Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 338865 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #630 Gepost op: 1 november 2009, 07:18:31
De sirene van de 745 is volgens mij al langer (zo niet altijd al?) afwijkend van de andere tankautospuiten hoor. Het is alleen nog niet opgevallen omdat de beroeps voorheen veelal met de 746 uitrukten.

Aha, en wij als vrijwilligers met de 743. De 745 is idd het reservevoertuig.

Overigens loop ik vanaf vandaag (1 nov) ook met de vrijwilligers Oost mee (omdat ik in West werk, maar in gebied Oost woon), dus kan ik eerdaags die sirenes ook mee "uitproberen"  8)


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #631 Gepost op: 5 november 2009, 08:42:40
Dag allen,

inmiddels weet iedereen wel dat er een nieuwe sirene is en ik las net ook bij een ander topic dat de verlichting blijkbaar links-rechts moet alterneren (kan de overheid zich met nog meer bemoeien?), maar wat ik mij afvraag is wie dit straks gaat controleren en welke sancties er op staan als een auto er niet aan voldoet. Iemand een idee? Of anders een suggestie?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #632 Gepost op: 5 november 2009, 11:42:05
Dag allen,

inmiddels weet iedereen wel dat er een nieuwe sirene is en ik las net ook bij een ander topic dat de verlichting blijkbaar links-rechts moet alterneren (kan de overheid zich met nog meer bemoeien?), maar wat ik mij afvraag is wie dit straks gaat controleren en welke sancties er op staan als een auto er niet aan voldoet. Iemand een idee? Of anders een suggestie?

Dan is er niet goed gelezen. De regel is nu juist dat koplampen simultaan moeten knipperen, tegelijk dus. Alternerend is verboden.
En ja, wie dat moet gaan controleren. Als ze het nou eens in het begin goed doen. Wat is daar moeilijk aan. Je drijft jezelf alleen maar op de kosten wanneer je voertuig wordt afkeurd (als dat kan).


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #633 Gepost op: 5 november 2009, 14:50:28
Sorry, ik bedoel niet de koplampen, ik bedoel dat de blauwe lampen moeten alterneren.

Citaat
Citaat van: Blauwie op Vandaag om 08:13:25
Op de nieuwe auto's moeten de blauwe lichten ook allemaal tegelijk aan en weer uit. Nu flitst alles door elkaar heen, dat is veel mooier maar het mag niet meer.
Citaat
Citaat van Caprice 9C1:Niet geheel correct, de linkerhelft moet alterneren met de rechterhelft van de balk. Dus niet alles aan en weer uit.
Uiteraard is dit linker-rechterhelft verhaal niet toe te passen op zwaaibalken met rotators (draailampen) erin, tenzij je terug in de tijd zou willen met de Aerodynic met gesynchroniseerde rotators erin. Met LED en strobes is dit wel electronisch in te stellen.

En ja, wie dat moet gaan controleren. Als ze het nou eens in het begin goed doen. Wat is daar moeilijk aan. Je drijft jezelf alleen maar op de kosten wanneer je voertuig wordt afkeurd (als dat kan).
Uiteraard, kan een dure grap zijn en je gaat er van uit dat men het meteen goed doet. Echter blijft de hamvraag: wie controleert dat?


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #634 Gepost op: 5 november 2009, 18:50:57
Sorry, ik bedoel niet de koplampen, ik bedoel dat de blauwe lampen moeten alterneren.
Uiteraard, kan een dure grap zijn en je gaat er van uit dat men het meteen goed doet. Echter blijft de hamvraag: wie controleert dat?

ieder voertuig ouder dan 2 jaar moet gewoon ieder jaar voor de apk of dit door een eigen keurmeester of die van een garage wordt gedaan maakt niets uit.
het voertuig wordt afgemeld en tijdens het afmelden verschijnt in beeld of het voertuig moet blijven staan voor een steekproef.

uiteraard kan je na de keuring alles weer terug zetten, doe ik ook ;D (of mijn auto doet het zelf wel), maar of je hier altijd mee weg komt weet ik niet
Nemo me impune lacessit


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #635 Gepost op: 14 november 2009, 10:20:08
-------------

Zijn er ook eisen aan de verlichting aan de achterzijde van bv een ambulance?

In Utrecht zijn veel ambu's boven de achterklep voorzien van een lichtbalk met daarin knipperlichten, derde remlicht en blauwe lampen.
Ik vind dat derde remlicht en de knipperlichten ronduit verblindend en deze untis zijn naar mijn mening dus veels te fel.

Daarbij zijn de utrechste ambu's veelal uitgerust met witte flitsers in de koplamp. Dat mag dus ook niet meer?


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #636 Gepost op: 14 november 2009, 21:58:14
Zijn er ook eisen aan de verlichting aan de achterzijde van bv een ambulance?

In Utrecht zijn veel ambu's boven de achterklep voorzien van een lichtbalk met daarin knipperlichten, derde remlicht en blauwe lampen.
Ik vind dat derde remlicht en de knipperlichten ronduit verblindend en deze untis zijn naar mijn mening dus veels te fel.

Daarbij zijn de utrechste ambu's veelal uitgerust met witte flitsers in de koplamp. Dat mag dus ook niet meer?

De eisen voor de blauwe en oranje verlichting achterop vallen onder de regeling optische en geluidssignalen en gaat niet verder dan 1 set blauwe lampen/flitsers met eventueel ondersteunende flitsers voor in de gril voor hogere voertuigen zoals omschreven in regeling optisch en geluid.

Nou is de aanduiding ''set'' erg ruim te interpreteren en is het aantal niet beperkt in de letter van de regelgeving (pas op hier staat geen WET) en regelgeving is een noem het rode draad aanwijzing maar nog altijd wettelijk niet verplicht hoe graag velen dat ook zoude willen.
Ingeval van probleem/proces verbaal wordt dit ook heel moeilijk voor de rechter en menig rechter zal zijn hand ook hier niet aan branden.
Dus als jij kan aantonen dat bijv. i.v.m. de hoogte van het van het voertuig het noodzakelijk is om achter ondersteunende blauwe lampen te plaatsen....
De discussie of alle lampen dan gesynchroniseerd links en rechts met elkaar moeten knipperen loopt volgens mij nog.

Witte flitsers in de koplampen is niet verboden echter moeten ze simultaan (gelijktijdig) flitsen en mogen volgens het voertuigregelement niet verblindend zijn, alleen waar ligt die norm?

Het derde remlicht is voor alle voertuigen hoger dan .... verplicht dus ook voor alle bestelauto's ook die niet van hulpdiensten zijn echter gelden hier wel regels voor wat lichtsterkte betreft.
Nemo me impune lacessit


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #637 Gepost op: 14 november 2009, 22:23:25
Witte flitsers in de koplampen is niet verboden echter moeten ze simultaan (gelijktijdig) flitsen en mogen volgens het voertuigregelement niet verblindend zijn, alleen waar ligt die norm?


Er komt net weer een ambu voorbijrijden. Witte strobes in de koplampunit. 3x links, 3x rechts etc


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #638 Gepost op: 14 november 2009, 23:04:41
Er komt net weer een ambu voorbijrijden. Witte strobes in de koplampunit. 3x links, 3x rechts etc

Ja dat mag dus niet meer, maar voor alles geld een overgangs regeling en moet alles pas voor 2014 omgebouwd zijn.
De afspraak is dat nieuw uitgeleverde voertuigen volgens de nieuwe regelgeving worden op gebouwd, we hebben dus nog even ;)
Nemo me impune lacessit


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #639 Gepost op: 15 november 2009, 20:02:20
Hoe zit het dan met die lampen op de buitenspiegels?
Mag dat straks ook niet meer?