Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348095 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #400 Gepost op: 23 februari 2009, 20:05:34
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/2/23/230209_sirenes.html

Onderaan een filmpje van de nieuwe sirene zoals Visser 'm opbouwt!

Hehe, alle speculatie ten einde.. :). Maar, in het zelfde item wordt gesproken over '' dezelfde donker blauwe zwaailichten''. In hoeverre is dat een wijziging ten opzichte van de huidige situatie of is dit een nogal onnodige toevoeging van de journaliste? De manier zoals het nu werd omschreven klonk het als een nieuwe kleur in mijn ogen. Maar dat is volgens mij niet het geval, toch? Ik refereer dus niet aan het aantal en de plaatsing.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #401 Gepost op: 23 februari 2009, 22:43:30
Maar die toon komt dan blijkbaar wel op de nieuwe ambulances als zijnde tweetoon.
Deze auto is namelijk splinternieuw.

tonen komen niet overeen met 375/500Hz dus ik denk het niet.
Nemo me impune lacessit


112Duiven

  • Gast
Reactie #402 Gepost op: 23 februari 2009, 23:52:29
in dat filmpje op de site hoor je een brandweerwagen met een 3toon voorbij komen haha. leuk om zo een duidelijk standpunt te maken.
het is bij 1:00


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #403 Gepost op: 24 februari 2009, 00:16:13
Die 2-toon uit het Youtube filmpje klinkt wel beduidend lager en anders dan die uit het NOS journaal stukje.
Als ze consequent zijn dan zou zo`n verschil niet mogen bestaan, mischien hebben ze als proef zo`n MMT 2-toon op een spiknieuwe Ambulance geschroefd?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #404 Gepost op: 27 februari 2009, 14:53:40
Via de link van dit artikel zijn enkele sirenes te beluisteren

Nieuwe sirenes vanaf volgende week door Brabant
donderdag 26 februari 2009 | 12:32 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 27 februari 2009 | 08:20

Tekstgrootte  
 
De sirenes van politieauto's, brandweervoertuigen, ambulances en andere hulpverleningsdiensten worden vervangen door een nieuwe tweetonige hoorn. ANP Photo

Beluister de oude én de nieuwe sirene

TILBURG - In Tilburg rijdt al vanaf komende week een brandweerbusje met een gloednieuwe sirene. "We nemen toevallig volgende week een nieuw personenbusje in gebruik", zegt een woordvoerder van de Tilburgse brandweer.


"En die is uitgerust met de nieuwe sirene." In Den Bosch en omstreken gaat waarschijnlijk eind april, begin mei, de eerste politieauto met het nieuwe alarmgeluid rijden. De komende jaren moeten alle (nieuwe) voertuigen van brandweer, politie en ambulancediensten dezelfde nieuwe sirene krijgen.



Reden: personenauto's raken steeds beter geďsoleerd, waardoor bestuurders hulpverleners steeds minder goed horen. De tweetonige sirene dringt beter door in auto's en het minimale volume wordt ook nog eens verhoogd: van 100 naar 110 decibel.

Naast de sirene moeten de auto's ook allemaal gaan voldoen aan de nieuwe 'licht-eisen' (zwaailichten, flitslichten en lichtbalk).

De sirene wordt vanaf 1 maart ingevoerd, volgende week dus. Alle voertuigen moeten voor 1 januari 2014 zijn aangepast. "We gaan niet allerlei kunstgrepen uithalen om een belletje of toetertje toe te voegen aan de huidige apparatuur", zegt een woordvoerder van de politie Brabant Noord. "Vanaf dit moment krijgen alle nieuwe wagens die binnenkomen, automatisch de nieuwe sirene. De eerste nieuwe auto gaat vanaf eind april rijden." Dat gaat het politiekorps Midden- en West-Brabant ook doen, maar die moet toch nog wel 'zo'n 170 voertuigen, inclusief motoren' aanpassen die niet voor 2014 zijn afgeschreven.

Wanneer de eerste politieauto's door de Bommelerwaard gaan rijden, kon een woordvoerder van het politiekorps Gelderland-Zuid gisteren niet zeggen. "We gaan onze wagens niet ombouwen. Nieuwe auto's krijgen de nieuwe sirene."



http://www.brabantsdagblad.nl/regios/brabant/4572235/Nieuwe-sirenes-vanaf-volgende-week-door-Brabant.ece


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #405 Gepost op: 27 februari 2009, 15:44:54
Groot gelijk dat ze de oude niet ombouwen, er komt een nieuwe regel, dat moet worden uitgevoerd, maar de kosten voor het ombouwen komen dan wel weer voor rekening van korps of dienst, alsof ze allemaal zitten te wachten op zulke kosten  :-\ persoonlijk vind ik het toch al een slechte zaak dat alle sirene's de zelfde worden en we zo de herkenbaarheid kwijt raken.  :(
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


ruben08116

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 316
Reactie #406 Gepost op: 1 maart 2009, 13:48:47
Nou het is 1 maart ik ben benieuwd! :D


sylvester1986

  • Gast
Reactie #407 Gepost op: 2 maart 2009, 01:58:13
De nieuwe sirene is dus op www.youtube.nl te horen in het filmpje : UMCG wil nieuwe sirene niet, verder hoor je zelfs dat er ambulance met Engelse sirene rijdt in groningen als proef :P


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #408 Gepost op: 2 maart 2009, 12:29:25
Dit filmpje dus:



sylvester1986

  • Gast
Reactie #409 Gepost op: 2 maart 2009, 12:53:50
Precies  O0
Vind die Engelse toon ook wel wat hebben btw