmpje de nieuwe sirene voorbij komt eigenlijk, zo zomaar kunnen.
Ik zal inderdaad proberen wat op te nemen binnenkort ;)

En hoe kun jij hem dan hebben? Dat geluidsfragment kennen we inmiddels wel...


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #342 Gepost op: 29 januari 2009, 21:20:36
zoals de nieuwe regelgeving omschrijft/stelt zijn er nog steeds meerdere variaties mogelijk, zelfs een aangepaste martin horn zou nog binnen regelgeving passen.
bovendien wordt per sirene voor een groot deel de klank bepaald door de gebruikte luidspreker.

een ding is zeker het zal voor ieder voertuig een 2-toon worden (ongeveer 375/500Hz) en behoorlijk hard, overdag moeten ze immers aan de minimum eis van 110dB voldoen.

door dat ieder merk zijn eigen luidspreker toepast en uiteraard ook zijn eigen software heeft, zullen we nog steeds veel verschillende sirenes horen en blijven horen, zo mag het tremolerend/vibrato effect worden toegepast.( de ziekenauto sirene van Wandel en Golterman varieerd het meest, dit kan ook voor de 2-toon en de toegepaste sirene in Rotterdam varieerd een stuk minder, lijkt het meest op de oude Pogo-sirene, zoals zij dit ook wensten)

m.a.w. het wordt heus niet saai, wel lawaaig.
Nemo me impune lacessit


Gast

  • Gast
Reactie #343 Gepost op: 29 januari 2009, 21:23:03
Dat geluidsfragment kennen we inmiddels wel...

Nee, het gaat niet om het "inmiddels bekende fragment", een beetje goede lezer had al tweemaal kunnen extraheren dat ik zelf de geluidsopnames maken zal. Beter lezen dus  ;)

En hoe kun jij hem dan hebben?
Nieuwsgierig aagje dat je bent.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #344 Gepost op: 29 januari 2009, 21:25:58
Een in elkaar gezet filmpjes van hoe het ongeveer zou moeten klinken...



zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #345 Gepost op: 29 januari 2009, 21:31:46
dit is inderdaad een heel goede benadering en zou zo maar mogen, de geluidssterkte is zo niet te beoordelen maar dat is te vergelijken met de luidheid van een dubbele martin horn zoals die vaak op de brandweerauto's worden toegepast.
Nemo me impune lacessit


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #346 Gepost op: 29 januari 2009, 21:40:11
Zou zo maar mogen MAAR deze (TNO sirene) wordt niet verplicht zoals velen denken, al komt het zo over in de media.

Wat enkel verplicht wordt (voor geluid) is dat de toonhoogtes ongeveer tussen de 375/500 Hz moeten zitten en een min en max aantal decibellen, en natuurlijk de 2-toon voor de Ambulance.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #347 Gepost op: 29 januari 2009, 21:46:10
ik kwamvanmorgen een politieauto met prio tegen volgens mij die de nieuwe sirene had...
moet de kmar en militaire ambu's ook aan deze sirene eis voldoen?


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #348 Gepost op: 29 januari 2009, 21:58:38
Zou zo maar mogen MAAR deze (TNO sirene) wordt niet verplicht zoals velen denken, al komt het zo over in de media.

Wat enkel verplicht wordt (voor geluid) is dat de toonhoogtes ongeveer tussen de 375/500 Hz moeten zitten en een min en max aantal decibellen, en natuurlijk de 2-toon voor de Ambulance.

ha die Roy,

vergeet ook de tijdsintervallen, versnellen, het bereiken van de minimale geluidssterkte tussen de 10 en 100 ms na het inschakelen, wat een wial en yelpachtig geluid uitsluit.
 de eenparigheid van de wisselfrequentie binnen de 0,5 en 5 Hz, al met al veel variatie mogelijkheden wat ook een diversieteit van sirenes te weg zal brengen.

ook het feit dat er staat ongeveer 375/500Hz anders zou het tremolerend/vibrerend effect (trillend oftewel kleine frequentie variatie) niet zijn toegestaan.
Nemo me impune lacessit


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #349 Gepost op: 1 februari 2009, 13:13:15
dus deze sirenes zijn dan ook nog toegestaan? (mits uiteraard voldaan wordt aan 375/500hz, 110dB, etc.)


http://nl.youtube.com/watch?v=nsW3Yb8Jz6A