Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348180 keer)

0 gebruikers (en 42 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #520 Gepost op: 17 mei 2009, 15:39:08
Wat zullen we het vertrouwde "Ga Aan De Kant" geluid straks gaan missen van de ambulance.
Ik ben benieuwd of dit nog gevolgen gaat krijgen voor de verkeersveiligheid doordat straks iedere hulpdienst met de 2-toon gaat rijden. Ik hoop het niet.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #521 Gepost op: 17 mei 2009, 15:48:05
wie is we? en waarom zou alles uniform worden?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #522 Gepost op: 17 mei 2009, 15:53:51
@Shave
"We" = Nederland
En volgens mij is men voornemens om dus alle hulpdiensten te gaan voorzien van het gebruik van de 2-toon.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #523 Gepost op: 17 mei 2009, 17:08:58
Wat zullen we het vertrouwde "Ga Aan De Kant" geluid straks gaan missen van de ambulance.
Ik ben benieuwd of dit nog gevolgen gaat krijgen voor de verkeersveiligheid doordat straks iedere hulpdienst met de 2-toon gaat rijden. Ik hoop het niet.


Ik hoor dit verhaal continue voorbijkomen. En ik begrijp eerlijk gezegd niet waar deze vandaan komen. In de meeste landen om ons heen kent men helemaal geen verschil in sirenes tussen ambulances en andere diensten. In Duitsland bijvoorbeeld kun je aan de hand van de sirene niet afleiden of er een ambulance is of een andere hulpdienst in aantocht is. Ze gebruiken allemaal een 2-toon en dan ook nog eens martin-horns en elektronische sirenes door elkaar.

Bij ons in de buurt rijdt een Duitse ambulance 2 à 3 keer per week naar Nederland. Bij spoedgevallen rijdt de oranje/witte wagen gewoon met een 2-toon en de burgers gaan ook gewoon aan de kant. Ik zou dus geen argumenten kunnen bedenken waarom het verkeersbeeld door de uniforme sirene ineens anders zou worden.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #524 Gepost op: 17 mei 2009, 17:09:59
@Shave
"We" = Nederland
En volgens mij is men voornemens om dus alle hulpdiensten te gaan voorzien van het gebruik van de 2-toon.

Dus jij spreekt voor heel Nederland ??? ;)
En zullen er zat zijn die het weinig uitmaakt, ook hulpverleners.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #525 Gepost op: 17 mei 2009, 17:14:58
Nieuwe Golf VI 9204 uit Amsterdam met sirene  :)
http://nl.tinypic.com/player.php?v=ifdcoo&s=5
Ik vind em nog wel meevallen. Zeker in vergelijking met het voorbeelddeuntje van TNO, maar vind de huidige geluidssignalen van de politie in Amsterdam toch "mooier".
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #526 Gepost op: 17 mei 2009, 18:40:30
Dus jij spreekt voor heel Nederland ??? ;)
En zullen er zat zijn die het weinig uitmaakt, ook hulpverleners.

Ok, ok.... Ik kan natuurlijk niet voor heel Nederland spreken dus bij deze... IK ga het missen....  ;)  ;D
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #527 Gepost op: 17 mei 2009, 18:47:52
Ik hoor dit verhaal continue voorbijkomen. En ik begrijp eerlijk gezegd niet waar deze vandaan komen. In de meeste landen om ons heen kent men helemaal geen verschil in sirenes tussen ambulances en andere diensten. In Duitsland bijvoorbeeld kun je aan de hand van de sirene niet afleiden of er een ambulance is of een andere hulpdienst in aantocht is. Ze gebruiken allemaal een 2-toon en dan ook nog eens martin-horns en elektronische sirenes door elkaar.

Bij ons in de buurt rijdt een Duitse ambulance 2 à 3 keer per week naar Nederland. Bij spoedgevallen rijdt de oranje/witte wagen gewoon met een 2-toon en de burgers gaan ook gewoon aan de kant. Ik zou dus geen argumenten kunnen bedenken waarom het verkeersbeeld door de uniforme sirene ineens anders zou worden.

Nu kun je het onderscheid heel duidelijk waarnemen.
Als je b.v. een onoverzichtelijke kruising staat en je ziet dat er een HV-voertuig voorbij is gekomen met OGS dan kon je heel duidelijk waarnemen dat er ook een AMBU in aantocht was. Ditzelfde geldt voor andere HV-voertuigen. Wanneer is de laatste zonder problemen over de kruising?
Maar goed, je kunt het dus ook anders benaderen... je blijft net zo lang staan totdat je geen HV-voertuigen meer hoort en rijdt dan verder. Dat is ook een oplossing.
Dit alles even terzijde eigenlijk... ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik het geluid zal gaan missen. Ik vind de 3-toon veel mooier dan de 2-toon en waarom moeten wij iets wat al decenia lang een 3-toon was ineens gaan vervangen door een 2-toon. Omdat Europa weer een regeltje bedacht heeft? Of omdat Nederland weer niet uit de pas wil lopen bij andere landen. Wat was b.v. het nadeel van de 3-toon. Volgens mij kan niemand me dat vertellen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #528 Gepost op: 17 mei 2009, 22:51:34
Omdat Europa weer een regeltje bedacht heeft? Of omdat Nederland weer niet uit de pas wil lopen bij andere landen. Wat was b.v. het nadeel van de 3-toon.

Europa heeft er in zoverre iets mee te maken dat veel landen in Europa géén eenduidige sirene hebben (België, Engeland, Denemarken maken allemaal gebruik van wail, yelp en andere amerikaanse tonen).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #529 Gepost op: 17 mei 2009, 22:57:43
Europa heeft er in zoverre iets mee te maken dat veel landen in Europa géén eenduidige sirene hebben (België, Engeland, Denemarken maken allemaal gebruik van wail, yelp en andere amerikaanse tonen).


Dus...?
A: Is er geen enkele aanleiding om het te gaan veranderen?
B: Is er juist een reden om alles te gaan veranderen?

(Wat mij betreft mag alles bij het oude blijven)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.