Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348091 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #420 Gepost op: 8 maart 2009, 23:25:48
Nou niet slecht toch, klinkt nogal duits. (Voor zover hoorbaar in deze twee seconden)...


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #421 Gepost op: 9 maart 2009, 22:58:30
Maatvoertuigen voor Utrechtse Brandweer

UTRECHT - Tijdens de officiële heropening van de brandweerkazerne in De Meern zijn afgelopen weekend vier nieuwe tankautospuiten in gebruik genomen.
De auto’s zijn bestemd voor de brandweerposten in Zuilen, Vleuten, Leidsche Rijn en De Meern.

De indeling en opbouw van de brandweerauto’s is in nauw overleg met de medewerkers van de brandweer gemaakt. De wagens hebben bijvoorbeeld een nieuw digitaal routenavigatiesysteem. Hierbij komen de meldingen vanuit de centrale meldkamer direct op het voertuig binnen en berekent de computer de route automatisch naar de brand. Dit levert een tijdwinst op, omdat er niet meer handmatig een route moet worden ingevoerd en opgezocht.

De voertuigen zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik binnen de stad Utrecht. Door de kleine draaicirkel is het mogelijk door de nauwe straatjes van de binnenstad van Utrecht te manoeuvreren.

Ook zijn de wagens voorzien van de nieuwe optische en geluidssignalen zoals die vanaf 1 januari 2009 gelden. Alle voertuigen van de hulpdiensten in Nederland moeten binnen vijf jaar aan deze maatstaven voldoen. Andere innovaties op de nieuwe wagens zijn LEDverlichting, nieuw hydraulisch redgereedschap, een achteruitrijdcamera en camera voor de ‘dode hoek’ van de chauffeur.

Eind 2009 zullen 9 van de 12 tankautospuiten van de Utrechtse brandweer vervangen zijn.

bron: www.ad.nl
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #422 Gepost op: 10 maart 2009, 14:14:15
Maatvoertuigen voor Utrechtse Brandweer

Ook zijn de wagens voorzien van de nieuwe optische en geluidssignalen zoals die vanaf 1 januari 2009 gelden. bron: www.ad.nl

Brandweer neemt nieuwe voertuigen in gebruik zaterdag 7 maart 2009 17:06 uur - RTV Utrecht

Uitgebreid geluidsfragment: Brandweer neemt nieuwe voertuigen in gebruik

UTRECHT - Brandweer Utrecht heeft zaterdag vier nieuwe tankautospuiten (TAS) in gebruik genomen. De posten De Meern, Zuilen, Vleuten en Leidsche Rijn zullen de nieuwe tankautospuiten gaan gebruiken.

De voertuigen zijn speciaal ontwikkeld voor inzet binnen de stad Utrecht omdat ze geschikt zijn om door de nauwe straatjes van de binnenstad te manoeuvreren. Ook voldoen de voertuigen aan de EURO 5 milieunorm waarbij het maximaal toegestane uitstoot van uitlaatgassen in de binnenstad is vastgesteld.

Eind 2009 zullen negen van de twaalf tankautospuiten van de Utrechtse brandweer vervangen zijn.
Samen sterk in de hulpverlening!


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #423 Gepost op: 10 maart 2009, 15:06:31

UTRECHT - Brandweer Utrecht heeft zaterdag vier nieuwe tankautospuiten (TAS) in gebruik genomen. De posten De Meern, Zuilen, Vleuten en Leidsche Rijn zullen de nieuwe tankautospuiten gaan gebruiken.

De voertuigen zijn speciaal ontwikkeld voor inzet binnen de stad Utrecht omdat ze geschikt zijn om door de nauwe straatjes van de binnenstad te manoeuvreren. Ook voldoen de voertuigen aan de EURO 5 milieunorm waarbij het maximaal toegestane uitstoot van uitlaatgassen in de binnenstad is vastgesteld.

Eind 2009 zullen negen van de twaalf tankautospuiten van de Utrechtse brandweer vervangen zijn.



Zijn dit werkelijk de nieuwe sirenes? Om eerlijk te zijn hoor ik geen enkel verschil met de oude. Met andere woorden. Zoveel ophef over eigenlijk helemaal niets afgezien van de -helaas - afgeschafte drietoon voor de ambulancezorg?


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #424 Gepost op: 10 maart 2009, 16:32:44
Ik heb de eerste klachten al gehoord van politieagenten die in de noodhulp rijden en die veel minder vaak met ogs mogen rijden. Zelfs bij meldingen van mensen met zeer dreigende gezondheidsklachten.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #425 Gepost op: 10 maart 2009, 17:34:42
volgens mij heeft deze reaktie niets te maken met de veranderde sirene... kan me vergissen natuurlijk... lijkt mij kolder..dat er voor gezondheidsproblemen (gewoon een prio 1 melding) dat je daar geen ogs rit van maakt maar goed...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #426 Gepost op: 10 maart 2009, 18:20:18
Zijn dit werkelijk de nieuwe sirenes? Om eerlijk te zijn hoor ik geen enkel verschil met de oude. Met andere woorden. Zoveel ophef over eigenlijk helemaal niets afgezien van de -helaas - afgeschafte drietoon voor de ambulancezorg?

Toch lijkt de toonhoogte wel anders ... Zowiezo zijn de sirene´s nieuw voor brandweer Utrecht, zij reden de laatste generatie´s met electrische sirene´s als ik me niet vergis
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #427 Gepost op: 10 maart 2009, 22:56:24
hoog lijkt het zelfde... laag lijkt wel iets lager... en die versneller is een positieve verbetering... goede zaak dus... O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #428 Gepost op: 10 maart 2009, 23:58:21
Als ervaren muzikant moet ik concluderen dat het verschil met de bestaande 2 tonige Martinshoorn niet hoorbaar is.
De beste (brandweer)man in de reportage heeft het over het veranderen van de frequentie, maar eenmaal  ingevoerd in mijn synthesizer ( roland v-synth) is er totaal geen verschil in hoogte, behalve een versnelling.  
Het enige verschil is dat dit signaal begint met een Hoog-laag in plaats van de huidige Laag-hoog.

Trouwens.....  

Tijdens de bezetting waren voertuigen van de Gestapo al uitgerusr met een penetrante 2-tonige hoorn, vooral bedoeld om mensen angst aan te jagen tijdens razzia`s
Mijn overleden vader kreeg altijd een rotgevoel als hij de Brandweer met OGS hoorde rijden......


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #429 Gepost op: 11 maart 2009, 16:56:39
NIEUWE SIRENE VOOR HULPDIENSTEN

MIDDELBURG - De blusauto van de brandweer Koudekerke heeft als eerste in Zeeland de nieuwe tweetonige sirene voor de hulpdiensten. Het voertuig arriveerde vorige week bij de brandweer van de gemeente Veere.

Sinds 1 maart worden alle nieuwe voertuigen van de hulpdiensten voorzien van een tweetonige sirene en extra zwaailichten. De voertuigen van politie, brandweer en ambulance klinken straks allemaal hetzelfde en het geluid van de sirene is beter te horen. De toonhoogte en frequentie van de sirene zijn dusdanig dat de geluidssignalen in goed geïsoleerde auto's ook duidelijk hoorbaar is. De hulpdiensten krijgen voortaan ook een extra set blauwe lichten aan de voorkant, mogen knipperende koplampen voeren en extra richtingaanwijzers gebruiken.

Vanaf 1 januari 2014 moeten alle voertuigen van de politie, brandweer en ambulance zijn voorzien van deze sirene. De brandweer van Koudekerke start vanavond met het inrichten van het voertuig en zal aan het einde van de avond het voertuig in gebruik nemen.



Mét filmpje op http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=10022