Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 338864 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #640 Gepost op: 16 november 2009, 04:05:25
Hoe zit het dan met die lampen op de buitenspiegels?
Mag dat straks ook niet meer?




helemaal juist, heeft al nooit gemogen, dit zelfde geld voor de motoren van de politie.
Nemo me impune lacessit


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #641 Gepost op: 16 november 2009, 14:02:35
helemaal juist, heeft al nooit gemogen, dit zelfde geld voor de motoren van de politie.

Huh ... Hoezo heeft dit nooit gemogen en wat geld voor de motoren van de politie ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #642 Gepost op: 16 november 2009, 22:10:10
Huh ... Hoezo heeft dit nooit gemogen en wat geld voor de motoren van de politie ?

blauwe lampjes/ledjes in de spiegels heeft nooit gemogen en mag ook in de toekomst niet, behoort niet tot de ''set''blauwe verlichting en ook niet onder de ondersteunende verlichting maar valt onder het hoofdstuk ''kerstversiering'' hoe mooi een ieder dat ook vindt.

dat politie er mee rijdt moeten ze zelf weten, zij moeten immers het voorbeeld geven hoe het niet moet  ;D.

er is nog steeds geen controle op maar bijv. met name in amsterdam zijn er politie ambtenaren die hier absuluut op tegen zijn en toch meen ik ze daar wel eens gezien te hebben.

er is nou eenmaal een ontzettende wildgroei aan blauwe ''ondersteunende'' verlichting en wie controleerd nou wat wel en niet mag.
we mogen er niet van uit gaan dat als het op een politie  voertuig zit het ook mag.
onder het mom van proef wordt erg veel uitgeprobeerd.

voor de duidelijkheid, ik ben er niet op tegen, hoe meer blauw, hoe duidelijker het wordt, maar er zijn instanties die er anders over denken.
Nemo me impune lacessit


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #643 Gepost op: 16 november 2009, 22:21:59
Tja en 'vroeger' reed de politie er zo bij  ::)


Foto: Brandweerdefilé Leersum 1979

Deze auto voldoet nog steeds aan de huidige eisen, of niet  ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #644 Gepost op: 16 november 2009, 23:27:18
blauwe lampjes/ledjes in de spiegels heeft nooit gemogen en mag ook in de toekomst niet, behoort niet tot de ''set''blauwe verlichting en ook niet onder de ondersteunende verlichting maar valt onder het hoofdstuk ''kerstversiering'' hoe mooi een ieder dat ook vindt.

Jij gaf iets aan over motoren, wat bedoel je daar mee dan?

voor de duidelijkheid, ik ben er niet op tegen, hoe meer blauw, hoe duidelijker het wordt, maar er zijn instanties die er anders over denken.

 ;D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #645 Gepost op: 16 november 2009, 23:56:28
Hoezo mag het niet als ondersteunende verlichting? Zo lang het maar onder deze eisen valt:

Citaat
ter ondersteuning van de
set mag aan de voorzijde van het voertuig symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig
op een hoogte tussen 0,4 m en 1,2 m boven het wegdek een set secundaire blauwe signaalverlichting
zijn aangebracht; ook deze set is gecertificeerd overeenkomstig ECE reglement 65; de secundaire set is
alleen in werking wanneer de primaire signaalverlichting is ingeschakeld; de secundaire set signaalverlichting
straalt naar voren, evenwijdig aan de lengteas van het voertuig; de secundaire set mag
separaat uitschakelbaar zijn;

Dus als de spiegels 1,2m boven het wegdek hangen, zie ik geen probleem....


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #646 Gepost op: 17 november 2009, 00:17:35
dit mag dus niet en zal het voertuig bij de eerst volgende apk worden afgekeurd.

Laatst heeft één van onze voertuigen een APK gehad en zelfs iemand van de RDW bijgeweest.... Alternerende koplampen en wat denk je... Gewoon door de keuring, ook volgens de RDW  ;)

Nog wat anders... Op de nieuw opgeleverde ambulances in de regio zitten er twee blauwe felle flitsers op "ooghoogte" aan de achterzijde van het voertuig. Dit om te voorkomen dat er debielen  :-X achter de voertuigen die een A1 rit uitvoeren blijven hangen.
Mag dit volgens de nieuwe regels dan ook niet?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Gast

  • Gast
Reactie #647 Gepost op: 17 november 2009, 00:19:29
Laatst heeft één van onze voertuigen een APK gehad en zelfs iemand van de RDW bijgeweest.... Alternerende koplampen en wat denk je... Gewoon door de keuring, ook volgens de RDW  ;)

Wellicht was het voertuig op kenteken gesteld vóór de nieuwe regelingen van kracht werden? Dan geldt de overgangsperiode van 5 jaar  ;)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #648 Gepost op: 17 november 2009, 00:24:32
Wellicht was het voertuig op kenteken gesteld vóór de nieuwe regelingen van kracht werden? Dan geldt de overgangsperiode van 5 jaar  ;)

Ja, je hebt gelijk. Daar stond ik ook net bij stil....  ::)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #649 Gepost op: 17 november 2009, 00:45:33
Hoezo mag het niet als ondersteunende verlichting? Zo lang het maar onder deze eisen valt:

Dus als de spiegels 1,2m boven het wegdek hangen, zie ik geen probleem....

vervelend, maar je moet nog een klein stukje door lezen....

''de secundaire set signaalverlichting straalt naar voren, evenwijdig aan de lengte as van het voertuig.''

de spiegels met behuizing daarintegen kunnen vaak versteld worden zodat het licht van deze seccundaire signaalverlichting niet meer evenwijdig aan de lengte as van het voertuig uitstraalt en het risico ontstaat dat het licht de tegenligger rechtstreeks in de ogen schijnt.

de ''grilflitsers'' daarintegen of zoals bij brandweer vaak op hoogte voorop gemonteerd worden hebben een vaste stand naar voren.

in de discussie voorafgaande aan de nieuwe regelgeving zijnuiteraard heel veel punten naar voren gekomen, er was zelfs 1 officier van politie die zich sterk gemaakt heeft voor slechts 1 zwaailamp op het dak en verder geen ondersteunende verlichting, tijdens de presentatie van het ''blauwe boekje'' voorrangssignalen tegen het licht gehouden opgesteld door de werkgroep optische en geluidssignalen (april 2003 onder secretariaat van het Hoofd van de afdeling Materieel Agentschap Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding i.o. Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en nu hoofd van het LFR)
 ) is de vraag over de grilflitsers gesteld of deze nu wel of niet zijn toegestaan en wat een set dan wel inhield.

uit deze vraag (gesteld door 1 van de vertegenwoordigers van 1 van de opbouwers hier aanwezig) is eigenlijk het verhaal van 1 zwaailamp van tafel verdwenen en de huidige situatie ontstaan, maar de auto's van de KLPD zijn lange tijd zo uitgevoerd.
Drie maal raden waar deze officier vandaan kwam.
Nemo me impune lacessit