Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 349218 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #720 Gepost op: 11 februari 2010, 13:18:38
lictbalk en flitser vind ik echt heel onduidelijk, ene moment brand alles andere moment brand er niets, plus dat er bij niets aan licht afkomt,
of ik zie het verkeerd

De hele signalering is sowiezo slecht te zien overdag (en helemaal niet te zien wanneer de zon schijnt). Met spoedritten moet je het dan echt van die lelijke (maar toch duidelijke) sirene hebben.

Geef mij maar die hallogeen verlichting weer (of die grote LED plakken die de amerikanen veel gebruiken).


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #721 Gepost op: 11 februari 2010, 15:59:18
Ligt gewoon helemaal aan het gebruikte pakket dat op het voertuig zit.
Deze 2 kleurige balk van het type Lomax/Midimax rijdt hier in de regio ook op brandweervoertuigen en valt gewoon zeer slecht op.
Zelfs in normaal zonlicht is hij amper te zien.

En dat terwijl er zoveel ander (en goedkoper!) materiaal leverbaar is dat véél beter presteert....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #722 Gepost op: 11 februari 2010, 16:06:43
Ligt gewoon helemaal aan het gebruikte pakket dat op het voertuig zit.
Deze 2 kleurige balk van het type Lomax/Midimax rijdt hier in de regio ook op brandweervoertuigen en valt gewoon zeer slecht op.
Zelfs in normaal zonlicht is hij amper te zien.

En dat terwijl er zoveel ander (en goedkoper!) materiaal leverbaar is dat véél beter presteert....

Ook deze sirene is (zeker in de stad) zéér slecht te horen  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bram1978

  • Gast
Reactie #723 Gepost op: 16 februari 2010, 18:40:13
Bergers die rijden voor incident management rijden beginnen er ook om te vragen. In het zuiden op proef ingebouwd maar de chauffeurs vinden het zeer prettig als ze langs een file op moeten rijden...

Zie RWS ook wel eens rijden met flitsers ingebouwd in de achterlichten van pickups. Nieuwe trend of "incidenteel"? Ik dacht dat deze voertuigen altijd die felle flitsers alleen maar bovenin de dakset hadden.


Groeten, Ruud

Vorige week op afrit Best bij de A2 een RWS voertuig zien staan ===> gele flitsers al van verre zichtbaar (zeg maar vanaf de afrit Sint-Oedenrode/Best-West). Ook was het digi matrix bord actief.


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #724 Gepost op: 24 februari 2010, 22:40:03
Ik heb een vraag: In Arnhem hoorde ik vanavond een hulpverleningsvoertuig met OGS rijden met een  heel on Nederlandse 2-toon.
Bijna net  zo`n sirene als de NYPD in de jaren 70 en 80 gebruikte, een Amerikaanse Hi-lo.
Het ging in ieder geval  om een geluid dat door merg en been gaat, erg duidelijk te horen trouwens...
Ik ging snel naar buiten en meende dat het om een politiewagen ging, maar dat weet ik dus niet zeker...
Op de p2000 monitor was er geen melding van een Ambu of een brandweervoertuig dat met spoed op weg was naar een incident.
Wie weet hier meer van? ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #725 Gepost op: 11 maart 2010, 15:10:56
Wat mij opvalt is dat veel nieuwe voertuigen nog (steeds) niet aan de nieuwe eisen voldoen.
Zo zie je nog steeds flitsers op de spiegels én op de bumper. Naar mijn weten mocht dat niet meer en moet een voertuig voorzien zijn van één set secundaire verlichting naar voren en naar achteren.
Tevens zie je bij bepaalde voertuigen nog steeds dashbordflitsers.

Don't get me wrong, ik ben er niet tegen, zéker niet.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #726 Gepost op: 11 maart 2010, 18:31:10
Ik zat me af te vragen: Hoe zit dat nu met onopvallende voertuigen?
Wij hebben meerdere burgerpolitievoertuigen rijden.

Allen voorzien van OGS, maar wel zeer beperkt.
Enkel een losse flitslamp en soms icm een dashboardflitser.

Ik neem aan dat de nieuwe eisen ook voor onopvallende voertuigen gelden?
( ik moet opmerken dat ik de nieuwe eisen nog niet volledig heb doorgelezen )


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #727 Gepost op: 11 maart 2010, 19:25:19
Ik zat me af te vragen: Hoe zit dat nu met onopvallende voertuigen?
Wij hebben meerdere burgerpolitievoertuigen rijden.

Allen voorzien van OGS, maar wel zeer beperkt.
Enkel een losse flitslamp en soms icm een dashboardflitser.

Ik neem aan dat de nieuwe eisen ook voor onopvallende voertuigen gelden?
( ik moet opmerken dat ik de nieuwe eisen nog niet volledig heb doorgelezen )

Er staat in de nieuwe regelgeving dat er aan de voorzijde slechts één secundaire set is toegestaan in combinatie met een goedgekeurde zwaailamp.
Volgens mij kun je indien je alleen een dashbordflitser hebt hier gewoon aan voldoen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #728 Gepost op: 11 maart 2010, 19:38:14
Er staat in de nieuwe regelgeving dat er aan de voorzijde slechts één secundaire set is toegestaan in combinatie met een goedgekeurde zwaailamp.
Volgens mij kun je indien je alleen een dashbordflitser hebt hier gewoon aan voldoen.
Het zit em denk ik in de tekst: Eén secundaire set. Wat is nu een set?
Ik heb de toelichting van het staatsblad er even bij gepakt en dat zegt het volgende:

Citaat
Artikel 5
Wat de blauwe signaalverlichting betreft wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen de diverse
hulpverleningsdiensten. Het bestaande onderscheid tussen de hulpverleningsdiensten is voor het
verzoek om voorrang in het verkeer niet relevant. Daarom is gekozen voor een eenduidige regeling
voor alle diensten. Een voertuig dat zich als voorrangsvoertuig door het verkeer mag begeven, dient te
zijn voorzien van één set blauwe signaalverlichting.
Een set blauwe signaalverlichting kan bestaan uit
één of meerdere armaturen, dat respectievelijk die samen het vereiste lichtsignaal uitstraalt respectievelijk
uitstralen. Wanneer de set bestaat uit meerdere armaturen, dan kan op één van de volgende
wijze aan de eisen voldaan worden:
– de armaturen zijn gezamenlijk als één set gecertificeerd, of
– de set bestaat uit individueel gecertificeerde armaturen die samen opnieuw aan klasse 2 van ECE
reglement 65 voldoen.

Het is niet toegestaan een voertuig van meer dan één gecertificeerde set primaire signaalverlichting te
voorzien. De set moet zodanig zijn gemonteerd dat het signaal kan worden waargenomen rondom het
voertuig vanaf een afstand van 20 m vanaf het voertuig, gemeten op 1,5 m hoogte vanaf het wegdek.
Ter ondersteuning van deze primaire blauwe signaalverlichting mag aan de voorzijde van het voertuig
symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig op een hoogte tussen 0,4 m en 1,2 m
boven het wegdek één set secundaire blauwe signaalverlichting zijn aangebracht. Een set secundaire
blauwe signaalverlichting kan bestaan uit één of meerdere armaturen, dat respectievelijk die samen
het vereiste lichtsignaal uitstraalt respectievelijk uitstralen. Wanneer de set bestaat uit meerdere
armaturen, dan kan op één van de volgende wijze aan de eisen voldaan worden:
– de armaturen zijn gezamenlijk als één set gecertificeerd, of
– de set bestaat uit individueel gecertificeerde armaturen die samen opnieuw aan ECE reglement 65
voldoen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #729 Gepost op: 11 maart 2010, 19:39:54
Blijkbaar kun je de term één set dus alsnog vrij ruim nemen. Misschien kan een van de zwaailampenboys eens vertellen hoe/wat de bedoeling nou exact is
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !