Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 349213 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #730 Gepost op: 11 maart 2010, 19:45:27
Zoals ik het een beetje doorlees, zouden bijvoorbeeld grillflitsers(die bijvoorbeeld niet aan de eis voldoen) in combinatie met een dashflitser zijn toegestaan, als ze maar:
- als 1 set zijn gecertificeerd, of
- tesamen aan de klasse2 ECE norm voldoen.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #731 Gepost op: 12 maart 2010, 18:50:08
Dat wilde ik dus eigenlijk ook wel weten. Ben bij onze logistieke afdeling aan het zeuren voor hide-away flitsers in de grill. Een prio 1 rijden in de burgerbak is echt geen pretje momenteel, er zit veel te weinig blauw en geluid op.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #732 Gepost op: 12 maart 2010, 19:12:21
Volgensmij is nog een veel belangrijkere vraag, wie gaat dit allemaal controleren. Want dat is nu natuurlijk ook nog niet geregeld.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #733 Gepost op: 12 maart 2010, 20:45:55
De politie ;D En aangezien er vast zaken zijn met grotere prioriteit... O0 [lollige modus uit]

Dat vraag ik me ook al een tijdje af. Daarnaast, regels zijn goed, maar je kan ook te veel willen regelen vind ik. Ik ben meer voor minimum eisen wat zichtbaarheid betreft en de rest zo veel mogelijk vrij laten. Het moet geen kermisatractie worden natuurlijk, maar hulpverleningsvoertuigen worden opgebouwd door profesionals en er wordt mee gewerkt door profesionals. En die hebben samen genoeg gezond verstand om het niet uit de klauwen te laten lopen denk ik zo.

Als ik het goed heb begrepen komen deze regels vanuit Europese regelgeving. Ik was laatst in België en wat ik daar allemaal zag op een ambulance... Maar je zag hem wel aankomen en daar gaat het om volgens mij.


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #734 Gepost op: 12 maart 2010, 22:15:26
Blijkbaar kun je de term één set dus alsnog vrij ruim nemen. Misschien kan een van de zwaailampenboys eens vertellen hoe/wat de bedoeling nou exact is
Vandaag heb ik eens contact gehad met Honac. Ze vertelden dat er zo af en toe bedrijven zijn die de regels niet echt hanteren, of heel anders interpreteren.
Het heeft te maken met de certificering. Er zijn sets met LED Flitsers, die per armatuur zijn gecertificeerd. Dat is de meest gebruikte in burgerauto's. Die gaan namelijk om en om. Daarnaast heb je LED's die als set van 2 armaturen zijn gecertificeerd. Deze zul je wel eens zien op noodhulpvoertuigen. Die zijn vaak te herkennen aan simultaan knipperende LED's. Ook zijn er sets die uit 4 maal een armatuur bestaan, gecertificeerd.
Volgens de info kan je dus met voertuigen die na september 2009 op naam zijn gezet, geen grillflitsers in combinatie met een dashboardflitser aantreffen. Uitzonderingen zijn hier wel weer op, maar dat is een heel gedoe. Dan moet namelijk de comfiguratie worden gecertificeerd door de TuV/TNO o.i.d.
Verlichting in de buitenspiegel schijnt ook niet meer te mogen, dit in verband met een bepaalde hoogte vanaf het wegdek.
Ik hoop dat ik het een klein beetje duidelijk heb verwoord.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #735 Gepost op: 12 maart 2010, 22:26:23
Dat wilde ik dus eigenlijk ook wel weten. Ben bij onze logistieke afdeling aan het zuren voor hide-away flitsers in de grill. Een prio 1 rijden in de burgerbak is echt geen pretje momenteel, er zit veel te weinig blauw en geluid op.

Zitten bij ons op alle nieuwe burgerwagens sinds 2009. Werkt super! Veel beter zichtbaar, net zoals de led zwaailamp. De allernieuwste hebben ook knipperende koplampen, ben je bijna net zo opvallend als de gemiddelde Touran. In blauw doe je in ieder geval bijna niet meer onder :).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #736 Gepost op: 13 maart 2010, 18:21:23
Zitten bij ons op alle nieuwe burgerwagens sinds 2009. Werkt super! Veel beter zichtbaar, net zoals de led zwaailamp. De allernieuwste hebben ook knipperende koplampen, ben je bijna net zo opvallend als de gemiddelde Touran. In blauw doe je in ieder geval bijna niet meer onder :).

Dat vind ik heel fijn om te horen, kan ik logistiek gaan overtuigen van het nut ;)
Bedankt voor je reactie

( typfout aangepast: zuren = zeuren    :-[ :P)


Wil890

  • LTFO inzetleider LE politie, AGS, CVE
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #737 Gepost op: 13 maart 2010, 19:54:56
Als de nieuwe regels goed gelezen worden dan is niet omschreven wat een set is. Vier flitsers aan de voorkant welke gelijk zijn geschakeld is dus nog steeds één set.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #738 Gepost op: 13 maart 2010, 20:03:51
Als de nieuwe regels goed gelezen worden dan is niet omschreven wat een set is. Vier flitsers aan de voorkant welke gelijk zijn geschakeld is dus nog steeds één set.

En dat is dus niet het geval met de voertuigen die ik aanduid ... Vandaar mijn vraag.
Kijk o.a. naar de nieuwe Delfis ambulance's met lampen op de spiegels én op de grill of naar de container ambulance's met lampen op de spatborden en in de grill.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #739 Gepost op: 13 maart 2010, 21:42:16
Is het zo dat in Kennermeland alle tourans die zijn opgebouwd volgens de nieuwe richtlijnen allemaal amber + blauw kunnen voeren? Want dat snap ik dan weer niet, dat is juist buiten de richtlijn toch?

zie hier: http://www.youtube.com/user/112velserbroek#p/u/5/D5-wpXn2Hc4