om mijn verhaal verder te onderbouwen zal ik proberen uit te leggen hoe eenvoudig te controleren is wat de toon hoogte is.
je kan het geluid van een sirene niet eenvoudig met een frequentieteller meten, ook is het niet eenvoudig om de geluidsdruk te meten.
dit komt doordat de toon te snel van frequentie wisselt en als hij varieert (tremolerend effect) gaat het al helemaal niet.
de juiste methode is alleen door de desbetreffende fabrikant te meten omdat hij de software tijdelijk kan aanpassen en 1 toon gewoon stil kan zetten, frequentie meten en geluidsdruk, en daarna de andere toon het zelfde verhaal.
bij mijn eigen sirenes kan ik dat wel, bij die van de concurent niet, maar....
de tweede methode:
gebruik maken van een toongenerator en een ''oortje'' zoals die bij de portofoons worden gebruikt.
met het ene oor luisteren via het oortje naar de toongenerator en met het andere oor naar de te controleren sirene.
de toongenerator verdraaien net zo lang tot beide oren de zelfde toon horen, frequentie af lezen en constateren of de toon ongeveer 375 of 500 Hz is.(in het filmpje van de ambu van Ruben is de onderste toon ongeveer 412Hz dacht ik mij te herinneren)
bij voorkeur een blokgolf generator met frequentie uitlezing gebruiken.
op deze zelfde manier stemt een muzikant zijn instrument, nou hoef je niet gelijk muzikant te zijn om deze vergelijking te maken, je hoort het snel genoeg je moet alleen even naar 1 toon leren luisteren (het zijn er gelukkig nog maar 2)
mijn dagelijks werk is o.a. het ontwikkelen van sirenes (Research adn Development), zo heb ik in november 2005 kontakt gehad met het ministerie over de huidige sirenes en heb toen mijn op en aanmerkingen geplaatst en hebben we het over verschillende klanken en toonhoogten gehad en met name de geluidsdruk.
daarna heeft het ministerie TNO opdracht gegeven voor een onderzoek waar zij o.a.
een van mijn sirenes als proefmodel hebben genomen.
uiteraard ken ik de resultaten van dit onderzoek en heeft de uitkomst mij niet verbaasd.
er was toen sprake van 300 Hz en 500 Hz en heb toen een versie van 300/500 mee gevegven en een 300Hz en een 500Hz.
uitendelijk is er een keuze gemaakt voor de 375/500Hz wat inderdaan niet ver van de duitse norm af ligt.
de oude sirene was eenvoudig op toon hoogte te controleren omdat dit muziek noten waren, de 375Hz ligt dicht bij de Fis-noot (370 Hz) en de 500Hz in de buurt van de B-toon (493,88 Hz) echter als je deze tonen met volle muziek noten zou vergelijken zal je merken dat ze behoorlijk ''vals'' klingken.
hoop enige duidelijkheid te hebben gegeven, een wellis nietis discussie is voor mij helemaal niet aan de orde en let ook niet op mijn nederlandse taal, ik ben een behoorlijke dislekt, gelukkig heb ik voor officiele stukken altijd wel iemand die mijn verhaal corrigeert en redigeert.
en ja sommige mensen hier op het forum reageren anders naar mij omdat ik al met meerdere koffie heb mogen drinken