Dat had ik ook al gelezen. Echter jij stelt dat ondersteunende verlichting in spiegels nooit gemogen heeft, dit is niet correct.
Neem bijvoorbeeld de spiegelflitsers van de KMar Opel Astra's, deze zijn recht naar voren gericht, de hoogte weet ik zo niet (maar ga er van het gemak uit dat ze op max 1,2m hangen) daar is totaal niks mis mee imho.
ik weet wat je bedoeld, ik ''ken'' deze flitsleds , maar voor de huidige nieuwe regelgeving gold de oude RVV, en volgens die RVV mocht er helemaal erg weinig, ik citeer een stukje ''oude koek''
De volgende signalen moeten als volgt worden uitgevoerd:
1.blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:
op een motorvoertuig: licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uit straalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig een licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is; (de bekende 2 zwaailampen schuin tegenover elkaar gemonteerd op het dak)
op een motorfiets:in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is (er wordt dus gesproken over 1 lamp)
motor voertuig ten behoeve van de brandweer: aan de voorzijde van het voertuig magop een hoogte van 1.20 m boven het wegdek bovendien 1 licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand voor het voertuig rijdende bestuurders.
m.a.w. er mocht dus niet zo heel veel, daarna in de aanloop naar de nieuwe regelgeving zoals hij nu geld is er veel geexperimenteerd en uiteindelijk is er besloten wat nu wel mag en dat is best wel meer maar toch niet alles wat op de weg is verschenen, zo houden ze hier niet zo van amerikaanse toestanden.
je vindt bij de diverse leverantsiers allerlij flitsers al dan hier in nederland of elders geproduceerd, alles dient nu aan de ECE 65 regels te voldoen en de hoofdverlichting aan klasse 2 maar ook klasse 1 stelt een bepaalde hoeveelheid licht en blauwe kleur en ik geloof niet dat alles daaraan voldoet.
ander probleem is dat de controle erop nog niet klaar is, wie gaat bijvoorbeeld de leverantciers controleren of hun apperatuur wel aan de gestelde eisen voldoet, dus een check op de toelatings keuring.
wie handhaaft de regelgeving (bedoeling is dat dit tijdens de APK gebeurd, maar de meeste RDW inspecteurs laat staan de APK keurmeesters kunnen het nieuwe regelgeving toepassen)
als ik het RDW bel en vraag aan wie een bepaald toelatingsnummer is toegekend weten zij dit in hun database niet eens terug te vinden, ze weten vaak niet eens dat zij daarvoor verantwoordelijk zijn en zij deze nummers ook daadwerkelijk hebben uitgeven.
m.a.w. we zijn er nog lang niet klaar mee en ook niet klaar voor.