Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348093 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #410 Gepost op: 2 maart 2009, 14:09:04
De 3 tonige hoorn werd door de GG&GD Amsterdam al in 1937 !!! als proef op de ziekenwagens gebruikt,  72 jaar geleden.... :o


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #411 Gepost op: 2 maart 2009, 15:13:25
Het valt mij op dat in geen van de verschillende televisieuitzendingen de nieuwe signalen correct worden weergegeven. Kenmerkend is de lagere toon, die beter hoorbaar zou zijn. Deze heb ik nog in geen enkele televisieuitzending gehoord, maar wel op straat. In Den Haag hoor je altijd sirenes en ik heb al verschillende keren de nieuwe signalen kunnen waarnenem.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #412 Gepost op: 2 maart 2009, 19:46:37
Het valt mij op dat in geen van de verschillende televisieuitzendingen de nieuwe signalen correct worden weergegeven. Kenmerkend is de lagere toon, die beter hoorbaar zou zijn. Deze heb ik nog in geen enkele televisieuitzending gehoord, maar wel op straat. In Den Haag hoor je altijd sirenes en ik heb al verschillende keren de nieuwe signalen kunnen waarnenem.

Over Den Haag gesproken. Vanmiddag heb ik een stukje uitleg gehad van een medewerker van TM-CS uit Apeldoorn, leverancier van zwaailichten en sirenes voor de hulpdiensten. Zij gaf aan dat er motorrijders van de politie in Den Haag hebben geklaagd over de nieuwe sirene. Met name als ze langer achter elkaar met de sirene moesten rijden voelden zij zich onprettig. Dit zou met name komen door het volume en de lage frequentie van het geluid.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #413 Gepost op: 2 maart 2009, 22:48:55
Over Den Haag gesproken. Vanmiddag heb ik een stukje uitleg gehad van een medewerker van TM-CS uit Apeldoorn, leverancier van zwaailichten en sirenes voor de hulpdiensten. Zij gaf aan dat er motorrijders van de politie in Den Haag hebben geklaagd over de nieuwe sirene. Met name als ze langer achter elkaar met de sirene moesten rijden voelden zij zich onprettig. Dit zou met name komen door het volume en de lage frequentie van het geluid.

Daar is in 2005 al over gesproken met de opdrachtgever van het TNO onderzoek wat mede aanleiding moet zijn geweest voor dit onderzoek.
Alleen de zin ''denk aan fietsers en voetgangers'' komt in het rapport terug.
Ik denk dat dit een goede zaak is voor de ARBO.

Bij ons werd altijd gezegd dat een sirene pas hard genoeg is als je hem in je buik kon voelen, of dit wijs is weet ik niet, daar hebben we TNO voor denk ik.
Nemo me impune lacessit


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #414 Gepost op: 2 maart 2009, 23:20:19
Daar is in 2005 al over gesproken met de opdrachtgever van het TNO onderzoek wat mede aanleiding moet zijn geweest voor dit onderzoek.
Alleen de zin ''denk aan fietsers en voetgangers'' komt in het rapport terug.
Ik denk dat dit een goede zaak is voor de ARBO.

Bij ons werd altijd gezegd dat een sirene pas hard genoeg is als je hem in je buik kon voelen, of dit wijs is weet ik niet, daar hebben we TNO voor denk ik.

De gedachte achter de nieuwe sirene is dat hij beter doordringt in auto's. Ik kan me bedenken dat dit dan een vervelende bijkomstigheid is. In een auto zit je nog enigzins beschermd maar op een motor sta je letterlijk en figuurlijk bloot aan het geluid. Lijkt mij erg onplezierig voor de motorrijders onder de hulpdiensten.

Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #415 Gepost op: 3 maart 2009, 00:53:57
De gedachte achter de nieuwe sirene is dat hij beter doordringt in auto's. Ik kan me bedenken dat dit dan een vervelende bijkomstigheid is. In een auto zit je nog enigzins beschermd maar op een motor sta je letterlijk en figuurlijk bloot aan het geluid. Lijkt mij erg onplezierig voor de motorrijders onder de hulpdiensten.

Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.

Het is een heel eenvoudig rekensommetje, de nieuwe sirene moet op 7 meter afstand een geluidsdruk leveren overdag van tenminste 110 dB.
Iedere halvering van de afstand doet het geluid toenemen met 3 dB m.a.w op 7meter 110 geeft 113 op 3,5 meter en 116 op 1,75 meter.
De motorrijder zit met zijn oren op 1,5 tot 1,75 meter vanaf de luidsprekers, dit zou dus ongeveer 116 dB kunnen zijn.
Alleen de helm dempt wat en zijn gehoor bevindt zich achter de luidsprekers, deze stralen naar voor.

Een veilige werk omgeving was meen ik 85 dB, 100 dB  het geluid van een symfonie orkest en de pijngrens ligt op 120 dB.

De pijngrens is afhankelijk van de frequentie, 275 Hz ligt net even boven de 120 dB en 500Hz dicht bij de 125 dB, in ogenschouw genomen dat 3 dB meer al een verdubbeling van de geluidsdruk is .
De risico grens echter licht voor 275 Hz als wel voor 500 Hz dus rond de 85 dB
Nemo me impune lacessit


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #416 Gepost op: 6 maart 2009, 18:09:57
Ik blijf het toch bijzonder vinden dat men in NL nu de sirene gaat aanpassen naar een nieuwe twee toon, terwijl ze hier in Noord-Amerika waar ik woon juist ambulances aan het uitrusten zijn met de traditionele Nederlandse Ambulance 3-toon  ??? (Van de normale Amerikaanse sirene)


112Duiven

  • Gast
Reactie #417 Gepost op: 6 maart 2009, 20:52:21
heb je dr al 1 op film staan ? ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #418 Gepost op: 8 maart 2009, 01:22:07
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #419 Gepost op: 8 maart 2009, 10:54:42
Voor zover het hoorbaar is in dat filmpje: lijkt wel een beetje op de oude toeters van de Rotterdamse Transporters (dat ontzettend harde en duidelijke geluid wat uit die grote witte toeters op het dak kwam).
greetz,  Enrique