Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 339112 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #660 Gepost op: 17 november 2009, 19:11:51
Maar al dit gedoe over frontflitsers betekent dan toch ook dat de nieuwe Sprinter van VZA qua 'secundaire verlichting' niet voeldoet? Die heeft immers kleine LED-pitjes voorop de bullbar ziiten, wat dus niet alleen naar voren straalt, maar ook opzij (wat ook de bedoeling is...)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #661 Gepost op: 17 november 2009, 22:14:33
Maar al dit gedoe over frontflitsers betekent dan toch ook dat de nieuwe Sprinter van VZA qua 'secundaire verlichting' niet voeldoet? Die heeft immers kleine LED-pitjes voorop de bullbar ziiten, wat dus niet alleen naar voren straalt, maar ook opzij (wat ook de bedoeling is...)

ja en als je de regelgeving interpreteerd mag dit dus niet.

iedereen ''speelt'' nog even er is nog geen duidelijke controle en handhaving.
Nemo me impune lacessit


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #662 Gepost op: 18 november 2009, 01:09:52
Ben benieuwd of het er ook ooit gaat komen.....


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #663 Gepost op: 20 november 2009, 22:15:21
de ''grilflitsers'' daarintegen of zoals bij brandweer vaak op hoogte voorop gemonteerd worden hebben een vaste stand naar voren.

Ik he book wel eens van die grilllampen gezien waar halogeenlamp in een reflector zit, waarbij die reflector op-en-neer en heen-en-weer wiebelt.
Weet even niet hoe zo'n lamp heet, maar die lichtbundel straalt dus ook alle kanten op.

Heb er geen probleem mee, geeft wat extra attentie, maar volgens die nieuwe regels zou dat dus ook niet meer mogen als ik het goed begrijp.

Maar goed, Halogeen is toch 'uit', dus niemand zal er mee zitten :)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #664 Gepost op: 21 november 2009, 00:37:22
Ik he book wel eens van die grilllampen gezien waar halogeenlamp in een reflector zit, waarbij die reflector op-en-neer en heen-en-weer wiebelt.
Weet even niet hoe zo'n lamp heet, maar die lichtbundel straalt dus ook alle kanten op.

Heb er geen probleem mee, geeft wat extra attentie, maar volgens die nieuwe regels zou dat dus ook niet meer mogen als ik het goed begrijp.

Maar goed, Halogeen is toch 'uit', dus niemand zal er mee zitten :)

dat is een wig/wag lamp en inderdaad die mag ook niet meer.
Nemo me impune lacessit


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #665 Gepost op: 21 november 2009, 02:37:48
Wat was het ook alweer met het nieuwe IM? Meer amber om het blauw te verminderen....zie de praktijk vandaag op de A4:

http://www.nufoto.nl/fotos/120505/man-zwaargewond-na-ongeval-op-a4.html

 ::)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #666 Gepost op: 21 november 2009, 03:22:41
Ik ziet dat ook regelmatig in mijn omgeving, alleen het buffervoertuig zou toch blauw aan mogen hebben en de rest amber?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #667 Gepost op: 21 november 2009, 03:37:13
Ik ziet dat ook regelmatig in mijn omgeving, alleen het buffervoertuig zou toch blauw aan mogen hebben en de rest amber?

Dat is in ieder geval de bedoeling, ja.


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #668 Gepost op: 21 november 2009, 10:09:10
Donderdag avond, A12 bij Utrecht
Ongeval met meerdere vrachtwagens

Brandweer had een hele stellage rondom de vrachtwagen gebouwd.
Hele drukte dus met voertuigen van diverse hulpdiensten.

maar...

GEEN zwaailichten!

Slechs één voertuig van RWS had een oranje zwaailicht aan met een infobord. Alle rijbanen waren netjes afgekruist.
Brandweer Bunnik was met meerdere voertuigen tp en alle lampjes waren netjes uit.

Het verkeer op de andere rijbaan had dus nauwelijks door dat er aan de andere kant een fors ongeval gaande was. Er was geen kijkersfile.

Zo kan het dus ook.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #669 Gepost op: 21 november 2009, 10:21:52
Wat was het ook alweer met het nieuwe IM? Meer amber om het blauw te verminderen....zie de praktijk vandaag op de A4:

http://www.nufoto.nl/fotos/120505/man-zwaargewond-na-ongeval-op-a4.html

 ::)

en dat komt doordat de meeste politie voertuigen nog niet zijn voorzien van een amberkleurig zwaailamp of iets dergelijks...

Nieuwe lichtbakken welke bij ons op de nieuwe voertuigen komen zijn wel voorzien, de MB's zit geen amberkleurige lamp op en komt er ook niet op.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....