.......dus, ORANJE LAMPEN zeggen de wegbebruiker niets en blauwelampen maken dat de weggebruiker opeens wel sociaal kan reageren.
Ofwel blauwe lampen werken veiligheid verhogend
Dat is het verhaal wat ik schets wanneer je goed leest !!
Een deel van je relaas waar ik het niet mee eens ben, ten eerste omdat het een erg generaliserende opmerking is (wellicht vanuit je eigen beleving of ervaring) ten tweede omdat puur qua lichtopbrengst bekeken een oranje lamp te ALLEN tijde meer licht-opbrengst in CandlePower oplevert door de "verplaatsing" van (zichtbaar) licht door een gekleurd lichtdoorlatend oppervlak.
Zet een oranje en blauwe zwaailamp naast elkaar, en zet een oranje en blauwe flitsbalk naast elkaar.
Welke kleur is "feller", inderdaad, de oranje
Wat een weggebruiker ermee doet is individueel! Een oranje lamp op de vluchtstrook zegt MIJ: let op, attentie, "gevaar", hier wordt gewerkt, of, mijn positie kan een gevaar voor JOU betekenen. Blauwe lichten zeggen mij hetzelfde als ik die "
stilstaand" waarneem met het enige verschil dat ik weet dat er een "blauwe hulpdienst" bezig is. Blauwe zwaailichten zonder sirene zeggen mij VERDER niet veel meer dan dat, het is immers zonder sirene/geluidssignalen geen voorrangsvoertuig. Dus, als stilstaand buffervoertuig, in een kakofonie van blauwe zwaailichten verderop is een oranje pit nog niet eens zo'n gek idee als contrast. Maar dat is mijn opvatting.
Ik ben het dus niet met je eens dat blauwe lichten, vanuit het voorgaande relaas (buffervoertuig/stilstaand) veiligheids-verhogend werken, sterker nog, het zou wel eens veiligheids-verlagend kunnen werken..... kijkers naar blauwe lichten.. hee interessant wat is er gebeurd, hoofdje omdraaien terwijl ze doorrijden of ineens snelheid vertragen óm te kunnen kijken.... Hoeveel ongevallen gebeuren er wel niet JUIST door kijkers naar blauwe lichten langs de weg/op de andere rijbanen.