De gedachte achter de nieuwe sirene is dat hij beter doordringt in auto's. Ik kan me bedenken dat dit dan een vervelende bijkomstigheid is. In een auto zit je nog enigzins beschermd maar op een motor sta je letterlijk en figuurlijk bloot aan het geluid. Lijkt mij erg onplezierig voor de motorrijders onder de hulpdiensten.
Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.
Het is een heel eenvoudig rekensommetje, de nieuwe sirene moet op 7 meter afstand een geluidsdruk leveren overdag van tenminste 110 dB.
Iedere halvering van de afstand doet het geluid toenemen met 3 dB m.a.w op 7meter 110 geeft 113 op 3,5 meter en 116 op 1,75 meter.
De motorrijder zit met zijn oren op 1,5 tot 1,75 meter vanaf de luidsprekers, dit zou dus ongeveer 116 dB kunnen zijn.
Alleen de helm dempt wat en zijn gehoor bevindt zich achter de luidsprekers, deze stralen naar voor.
Een veilige werk omgeving was meen ik 85 dB, 100 dB het geluid van een symfonie orkest en de pijngrens ligt op 120 dB.
De pijngrens is afhankelijk van de frequentie, 275 Hz ligt net even boven de 120 dB en 500Hz dicht bij de 125 dB, in ogenschouw genomen dat 3 dB meer al een verdubbeling van de geluidsdruk is .
De risico grens echter licht voor 275 Hz als wel voor 500 Hz dus rond de 85 dB