Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 349072 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #650 Gepost op: 17 november 2009, 00:56:59
Jij gaf iets aan over motoren, wat bedoel je daar mee dan?

 ;D

de meest recente motoren zijn o.a. uitgevoerd met 4 TIR 6 , deze staan niet allen recht naar voren en de vraag is of dit uiteindelijk wel wordt toegestaan.

ook is er een proef gedaan met losse ledjes in de kuip gemonteerd.
Een van de bobo's in amsterdam heeft toen gesteld dat dit helemaal niet mocht o.a. naar aanleiding van de tekst ''naar voren uitstralen evenwijdig aan de lengte as van het voertuig''.

Het LFR laat onderzoeken en stelt voor aan de min.v.verkeer en water.... en uiteindelijk stelt de minister van dit ministerie vast, en dat kan soms heeeel lang duren, soms zo lang dat bepaalde zaken inmiddels door de stand van de techniek zijn ingehaald.
Nemo me impune lacessit


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #651 Gepost op: 17 november 2009, 01:09:48
Dat had ik ook al gelezen. Echter jij stelt dat ondersteunende verlichting in spiegels nooit gemogen heeft, dit is niet correct.

Neem bijvoorbeeld de spiegelflitsers van de KMar Opel Astra's, deze zijn recht naar voren gericht, de hoogte weet ik zo niet (maar ga er van het gemak uit dat ze op max 1,2m hangen) daar is totaal niks mis mee imho.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #652 Gepost op: 17 november 2009, 01:17:46
even wat plaatjes toegevoegd om het te illustreren:





Bovendien is er in dit geval (net als de meeste PA's) geen sprake van een verstelbare spiegelbehuizing, alleen de spiegel zelf.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #653 Gepost op: 17 november 2009, 01:52:50
Dat had ik ook al gelezen. Echter jij stelt dat ondersteunende verlichting in spiegels nooit gemogen heeft, dit is niet correct.

Neem bijvoorbeeld de spiegelflitsers van de KMar Opel Astra's, deze zijn recht naar voren gericht, de hoogte weet ik zo niet (maar ga er van het gemak uit dat ze op max 1,2m hangen) daar is totaal niks mis mee imho.



ik weet wat je bedoeld, ik ''ken'' deze flitsleds , maar voor de huidige nieuwe regelgeving gold de oude RVV, en volgens die RVV mocht er helemaal erg weinig, ik citeer een stukje ''oude koek''

De volgende signalen moeten als volgt worden uitgevoerd:
1.blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:
op een motorvoertuig: licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uit straalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig een licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is; (de bekende 2 zwaailampen schuin tegenover elkaar gemonteerd op het dak)
op een motorfiets:in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is (er wordt dus gesproken over 1 lamp)
motor voertuig ten behoeve van de brandweer: aan de voorzijde van het voertuig magop een hoogte van 1.20 m boven het wegdek bovendien 1 licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand voor het voertuig rijdende bestuurders.

m.a.w. er mocht dus niet zo heel veel, daarna in de aanloop naar de nieuwe regelgeving zoals hij nu geld is er veel geexperimenteerd en uiteindelijk is er besloten wat nu wel mag en dat is best wel meer maar toch niet alles wat op de weg is verschenen, zo houden ze hier niet zo van amerikaanse toestanden.

je vindt bij de diverse leverantsiers allerlij flitsers al dan hier in nederland of elders geproduceerd, alles dient nu aan de ECE 65 regels te voldoen en de hoofdverlichting aan klasse 2 maar ook klasse 1 stelt een bepaalde hoeveelheid licht en blauwe kleur en ik geloof niet dat alles daaraan voldoet.

ander probleem is dat de controle erop nog niet klaar is, wie gaat bijvoorbeeld de leverantciers controleren of hun apperatuur wel aan de gestelde eisen voldoet, dus een check op de toelatings keuring.
wie handhaaft de regelgeving (bedoeling is dat dit tijdens de APK gebeurd, maar de meeste RDW inspecteurs laat staan de APK keurmeesters kunnen het nieuwe regelgeving toepassen)

als ik het RDW bel en vraag aan wie een bepaald toelatingsnummer is toegekend weten zij dit in hun database niet eens terug te vinden, ze weten vaak niet eens dat zij daarvoor verantwoordelijk zijn en zij deze nummers ook daadwerkelijk  hebben uitgeven.

m.a.w. we zijn er nog lang niet klaar mee en ook niet klaar voor.
Nemo me impune lacessit


Glenn2

  • Gast
Reactie #654 Gepost op: 17 november 2009, 10:30:55
Een vraagje over een tweetal Zaanse voertuigen. Voldoen deze twee wagens nu wel of niet aan de nieuwe signaleringseisen?

Foto's © Jeroen Ket en Ron Swart www.hulpverleningsfotografie.nl





Bij het politievoertuig weet ik dat de oranje pit rondom dan voldoet aan de eis. Maar is het blauw van die balk en de felheid er van ook voldoende? Aangezien de kleur blauw nogal verschilt met die bakken van Kennemerland (die led-units).


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #655 Gepost op: 17 november 2009, 10:50:21
ander probleem is dat de controle erop nog niet klaar is, wie gaat bijvoorbeeld de leverantciers controleren of hun apperatuur wel aan de gestelde eisen voldoet, dus een check op de toelatings keuring.
wie handhaaft de regelgeving (bedoeling is dat dit tijdens de APK gebeurd, maar de meeste RDW inspecteurs laat staan de APK keurmeesters kunnen het nieuwe regelgeving toepassen)

Maar hoe gaat men dat dan controleren voor wat betreft de voertuigen van de KMar danwel defensie. Deze voertuigen zijn vrijgesteld van de APK.


Gast

  • Gast
Reactie #656 Gepost op: 17 november 2009, 13:29:48
Een vraagje over een tweetal Zaanse voertuigen. Voldoen deze twee wagens nu wel of niet aan de nieuwe signaleringseisen?

Deze voertuigen zijn van vóór de ingangsdatum van de nieuwe eisen, dus voor deze geldt een overgangsperiode van 5 jaar.


Glenn2

  • Gast
Reactie #657 Gepost op: 17 november 2009, 16:23:38
Deze voertuigen zijn van vóór de ingangsdatum van de nieuwe eisen, dus voor deze geldt een overgangsperiode van 5 jaar.
Dat snap ik. Maar dat was m'n vraag niet ;) M'n vraag is of ze aan de nieuwe eisen voldoen (indien die nu meteen werden toegepast, zonder overgansgperiode).


Gast

  • Gast
Reactie #658 Gepost op: 17 november 2009, 16:27:31
Dat snap ik. Maar dat was m'n vraag niet ;) M'n vraag is of ze aan de nieuwe eisen voldoen (indien die nu meteen werden toegepast, zonder overgansgperiode).

Ik snap je vraag, maar hij is niet van toepassing. Nee ze voldoen niet aan de nieuwe eisen en dat hoeft ook niet, want er is wel een overgangsperiode ;)


Glenn2

  • Gast
Reactie #659 Gepost op: 17 november 2009, 16:40:34
Ik snap je vraag, maar hij is niet van toepassing. Nee ze voldoen niet aan de nieuwe eisen en dat hoeft ook niet, want er is wel een overgangsperiode ;)
Ok dank voor de info. De vraag is namelijk gesteld met die reden dat politie ZaWa lichtbalken vaak hergebruikt en dus op een nieuwe wagen monteert.