Ik heb vanacht eens een verwoede poging gedaan zoveel mogelijk te lezen in dit topic. De meningen verschillen nogal over het nieuwe 2-toon beleid. Ik vond het altijd prettig dat je aan de sirene kon horen wat voor hulpdiensten er in aantocht zijn/waren. Dit hielp mij altijd met het zoeken in het verkeer, of ik wel of niet plaats moest maken. Bijvoorbeeld, setje Martinhoorns = zoeken naar rode wagen, 3-toon = zoeken naar geel busje
. Ik denk dus dat hier inderdaad een verslechtering op gaat treden. De sirenes 'oude-stijl' kunnen naar mijn idee ook worden aangepast in aantal dB's en eventueel kleine aanpassing aan toonhoogte.
Wat betreft het gebruik van zwaailampen en kleur, ook al veel besproken. Ik denk dat de diverse hulpdiensten zelf prima kunnen TP inschatten of het in fend-off staan met oranje zwaailampen voldoende effect zal hebben voor het verkeer, of dat het voeren van blauwlicht beter is. Regels of niet, als het de veiligheid verbeterd, dan maar negeren. Overigens ben ik inderdaad wel van mening dat niet alle HV-wagens bij een incident zwaailicht hoeven voeren. Alleen die voertuigen die hinderend staan opgesteld of bijvoorbeeld gaan verplaatsen, zou goed moeten kunnen werken.
Een aantal HV voertuigen is momenteel uitgerust met illegale sirenes, whail-yelp zware amerikaanse hoorns. Wat mij verbaasd is dat deze maar zo weinig voorkomen, ze zijn bij kruispunten bijvoorbeeld veel beter te horen en dus veiliger voor gebruiker en overig verkeer. Maar NL zal NL weer niet zijn als we lekker afwijken van sytemen die hun goede werking bij andere landen al hebben bewezen. Maar zoals we in NL ook goed kunnen, zeggen we weer braaf: 'ja en amen' tegen Den Haag/Brussel.
De tijd zal leren of de nieuwe wetswijziging goed of slecht heeft uitgepakt, hopelijk zonder al te veel ernstige incidenten.